Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga när du är hungrig!

Featured Replies

Publicerat

Från Göteborgs-Posten 8/5.

Hungerhormon lurar hjärnan

Kurrar det i magen? Håll då godishyllan på avstånd. Ett särskilt hungerhormon lurar hjärnan att tycka att mat ser ännu aptitligare ut än normalt.Det är ett klassiskt misstag att handla mat på fastande mage. Nu vet forskarna varför vi köper mer och ofta onyttigare mat än vi ursprungligen hade tänkt i det läget. Ett hormon kallat ghrelin som utsöndras i magsäcken när den börjar bli tom sätter igång samma belönings- och beroendesystem i hjärnan som exempelvis nikotin, visar en ny studie publicerad i medicintidskriften Cell Metabolism.

Tjugo friska studenter ingick. De fick äta sig mätta på en måltid och tre timmar senare fick de titta på bilder av mat. Tolv av försökspersonerna fick dessutom en spruta med ghrelin. Dessa personer hade en helt annan hjärnaktivitet än sina studiekamrater och dagen därpå hade de betydligt klarare minnesbilder av maten på bilderna.

Många forskare drömmer om att skapa ett nytt bantningsmedel genom att blockera tillverkningen av ghrelin. Då skulle vårt sug efter mat bli mindre. Tyvärr har myntet en baksida: ghrelin gör oss också alerta, skärper syn, luktsinne och medvetenheten om omgivningen.

Hunger vässar alltså jaktinstinkten, vilket säkert var till nytta bland savannens snabbfotade djur men knappast bland dagens godishyllor.

Publicerat

finns det inte ett uttryck... hungriga vargar jagar bäst...

Publicerat

...jo..man kan ju bli rätt sugen på en stek när man ser en bock komma i pass, och det kanske skärper upp en ytterligare. Fast jag tror inte det funkar på grävling...då får jag ha en rejäl spruta ghrelin... :D

Publicerat

Grillade en ( flintastek) av älg nu i kväll som hade fått ligga i marinad under dan.

En kall öl lite sallad och en "box" röd Merlot.

Äldsta dottern åt kött som en vilde både i mängd och sätt :D

Efter maten satt jag och min sambo kvar på verandan med varsitt glas vin. Och hon sa , vad lycklig jag är !!!! :lol::lol::)

Efter snart 10år med en jaktgalen kille som tär henne på nerverna under hög sesång (jakt)

Kött är fint , men när man bär hem eget kött ifrån skogen och ens närmaste njuter av maten och stunden. Då njuter jag med !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jakt ...... mitt liv...................

MVH...