Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygga hundförarvapen på begagnad HVA / motsvarande!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har gått en hel del med hund, och smugit på många stånd med min 6,5x55 Tikka 695 med 3-9x40 glugg på. Helt okej, men inte så smidig och stryktålig.

Dessutom börjar vi se björn lufsa runt och glatt äta blåbär, roa sig med att driva mostern som är ute på hundpromenad 500 meter från stugan, samt kontrollera skogsröjning och plantering under pågående arbete, med en Sveaskogs-förmans nitiskhet. Det börjar helt enkelt bli en aning nervöst att knata omkring i skogarna med hund och bössa.

Så, jag tänkte införskaffa en bössa med lite mera kräm i, vill ha något som levererar bly på ett vettigt sätt i björn. Jag planerar inte att skjuta någon de närmaste åren, det är jag nog inte jägare, skytt, hundförare eller karl till ännu på ett par år. Men efter att ha följt med på björnjakt, skjuttränat, testat hunden och förskanskat massvis med jägarlig visdom så kan man ju hoppas att man törs skjuta ett välriktat skott i ett bra läge - samt att vara förberedd på att reda upp situationen om det skiter sig.

Något som däremot bössan kommer vara med om är många älgstånd i risig terräng, ansmygningar i gegga samt gärna bli ifrånlagd i skogen utan att man behöver rigga upp ett säkrat vapenställ modell stenålder. Helt enkelt vanlig klantig dagisbehandling. :-) Samt att den givetvis ska fälla älg på ett bra sätt, och då menar jag inte halva älgen till hundmat. Så inga pansarskott eller liknande behövs.

Jag är själv inte särskilt erfaren eller beläst om skottverkan, rekyler osv men jag har funderat på någonting mellan .308 och 9,3x62. Det är ett stort plus med relativt billig och lättillgänglig ammunition.

Det är nästan alltid korta håll när jag jagar, för långa håll tänkte jag ha snabbfäste, eller gå närmare :-). Ifall jag är ute och smyger på någon vilodag för hunden kan jag alltid ta 6,5:an också. Mest korthåll under min älgjakt alltså.

Jag har tänkt mig öppna riktmedel / aimpoint micro som jag tycker verkar jädra skön att skjuta med, har bara provtittat änsålänge. Funger rätt bra för mig med "aimpoint siktandet" att man håller båda ögonen helt öppna och har bra överblick, och så ser man punkten på målet bara. Nackdelen är väl att all optik är känslig men en micro ska man väl klara av att skydda någotsånär i alla fall. Jag ska i alla fall testa att bara köra med öppna riktmedel först, helt enkelt för att det är billigare och jag tror det kan bli riktigt bra.

Så, mina specifikationer börjar klarna för mig, detta skulle jag vilja ha i bössans första stadium;

1. Kort, behändigt gevär

2. Syntetstock med bra grepp som tål stryk, dessutom bra tillpassat så man får till ett snabbt säkert skytte, den ska sitta som en hagelstock

3. Bra öppna riktmedel

4. Bra trycke, vill ha något kilo iaf och helt rent

5. Tillräckligt drag för att skjuta björn ur lite sämre vinklar ifall det krävs vid eftersök m.m - helst svenssonkalibrar så det finns lättillgängligt och billigt

6. Fäste för eftersökslampa/laser

7. Rimligt pris

Det som jag funderar på att lägga till efterhand är;

1. Aimpoint

2. Eventuell ljuddämpare om det kan lösas på bra sätt

3. ? tror jag är nöjd då. :lol:

Jag ska försöka få igång bygget så snart som möjligt, förhoppningsvis ha en färdig bössa under sommaren -09 i alla fall. Har en smed uppe i Kengis som jag varit i kontakt med tidigare, får se om han är intresserad av att bygga något sånt här.

Det jag tror att ni har mycket, mycket bättre koll på än mig och som jag hade velat ha hjälp med är tips på lämpliga delar.

1. Lämpliga mekanismer som är hyfsat billiga? Var får man tag i dem? Bra slutstycksgång är ett krav för mig.

2. Ett bra trycke?

3. Trevliga öppna riktmedel, vad använder ni?

4. Någon som har en kort bössa med ljuddämpare, hur fungerar det?

5. Bra syntetstockar som har bra höjd för att skjuta med aimpoint / öppna riktmedel?

Och givetvis den oändliga kaliberdiskussionen!? Vad är lämpligt när man faktorerar in björnjakt, älgjakt, bra penetration, inte för stor köttförstöring osv?

