Publicerat Maj 6, 200818 yr Brukar ju inte bli så mycket rådjurseftersök för mig. Men igår var jag med ute på ett på vår mark. En bock påkörd på en byaväg vid 21 tiden hade varit lite blod på bilen. Hade hjälp av ett par med två taxar. Tjejen började med den äldre mer rutinerade hunden. Den markerade spår direkt vid det upphängda bandet. Första 30m intill vägen är det öppen äng och sedan börjar en halvhög gallrad granskog. Men redan efter några meter så börjar hunden ringa, men efter ett par minuter så hittar hon ett spår mitt för där vi började som drar in i granet. Men vi kommer bara ett 50tal meter in innan hon får problem igen och börjar ringa. Håller väl på in en kvart innan vi ger oss av ut till vägen igen. Nu kollar vi upp på vägen lite noggrannare och ca 25m från snitslen hittar jag lite hår och något brun-grönt som luktar maginnehåll. Provar med samma hund där men hon vill gå åt fel håll antagligen bakspår. Men efter en stund så går jag med tjejen åt det hållet och killen tar den andra tiken och går paralellt med vägen på rätt sida. När vi spårat en ca 100m på vår sida ger vi upp säkert ett bakspår. Då ringer killen hans hund har ett spår som verkar intressant så jag går efter och möter honom ca 300m in vid ett dike. Hunden har spårat bra fram till diket ca 50m norrut ifrån där vi möts, men nu är det tappt så han följer diket. Precis när hunden möter mig så vinklar den tillbaka över diket och spårar iväg och efter 50m så ligger bocken död. En fin sextaggare. Inga synliga skador utvändigt. Och när jag passar och flår den så verkar det mesta helt. Lite blåslaget i muskler, men inget mer. Så fan vet vad den dog av. Hundarna skötte sig bra även om det strulade lite för den ena. Men man ser ju också fördelen av att ha två fungerande hundar med sig.
Publicerat Maj 6, 200818 yr Bra jobbat! Knepigt för hundarna kan det bli om det är ett område med gott om rådjur. Hela marken var säkert besudlad med rådjursspår och det var säkert därför de ringade och joxade. Gott slut även :-)
Publicerat Maj 6, 200818 yr Författare Bra jobbat!Knepigt för hundarna kan det bli om det är ett område med gott om rådjur. Hela marken var säkert besudlad med rådjursspår och det var säkert därför de ringade och joxade. Gott slut även :-) Jo det var säkert en av orsakerna. Är jävligt torrt där också, verkade vara väldigt dålig vittring.
Publicerat Maj 6, 200818 yr Författare Bra jobbat! Alltid skönt att hitta det skadade/döda djuret. Visst var det ett bra jobb. Själv hade jag ingen del i det mer än som vägvisare.
Publicerat Maj 6, 200818 yr Skönt att det gick bra. Jag kan tänka mig att den dog av chocken. Ungefär som en hagelsvärm som täcker en större del av bogen och skapar en chockverkan i de vitala delarna.
Publicerat Maj 6, 200818 yr Gott jobb! Många ungefär lika gamla löpor brukar göra de hela rätt knepigt. Rådjur är ju det vekaste klövviltet vi har o tål egentligen inte så värst mycket. Men om jag nu fattar storryn rätt så gick denna bocken 300-350 m från olycksplatsen? Borde inte vara chockverkan isåfall. Bukskador eller blodtförslust ev drunkning om lungorna fylls med blod, vilket kanske är troligast. Hur såg lungorna ut? Vekt klövilt, förresten... faen vet.. har varit med om frambenskjuten bock som tålde 2 hagelsmällar, första lite långt håll men såg att hagel slog in i pälsen på halsen. Sista på 3 m håll rakt i bröskorgen då hoppar bocken upp o hunden tar direkt o jag fick ändå ta till kniven. Hade nog lite för bråttom med kniven iofs...
Publicerat Maj 6, 200818 yr Ja, det har jag hört också. Att om man skadeskjuter så kan man glömma chockverkan sedan.
Publicerat Maj 7, 200818 yr Författare Bukskador eller blodtförslust ev drunkning om lungorna fylls med blod, vilket kanske är troligast.Hur såg lungorna ut? Gick ju rätt fort när jag tog ur den i mörkret. Men var knappt något blod i varken bröst eller bukhåla.