Publicerat Maj 2, 200818 yr Dax att börja planera för en hundgård. Placering av en hundgård verkar vara ett ämne som inte diskuterats så mycket. För egen del ser jag några alternativ som gärna får kommenteras. 1) Framsidan av huset (ett alternativ som jag själv nästan strukigt) Skulle få uppsikt över ytterdörr, uppfart osv, men hamna väldigt nära en rätt vältrafikerad väg. 2) Sida/baksida hus, huset skulle själv ge en "naturlig" skugga till delar av hundgården hela dagen. Ingen uppsikt mot framsida/uppfart på hus. Hundgården hamnar "lite vid sidan av" på gården. Skulle fortfarande ha uppsikt över vägen på framsidan, men nu från lite längre avstånd. Bra uppsikt mot baksidan vilken är den plats där vi själva spenderar mest tid. 3) Baksida. Hamnar mot en "solvägg", så nån form av solskydd måste byggas. Ingen uppsikt mot framsida/uppfart på hus. Hamnar lite "mitt i", får räkna med en del spring runt den både från oss själva och grannar (barn). 4) (wildcard) Jag får ok att bygga en fristående hundgård nedanför tomtgränsen, på "kommunmark" som idag inte sköts av kommunen. Hundgården är i första hand tänkt att nyttjas då vi själva arbetar osv, inte som en permanent bostad för jycken. Men man vill ju helst placera den så att man minimerar risken att "yttre faktorer" får hunden att skälla mer än nödvändigt, samtidigt som den bör placeras smart ur hundens synvinkel. MvH
Publicerat Maj 3, 200818 yr Svårt det där, om det hade varit för mina jyckar så hade jag nog valt alt. 2 tror jag...
Publicerat Maj 8, 200818 yr Jag har egentligen inget bra svar, men jag sitter själv med samma funderingar. Jag tror dock att jag skulle rösta på alternativ 2. Tror ni att hunden lättare slappnar av i hundgården om den ha bra uppsikt över uppfarten och omgivningarna(grannarna) eller om man bygger den i ett mer skyddat läge, där garaget och huset skärmar av mycket av utsikten.
Publicerat Maj 8, 200818 yr Jag placerade min hundgård på sidan/bakom huset och placeringen gör så dom ser vägen och alla som kommer till våran gård. Är själv rätt nöjd med både placeringen och hundgården. Här är en bild av min hundgård....
Publicerat Maj 8, 200818 yr Hundgården som jag har planerat att bygga kommer att vara skymd och ligga i skuggsidan största delan av dagen. Kommer även skärma av mot grannen ovan oss som har hästar.
Publicerat Maj 9, 200818 yr Finns naturberg någonstans, så lägger jag hundgården där som prio Ett, annars letar jag naturlig skugga. En skärm precis vid nätet funkar dåligt.
Publicerat Maj 10, 200818 yr Ja, jag har liknande problem. Men jag kan bara lägga hundgården på ett ställe på tomten. Se bilder. [attachmen t=12883:Hundg_rd___3.jpg] Som ni ser så sluttar det ganska mycket. Vedboden som nu är ombyggd och isolerad med två kojjor inne, kommer att ha två gårdar med grind som går att öppna emellan. Samt en tredje som har Dubbelgaraget. Lite svårt att förklara. Men som sagt. Jag funderar på att skaffa lösa grindar och gjuta fast och från dom bygga med Gunnebostängsel de olika gårdarna. Är det någon som vet om man med Gunnebo måste ha helt plan mark eller kan man skeva det i höjdled. Och framförallt vad använder Ni som underlag. Återigen funderar jag på 1. Markduk 2. Makadam 3. Något grus. (tacksam för förslag om vilket). Sen får det inte se ut som något slavsbygge. (Frun vill ha det snyggt) Ja ja, byt fru tycker ni, men icke. Hund freak är hon oxå. Men har man olika hundraser och tikar som inte går ihop så måste man ha flera hundgårdar. Och det är till de här två små krypen som två utav gårdarna är till för Hoppas att funkar med bilderna nu. Carl Corro
Publicerat Maj 10, 200818 yr Ofta så får man en lugnare hundgård om hundarna ser vad som händer på gården/tomten, solskydd kan man alltid bygga kan vara bra om det inte blir för blött och kallt, det måste kunna torka upp i gruset. Jag tyckte alt 2 såg bra ut om du nu inte får bygga på kommunmarken förstås skönt att inte belasta sin egen tomt med en hundgård, men du kanske får riva och flytta den om något år, sen kan någon avundsjuk granne jävlas. Alt 2 blir mitt drag i debatten.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Tack för svar! Lutade själv oxå åt alternativ två, mest då mest ur praktisk synvinkel och den naturliga skuggan. Återstår då bara att ta tag i byggandet och sen försöka få en hund som håller sig någorlunda tyst i hundgården. Rätt så enkelt säger vissa, men de är ju bara att lyssna lite när man cyklar runt i byn för att inse att många inte alls lyckats (eller kanske inte försökt) med de. Är det nån nackdel att använda ett hårt material, typ stenplattor som underlag i en hundgård ? Hälsningar Mosse