PS. Jag vill gärna lägga ut mindre än 10,000 kr initialt, dvs på mekanism, trycke, riktmedel och syntetstock. Är det möjligt tror ni? DS.

Det kanske är ett ämne som stötts och blötts för mycket på sidan redan, men vad tusan. Alltid är det någon som vill tycka till. :lol:

Tacksam för all hjälp att reda ut denna angenäma situation!

Publicerat

9.3X62 är nog rätt val. Vill man vara lite mer udda så finns ju 358 win, fast med sämre utbud av fabiksammo.

Fördelen med 358 win är att patronen går ned i en kort låda som i sin tur kortar ned totallängden på vapnet.

Trodde aldrig jag skulle säga detta: :)

Det du söker är en HVA M98 (Eller Sakos variant av M98 lådan.) i en Houge stock. Vill du ha bättre kvalite på syntetstocken så finns det McMillan att köpa, men du drar priset iväg en bit.

Öppna riktmedel från Recknagel.

Snabbfästen till kikare/Aimpont, Leupold QR eller QRW.

Nackdelen med Aimpoint Micro är att det inte finns något färdigutvecklat snabbfäste i den moderata prisklassen för en vanlig cylinderrepeter. Dock så har jag för mig att det finns möjlighet att fästa Micron i Hak- resp. Svängmontage, men då drar prislappen också iväg några tusenlappar.

Publicerat
  • Författare

Tack för ditt svar, här kommer följdfrågan, vilka billiga begagnade HVA / andra bössor har mekanism M98 eller andra fabrikörers kopior därav?

Publicerat
  • Författare

Hittills tror jag dessa har m98; HVA 64x samt HVA 1640, ZG 47? Fler, eller någon fel? :)

Publicerat

Jag är absolut ingen M98 expert, men vad jag har läst av de kunniga inom området så hör visst inte HVA 1600-serien till de bästa M98 modellerna.

Publicerat
  • Författare
Jag är absolut ingen M98 expert, men vad jag har läst av de kunniga inom området så hör visst inte HVA 1600-serien till de bästa M98 modellerna.

Okej! Var får man månne tag i en m98-expert och / eller deras expertis?

Publicerat
Okej! Var får man månne tag i en m98-expert och / eller deras expertis?

Det borde ju finns flera här på jaktsnack som kan en del om vilka M98 lådor som är av det bättre slaget.

Publicerat
Så, mina specifikationer börjar klarna för mig, detta skulle jag vilja ha i bössans första stadium;

1. Kort, behändigt gevär

2. Syntetstock med bra grepp som tål stryk, dessutom bra tillpassat så man får till ett snabbt säkert skytte, den ska sitta som en hagelstock

3. Bra öppna riktmedel

4. Bra trycke, vill ha något kilo iaf och helt rent

5. Tillräckligt drag för att skjuta björn ur lite sämre vinklar ifall det krävs vid eftersök m.m - helst svenssonkalibrar så det finns lättillgängligt och billigt

6. Fäste för eftersökslampa/laser

7. Rimligt pris

Det som jag funderar på att lägga till efterhand är;

1. Aimpoint

2. Eventuell ljuddämpare om det kan lösas på bra sätt

3. ? tror jag är nöjd då. :)

Jag ska försöka få igång bygget så snart som möjligt, förhoppningsvis ha en färdig bössa under sommaren -09 i alla fall. Har en smed uppe i Kengis som jag varit i kontakt med tidigare, får se om han är intresserad av att bygga något sånt här.

Det jag tror att ni har mycket, mycket bättre koll på än mig och som jag hade velat ha hjälp med är tips på lämpliga delar.

1. Lämpliga mekanismer som är hyfsat billiga? Var får man tag i dem? Bra slutstycksgång är ett krav för mig.

2. Ett bra trycke?

3. Trevliga öppna riktmedel, vad använder ni?

4. Någon som har en kort bössa med ljuddämpare, hur fungerar det?

5. Bra syntetstockar som har bra höjd för att skjuta med aimpoint / öppna riktmedel?

Och givetvis den oändliga kaliberdiskussionen!? Vad är lämpligt när man faktorerar in björnjakt, älgjakt, bra penetration, inte för stor köttförstöring osv?

