Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra förslag på handkikare..nån?

Featured Replies

Publicerat

En bra och smidig handkikare till ett vettigt pris.....vad ska man köpa för nån?

Publicerat

jag kör med en opitma 8*42 efter att jag förstörde en dyrare, funkar fin fint även till grisvak...

Publicerat

Vad ska du ha den till?

Ungefär hur mycket får den kosta?

Publicerat

Zeiss 7x50B kan ofta hittas på Ebay till ca3500-5000kr.

Fruktansbvärt bra kikare till förhållandevis låga pengar.

Att den sen är okularjusterad gör den givetvis bara intresantare.

Min egen är svenskt militärt överskott och jag har inte gett de pengarna........

MVH håkan

img40f4b95c93aac.jpg

Publicerat
  • Författare
Vad ska du ha den till?

Ungefär hur mycket får den kosta?

Under jakt hade jag tänkt mej...så man kan kika runt lite smidigare... ja nån tusen lapp räcker väl...

Publicerat

Skulle jag köpt kikare på budget så hade jag valt äldre kvalitet istället.

Problemet med att göra det är att äldre optik inte sällan är dimmig av olja och skit som flyttat sig inne i kikaren.

Det finns andra problem med som uppstår när optik blir misshandlad.

Den här kikaren köpte jag nyligen av en antikhandlare för 400 kr, ja jag köpte faktiskt 5 stycken, men de är inte till salu.

Dessa extra kikare utgör nämligen bytesobjekt när jag byter kikare med andra samlare.

img42e7e3c6c7b7b.jpg

Den här typen av äldre optik kan vara riktigt bra, i synnerhet om kikaren är antireflexbehandlad.

Den här kikaren var min primära jaktkikare under ett antal år, den är från 30 talet och har antireflexbehandling.

img40f44dbe34871.jpg

Den här gamla kikaren utan antireflexbehandling är min primära jaktkikare idag, ihopa med den svara gummiarmerade på bilden ovan. Det är en Zeiss DF8x60 från 30-40 talet som är enastående, dessvärre köpte marinen bara in 100 stycken så de hittar man inte så lätt.

img41a2474b72beb.jpg

img41a2478fcd545.jpg

Slutligen en bild på en Swarovski 7X42B som också är militärt överskott om än modernt.

Den inköptes förra veckan på tradera för 1500 kr vilket får ses som skitbilligt för en kikare som kostar 8-9000kr ny........

img42f7063bb44a2.jpg

Köper du begagnad kikare så titta nogrannt från båda håll.

De flesta fel på linser och skit i kikaren osv ser du nämligen från fel håll men inte från rätt håll.

Däremot skall du givetvis titta noga från rätt håll med eftersom det är enda chansen att se om kikaren är kollimerad eller ej, dvs att bilderna sammanfaller.

MVH Håkan

Publicerat

Instämmer med Håkan att en militär överskottskikare inte är ett dumt alternativ..Min personliga erfarenhet av försvarsmaktens kikare är dessa håller god klass, även under dåliga ljusförhållanden. Testade "min" kikare under en nattskjutning i beckmörker och kunde ändå se hyfsat! (det gick att urskilja tavlorna på 100-metersvallen utan problem)

Publicerat

Hittade redigera-knappen..Jag är inept med datorer..Ähum..

• 7 years later...
Publicerat

De kikare som nämns ovan är riktigt bra som jaktkikare.

Dock skulle jag vilja tillskriva detta till konstruktionen (Porro) snarare än något annat. Självklart är dessa kvalitetskikare av sin tid men att de fortfarande kan tävla med dagens takkantkikare med hög precisionslinser och moderna antireflexytbehandling ligger i porrokonstruktionens genialitet (och enkelhet).

Takkantkikare fyllde sin funktion när de började ta marknadsandelar på 50-60 talet. De var kompaktare, lättare, enklare att göra vattentäta. Däremot har de alltid varit väsentligt dyrare att tillverka för att uppnå samma optiska kvalitet.

