Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Byta glugg??

Featured Replies

Publicerat

Har börjat fundra på om att byta kikarsikte. :lol: Idag har jag ett Zeiss Varipoint 2.5-10x50 av senaste snitt men jag är lite sugen på en upp till 12 ggr. Samtidigt trivs jag med 50-öppningen. Tittat som hastigast på en Swarre PV-N 3-12x50 med nån lämplig belysningssats till det.

Sen har ju både S&B och Helia 3-12x50-kikare.

Gör jag bort mig på något sätt om jag skulle byta? Jag vinner lite högre förstoring och lite i vikt. Men vad kommer jag att förlora (förutom en del cash ;) )?

Till bössan har jag Leopold QR och ett Meopta 1-4 för drevjakt. Så behovet av att kunna dra ner förstoringen på "stora" kikarn är inte så stort.

/Må

Publicerat
Har börjat fundra på om att byta kikarsikte. :huh: Idag har jag ett Zeiss Varipoint 2.5-10x50 av senaste snitt men jag är lite sugen på en upp till 12 ggr. Samtidigt trivs jag med 50-öppningen. Tittat som hastigast på en Swarre PV-N 3-12x50 med nån lämplig belysningssats till det.

Sen har ju både S&B och Helia 3-12x50-kikare.

Gör jag bort mig på något sätt om jag skulle byta? Jag vinner lite högre förstoring och lite i vikt. Men vad kommer jag att förlora (förutom en del cash B) )?

Till bössan har jag Leopold QR och ett Meopta 1-4 för drevjakt. Så behovet av att kunna dra ner förstoringen på "stora" kikarn är inte så stort.

/Må

Att Du förlorar en del cach görväl inte så mycket. ;);) Bara att ta av dom gamla i madrassen. :P:D;):lol:

Publicerat

Enda skillnaden du lär märka är väl detta med förstoringen, ljuset tror jag inte man märker. Rigggit bra ljus i dessa gluggar öht så tja byt om du behöver mer förstoring annars inte.

De Swarrar jag kollat i har varit fina men Varipointen är lite i en klass för sig tycker jag.

Mvh!

Publicerat

upplevde ärligt inte 56'an så mycke större o klumpigare än 50 men däremot så är det lite skillnad från 42 till 50's glugg. Köp en varipoint med 56'as glugg så blir du nöjd ;) det har jag gjort.

Publicerat
  • Författare
De Swarrar jag kollat i har varit fina men Varipointen är lite i en klass för sig tycker jag.

Mvh!

Är det så illa alltså... ;)

/Må

Publicerat
  • Författare
upplevde ärligt inte 56'an så mycke större o klumpigare än 50 men däremot så är det lite skillnad från 42 till 50's glugg. Köp en varipoint med 56'as glugg så blir du nöjd :lol: det har jag gjort.

Kanske är det så. Det blir många tusenlappar för x2.... ;)

/Må

Publicerat

Big Jim,

jag har haft både Variopoint 2.5-10x50 (som jag sålt) och en Swarovski 3-12x50 (som jag har kvar). I mina ögon är det väldigt små skillnader mellan dessa kikare. Ljusmässigt upplever jag inte någon skillnad ö h t men riktmedlet på Swarovskin är lite lättare att använda i skymning. Vid dagjakt upplever jag istället Zeissens riktmedel som lite "snabbare" att skjuta med.

Skillnaden blir såklart dels den lilla skillnaden i förstoringsgrad men också skillnaden i fysisk storlek.

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Ok, har du rm 4-N på din?

/Må

Publicerat

Ja, det tror jag att det heter :blink:

Jag klistrar in en bild på riktmedlet där jag har markerat vilken siktpunkt jag använder vid olka avstånd.

4N-1.gif

/Henrik

Publicerat
  • Författare

Ska kolla hos Karlssons för inbyte mot en Z Varip 3-12 och Torsbo för inbyte mot en Swarre 3-12, så får vi se om det är genomförbart/intressant.

Undra vad man skulle kunna få för min på Blocket eller köp/sälj här på jaktsidan..... :lol::blink:

/Må

Publicerat
  • Författare

Verkar som Varipointen blir kvar. Får för dåligt för den i inbyte... Var iof väntat... :rolleyes:

Men nåt kul måste man ju hitta på. En BDC-ratt till den kanske? På vilka avstånd och på vilka sätt "ska" man skjuta för att motivera en sådan? Det borde väl gå lika bra ha ett fickminne med antal klick upp/ner beroende på avstånd med ordinarie rattar?!?

Och vad kan den kosta mån tro?

http://www.zeiss.de/c12567a80033f8e4/Conte...1256fe800402858

/Må

Publicerat
Verkar som Varipointen blir kvar. Får för dåligt för den i inbyte... Var iof väntat... :rolleyes:

Men nåt kul måste man ju hitta på. En BDC-ratt till den kanske? På vilka avstånd och på vilka sätt "ska" man skjuta för att motivera en sådan? Det borde väl gå lika bra ha ett fickminne med antal klick upp/ner beroende på avstånd med ordinarie rattar?!?

Och vad kan den kosta mån tro?

http://www.zeiss.de/c12567a80033f8e4/Conte...1256fe800402858

/Må

Vad bjöd dom dig i inbyte?

Publicerat
  • Författare

Du har PM. /Må

Publicerat
Ja, det tror jag att det heter :rolleyes:

Jag klistrar in en bild på riktmedlet där jag har markerat vilken siktpunkt jag använder vid olka avstånd.

4N-1.gif

/Henrik

Fan va smart !!

Jag har inte ens tänkt tanken. (har samma riktmedel)

Punkten är inskjuten på 130m , undra då vilket håll jag träffar på med stolpen. ?? (6,5*55)

Måste prova nån dag.