PS. Jag vill gärna lägga ut mindre än 10,000 kr initialt, dvs på mekanism, trycke, riktmedel och syntetstock. Är det möjligt tror ni? DS.

'

Howdy!

Tycker ditt resonemang verkar förnuftigt. Fast tror du ska ta dig en funderare över om en ljuddämpare är så bra på en bössa som är byggd för att vara lätt och smidig. En dämpare väger ju en hel del och dessutom förlänger den vapnet, vilket kan vara till stor nackdel då man är inne och röjer bland buskar och snår.

Byggde förra året en bössa som jag tror uppfyllerfyller dina krav.

Köpte en billig Hva 640 i 9.3x62 som fick bli grunden för bygget. Det som gjorts sedan dess är:

Kortad pipa till 52 cm

Lödat på ny kornfot fram

Flyttat fram rembygelfästet

Snickrat ny kolv (inte jättevacker men den ligger kanon)

Borrat låda för kikarmontage

På med Leupolds QR baser

Nytt trycke och säkring

Blånerat låda, pipa, underbeslag och delar av slutstycket

Nya egentillverkade öppna riktmedel (nästan klara)

Tror det var alles.

Optiken till till järnet är rödpunkt, 2-7x33 och har just skaffat en belyst 3-9x50 så att jag kan använda bössan till det mesta.

Om du väljer att bygga på en 640 eller 1640 så försök att få tag på en orginal bössa som INTE är borrad för kikarmontage, många lådor är snett borrade och det är inte helt bekymmers fritt att fixa till.

När det kommer till trycke och säkring så tycker jag att Timmneys funkar bra (finns hos Midway)

Öppna riktmedel finns det en uppsjö av men Recknagel är nog det populäraste märket, finns också en massa att kika på på Midway´s hemsida. Tänk bara på att om du väljer att sätta på Qr baser eller liknande så bygger de en hel del på höjden. Så det krävs ganska höga riktmedel om de inte ska skymmas av baserna.

När du väljer kaliber så välj en som funkar bra i korta pipor, alltså ingen magnum. 8x57JS, 358Win, 9,3x57, 9,3x62 laddad men en tung och bra kula passa nog dina önskemål.

Du glömmer väl inte att informera oss fortlöpande om bygget blir verklighet ??? :)

Publicerat

Hej aasa!

Jag har några frågor till dig innan jag kommer med mina synpunkter :)

Hur viktigt är det med "en bra slutstycksgång"? M 98 systemen har sina fördelar men en bra slutstycksgång är inte en av dem, jag tycker absolut att du skall pröva slutstycksgången på några av dem innan du bestämmer dig. Väljer du en m 98 så kommer du helt säkert att behöva byta trycke.

Ett i mina ögon bättre alternativ är att hitta en äldre Tikka, Sako eller Remington som har både bättre slutstycksgång och där du slipper byta ut trycket.

Om du vill komma billigt undan är laminatkolvar att rekommendera, skall du modifiera kolven så att den passar är det betydligt enklare med en laminatkolv än med en syntetstock.

Lämpliga kalibrar kan vara något som t ex 8x57 IS, 9.3x57 eller 9.3x62.

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren!

Jo ljuddämparen är helt klart i konflikt med övriga önskemål på vapnet.

Har kikat lite på en finsk variant; http://www.masina-tuote.com/view.php?page=...=2〈=eng

Men jag vet inte riktigt hur man ska tänka, klart det blir enklare, billigare och allt att göra den utan ljuddämpare från början i alla fall. Med den ljuddämparen är det dessutom inte aktuellt med öppna riktmedel utan då blir det isof Aimpoint direkt, alltså ytterligare investering.

Jag har däremot en vapensmed som talat sig varm om lösningen med m98 mekanism, den finska ljuddämparen, syntetstock och aimpoint. Det skulle vara trevligt för hunden och för en själv. Ska testa hur mycket ljud den tar bort när jag får tillfälle, om man kan skjuta utan hörselskydd och sparar in på hundens hörsel då vettefan... då tror jag att jag tycker det är värt det.Vi får helt enkelt se, i ett första skede blir det i alla fall inte ljuddämpare eller aimpoint. Jag behöver en bössa som fungerar först och främst, och som inte kostar skjortan.

Blir nog klokast att först skaffa sig en okej m98 mekanism, utvärdera läget därifrån. Antagligen åker en syntetstock och bra öppna riktmedel på direkt. Samt att jag ordnar sådana riktmedel så att jag kan ha snabbfästen på. Kanske något battue spångsystem skulle vara bra? Eller bara höga recknagel.