Vartefter chassimaterielen utvecklats och förmågan att utnyttja nya polymer- och Siliconmaterial för tätningar har dessa tidigare fördelar minskat i värde.

Vi säljer och testar många olika typer av kikare av både takkant och porro konstruktion och för jakt skulle jag säga att porrokonstruktion är överlägsen inte minst pga:

• Mycket bättre skärpedjup – en högkvalitativ porrokikare har knivskarp skärpa från ca 30 meter till oändligheten. Takkantkikare har mycket kortare intervall vilket gör att man måste ställa om fokus hela tiden. Porro kikaren efterliknar bättre ögats egna kapacitet och leder därför till att det är lättare att upptäcka vilt utanför det ”primära” fokusområdent.
  • Bättre vidvinkel – Porrokikare har normalt mer än 25% bättre vidvinkel. (efterliknar även här mer ögats egna förmåga => bättre förmåga att upptäcka vilt i periferin)
  • Precisare fokus – okularfokus (ett vred för varje öga) är mycket precist och tåligt och ger en överlägsen skärpeinställning. Vad jag vet så finns inga takkantkikare med individuella fokus, eftersom takkantkikare kräver så mycket skruvande.
  • Som en bieffekt av det bättre skärpedjupet så behöver man inte ställa in en porrokikare mer än en gång, sedan fungerar den på alla avstånd. Detta är synnerligen praktiskt på fågeljakt när man bara kan slänga upp kikaren med vantarna på och inte behöva skruva. Dessutom är det suveränt i mörker eftersom kontur är mer diffusa och det kan vara mycket svårt att veta om man är i fokus eller ej med en takkantkikre.

Som tillägg till de historiska modeller som nämnts av andra så vill jag påpeka att det även finns högkvalitativa porrokikare av modernt snitt och då med kvalitetslinser skurna och polerade med modern maskinteknisk, ytbehandlade med den senaste antireflexbehandlingarna och med helt vatten- och immtäta konstruktioner.

Eftersom jag inte får göra reklam för våra egna produkter på detta forum så kan jag i stället rekommendera dig att kolla in några av Steiners porromodeller som jag är helt säker på är bra.

Publicerat

Ska du bli riktigt nöjd med din kikare bör du bestämma vad som är det primära syftet. Oberoende av hur mycket pengar du lägger så finns det ingen ”do it all”.

En gyllene kompromiss för den som inte vet vad de vill ha brukar vara en 8X42 och dessa fungerar ofta bra i många situationer. Sanningsenligt ska man dock veta att dessa är i tyngsta laget vid rörlig spaning på dagen, inte minst om man ska skida eller gå långt som vid fågeljakt. Dessutom kan de inte mäta sig med tex en 7X50 eller 8X56 i mörker, så även som vakkikare på räv och vilsvin har de sina tillkortakommanden.

7-8 gångers förstoring är ofta optimalt för jakt. Mer förstoring blir ofta skakigt att använda på frihand. Dessutom motverkar förstoring vidvinkeln därför är det onödigt att ha större förstoring an vad man behöver.

För en dag kikare vill du hålla nere objektiv diametern (25-42 mm) för att hålla nere vikten.

För en nattkikare är det viktigt att få en stor utgångspupill (objektiv diameter */* förstoring) för att få så mycket ljus som möjligt in i ögat. Eftersom ögats pupill max kan bli ca 7 mm brukar detta vara ett eftersträvansvärt mått för en vakkikare, dvs 7X50 eller 8X56 (vilka båda har utgångspupill på 7 mm, om de är tillverkade med kvalitetslinser)

Om man tror sig ha behov av både dag (toppfågel och driven jakt på stora ytor) och natt (t ex vak på räv och vildsvin) är det ofta bättre att köpa 2 kikare och allokera 60-70% av budgeten på den man tror sig använda mest.