Men jag är helt klart sugen på en effektiv ljuddämpare. Kul när hunden lyssnar. :) Och själv älskar jag inte direkt mina aktiva hörselskydd jag drar runt på. Är det så att modifikationen kostar = soundscope ungefär så går det på ett ut, om jag alltså kan skjuta med fanskapet utan att det ringer i öronen. Vi får se, ska försöka provskjuta som sagt.

Nåja plikten kallar. Återkommer med mera tjosan i eftermiddag. :)

Hörs!

Publicerat
  • Författare

Intressant Henrik!

Nja, kanske inte så bra formulerat. Slutstycksgången behöver inte kännas som en smekning eller vara helt utan släp och knorr.

Däremot så måste jag vara säker på att kunna repetera snabbt och säkert, och ha en utkastning som aldrig felar om man repeterar ordentligt. Jag är inte så långsam på att repetera vid axeln och jag har en känsla av att det kan komma att bli avgörande framöver under björnjakten att man har en repetering man kan lita på.

Så slutstycksgången får gärna vara otroligt skön eller lite mindre skön, bara jag är helt säker på utkastningen och att det inte är byrålåda krångel som gör repeteringen långsammare.

Det där med Sako, Tikka eller Rem mekanism har jag absolut ingenting emot, jag har väl bara låst mig lite vid mauser 98 för att jag fått den rekommenderad av många som billig och bra. :-)

Jag har en Tikka M695 i 6,5x55, och den mekanismen tycker jag är helt godkänd. Fast man måste repetera bestämt ibland. Gillade faktiskt Tikka M55 hanteringen bättre, kändes tryggare på något sätt.

Nä, det har ingen betydelse för mig med märken och dylikt, men jag behöver en pålitlig och bra mekanism, i tillräckligt grov kaliber som jag kan hitta till ett överkomligt pris. Får jag välja så håller jag nog på Sako / äldre Tikka faktiskt eftersom jag använt sådana vapen förut och de känns riktigt gedigna.

Men jag har ingen aning om vilka mekanismer som är aktuella då? Eller vilka priser det är på dem?

Fast jag är emottaglig för nya ideér och influenser! Bara sätt igång och påverka. :]

Mvh Emil

Publicerat

Intressant!

Laminatkolvar? Kan man köpa dessa färdiga för en specifik låda/system eller är det avancerad träslöjd från en limträbalk som gäller? :)

mvh /Må

Publicerat
Intressant!

Laminatkolvar? Kan man köpa dessa färdiga för en specifik låda/system eller är det avancerad träslöjd från en limträbalk som gäller? :lol:

mvh /Må

http://www.robsoft.nu/files/Boberg_Prislista_2006-01.pdf

Publicerat
  • Författare

Rätt så sugen på en bra ljuddämpare och ett väldigt kort vapen. Jobbigt att man alltid ska attraheras av paradoxala motsatsförhållanden. :-)

Man vill ju planera för "drömprojektet" med alla jobbiga motsatsönskningar, kort pipa, ljuddämpare, aimpoint, klockrent mekanism och hagelskytte-klass på stockningen direkt. Jag har ju tid på mig också, egentligen har jag ingen större användning för denna bössa föränn hösten 2009, förutom för övning givetvis. Den enkla vägen ut är annars att köpa en syntetstockad Hva 640 i 9,3 som jag redan klämt på och testat. Fungerar helt okej men knappast någon värdig tankenöt. :>

Jo, ett till önskemål är förretsen någon form av smart rembygelsystem, som gör att man kan bära geväret på magen med viss bärhjälp av remmen, men samtidigt kunna skjuta utan att dra av hela remmen.

Dessa aningen mer krigiska herrar från andra sidan Atlanten är inne på samma spår ungefär;

http://ar-15store.com/pgroup_descrip/283/4587/?mode=image

http://www.m-aparts.com/productsDetail.asp...200635758pm.jpg

Här har vi hemmabyggesvarianten som jag själv tycker verkar tämligen praktisk och enkel att göra;

http://www.ar15.com/lite/topic.html?b=3&am...19&t=252462

Samt lite allmänt om "tactical slings";

http://demigodllc.com/articles/tactical-slings/

Hursomhelst, har läge att köpa fina HVA 640/1640 i 8x57. Vad tycks om den kalibern för älg? Och för björn?

Publicerat

Köp en gammal husqvarna mod98 i 9,3x57 sånna kan du hitta för en billig peng hos vilken vapenhandlare som hälst. Sen byter du bara trycke,stock o kapar pipan ett par cm så har du en skit bra bössa som tål allt. Jag köpte en fördig sådan med plastkolv o allt för 3000 spän o den funkar kannon bra jag ska bara byta riktmedel på den här i sommar sen är jag nöjd

Publicerat
  • Författare

Åsikter om Ramlines syntetstockar förresten? Någon som använt?

Publicerat

Köp en 98:a i 8x57 eller 9,3x57 så kan du kapa pipan till 45-48 cm utan att tappa ork. 62:an brukar vilja ha lite mer pipa att bränna krut i. Sen har du chans att få vettig balans med en teleskopdämpare med så kort pipa. BR toyte funkar fint men du måste sätta krympslang eller tejpa den så du får den tyst, den klingar väldigt högt i öronen på hjortdjur då man stöter den i nåt. Den smäller ungefär som en odämpad 22 long med den dämparen så du klarar galant öronen både på dig och hunden under jakt men bör ha hörselskydd på bana. Sätt sen på ett Bold eller Timney trycke och en stock av tycke o smak så har du en billig bra bössa att slita på resten av livet. Eller åtminstone tills du drabbas av samma sjuka jag och många andra har, nämligen bössbytarsjukan. Den kan slå hårt eller så slår den om du har tur bara lite grann :rolleyes:

Publicerat
Åsikter om Ramlines syntetstockar förresten? Någon som använt?

Köp dom bara när alla andra stock fabrikörer har konkat!!!

Publicerat
  • Författare
Köp en 98:a i 8x57 eller 9,3x57 så kan du kapa pipan till 45-48 cm utan att tappa ork. 62:an brukar vilja ha lite mer pipa att bränna krut i. Sen har du chans att få vettig balans med en teleskopdämpare med så kort pipa. BR toyte funkar fint men du måste sätta krympslang eller tejpa den så du får den tyst, den klingar väldigt högt i öronen på hjortdjur då man stöter den i nåt. Den smäller ungefär som en odämpad 22 long med den dämparen så du klarar galant öronen både på dig och hunden under jakt men bör ha hörselskydd på bana. Sätt sen på ett Bold eller Timney trycke och en stock av tycke o smak så har du en billig bra bössa att slita på resten av livet. Eller åtminstone tills du drabbas av samma sjuka jag och många andra har, nämligen bössbytarsjukan. Den kan slå hårt eller så slår den om du har tur bara lite grann :rolleyes:

Tack för tipsen! Hur fungerar det att fräsa ur syntetkolv för den dämparen? Den ser ju ut att gå ända ner till lådan i princip. Hur fungerar det med krympslang / tejp och väta månne?

Publicerat

jag har en polar och han har en baikal ij 18 som en finsk vapen smed är bygd kaliber är 50-110 winchester och han har kikar sikte på och ljud demppar han är mer en nöjd.billig,smidig och jag mistänker at björnen ockso lyder en kaliber som är circa 13mm och kylan är 45gram om non har intress en sodan vapen kan jag ta reda på vapen smeds namn och tel nummer.

• 2 years later...
Publicerat

tja, vet inte om du redan byggt bössa eller bestämt dig för kaliber, men jag känner ett antal björnjägare och de säger alla samma sak: 8x57 och 9,3 är de bästa valen. du behöver aldrig fundera på om det är grovt nog och det finns kulor som passar alla sorters vilt (utom möjligtvis gråsparv).

lycka till med bygget, och fortsätt att posta inlägg och uppdatera. har precis samma funderingar på att bygga en bössa efter dina kriterier

Publicerat

Lånar tråden lite då min fråga är av samma art :blush: Jag byggde om en 8X57 med kortare pipa och plastkolv men tyvärr är lådan lite för rapplig och inga riktigt snabba serier går att göra då byrålådseffekten är för stor, det blir helnit helt enkelt ;)

Nu började jag fundera om det skulle gå att bygga om min 1900 6,5X55 till hundförar bössa och ev byta pipa till 9,3 alt 8mm och byta stock B) Vad skulle kalaset kunna gå på? eller är det lika bra att ge sig på blasern på en gång :D

Jag tänkte ev lämna bort till vapensmed och fixa...