Publicerat Maj 9, 200818 yr Har börjat valpkurs och såg då att det var flera som använde sig av hel eller halvstryp redan. Jag tyckte spontant att det var lite tidigt att hänga på sånt. Jag använder än så länge bara vanligt halsband på valpen. Men tänker hänga på nått "skarpare" hel/halvstryp om det behövs framöver när vi börjar komma till kravfasen. Nu är jag lite nyfiken: Vad använder ni på era hundar/valpar och när tar ni till halv/helstryp?
Publicerat Maj 9, 200818 yr sele och spårlina nä men . hm alltså halvstryp? kanske? som ett läderband med en "ihopdragbar" kedja på.. tycker inte att det stryper det minsta jag men det kanske är för stort? Tänker på en ledarskapskurs i augusti tror jag och då kommer det att användas helstryp tror jag. Att gå ut och gå med en hund som inte fattar poängen med strypkoppel tror jag dock inte på. Min hund stryper sig själv tills hon svimmar typ om hon är på "draghumör".
Publicerat Maj 9, 200818 yr Har i princip alltid helstryp på mina från start. Därmed inte sagt att det rycks och slits i hundarna här
Publicerat Maj 9, 200818 yr Skulle ha det jag med om hon inte drog så förbaskat.. Mest för att jag tycker det är snyggt med ren kedja.
Publicerat Maj 9, 200818 yr Helstryp när de växt ur valphalsbandet eller när det ska börjas med vardagsdressyr.
Publicerat Maj 9, 200818 yr Jag använde bara ett läderhalsband från 8V till 11 veckor. Men Troy gick inte i koppel så ofta då heller... Sen dess har jag enbart kört med ett helstryp med fina länkar som dras åt lätt, men släpper tokfort. Precis som Jämta skriver så anpassas ju husses/mattes kraft i länken beroende lite på ålder osv. Troy var/ÄR dock väldigt "hårdhudad" och verkar tåla vad som helst innan han reagerar....lite irriterande faktiskt...
Publicerat Maj 9, 200818 yr henrik O .. känner igen det där med hårdhudad.. spelar ingen roll vad fan man gör o det tar ändå inte stopp. Ska gå o köpa en helstryp med en gång nu jag.
Publicerat Maj 9, 200818 yr Kör alltid med som ni säger Helstryp på de vuxna hundarna Små valpar har jag läderhalsband på o sen går jag över till retrieverkoppel=helstryp inbyggt i kopplet alltså halsband o koppel i ett. Hör allt oftare att man kallar helstryp för derssyrlänk vilket låter mycket bättre i andras ögon.... Har en kompis som är utbildad jakthundsdressör. Förra kursen kom en 70 årig tant med en valp/unghund en rottisblandning iförd reflex-halsband av resår som kopplet var fastsatt i. Hon.. dressören alltså eller de kanske blir dressörska? har varje kurs med sig 3-4 extra dressyrlänkar för stor del av hundägarna är avigt inställda till strypkoppel. Elakt, dumt och djurplågeri o allt hon får höra ang strypkoppel. Men när de lärt sig använda dressyrlänk så blir alla på bättre humör Knäppt jag vet men man får se o höra mycket märkligt som instruktör... Börjar själv inse de oxå...
Publicerat Maj 9, 200818 yr Författare Intressant att höra era åsikter. Har även jag en "hårdhudad" men dock relativt lyhörd tjej, så min plan från början har varit att helstrypet är en reservväg om jag inte fixar att få henne att gå som jag vill med vanligt halsband. Tycker dock att det fungerar rätt bra med vanligt halsband förutom under rejäl störning där vi har en del jobb, så som sagt kan jag behöva ta till helstrypet, men nu vid 12veckors ålder kändes det bara som att det är att "förbruka esset o rockärmen".........
Publicerat Maj 9, 200818 yr Stypkoppel med liten kedja är ju praktiskt då det passar alla storlekar... Jag har fått göra tvärt om ibland, och ta ett läderhalsband till en vovve som inte lärt sig gå väl, för att den inte skall skada sig. En terrier kan dra åt så den får en svullen hals. Inte trevligt. När hunden fått lära sig att gå riktigt, så är det ju inga problem med ett strypkoppel, dock är jag väldigt försiktig om det sitter på hunden när det skall jagas. Inte kul om den sticker med det på...
Publicerat Maj 9, 200818 yr helstryp typ "retriverkoppel" på den vuxna. behöver för tillfället inget annat än det. finns det behov så byter jag till kedja med små länkar. på valpen 8 v inget koppel o förhoppningsvis så lite koppel som möjligt i framtiden
Publicerat Maj 9, 200818 yr förhoppningsvis så lite koppel som möjligt i framtiden Så talar en sann jägare...
Publicerat Maj 10, 200818 yr Inflikar lite mer "evidens av anekdotisk karaktär" i diskussionen.. Det kändes väldigt tydligt på min labradorhanne när vi bytte från halvstryp till helstryp. Det blev mindre "ryck" när han sprang ut maxlängd på kopplet för att lukta på något t ex, och det berodde nog både på att strypkopplet förde över energin till själva stryprörelsen och att det inte bara blev stopp. Senare lärde han sig förknippa ljudet av länkarna som skavdes mot varann med att sakta in / stanna. Själv har jag funderat på någon form av "antiryck" del i kopplet, med något elastiskt material i kombination med strypkoppel. Det finns flera som har relativt stumt material för att vara elastiskt, men som ändå gör impulserna betydligt mjukare. Själv tycker jag det är onödigt och farligt med ryck, men man ska ju lära hunden att inte rycka i sig själv också. :-)
Publicerat Maj 10, 200818 yr från valp stadiet hade jag inget koppel förutom när jag var bland trafik då hade jag bara enklaste valp halsband och kort koppel,,sen när hunden började bli äldre och det var dags att lära den gå i koppel ,fot bla bla då hade jag i början ett halvstryp som fungerade dugligt men sedan fick jag tips att använda strypkedja..pang bom några korrigeringar och sen var det klart...nu har jag tagit av kopplet helt/delvis för nu är hon jätteföljsam och lydig,,men då å då sätter vi på strypet igen om hon börjar slarva bara för att befästa följsamheten igen ...så hädanefter blir det inget daltande med andra typer av halsband under dressyr övningar...har en vorsteh för övrigt om ni undrade.. mvh/jonas
Publicerat Maj 10, 200818 yr Använder fast läderhalsband, men inget jag går runt och rycker i precis, annars så anväder jag nylonstryp och med rätta knycken så fogar sig den mest hårdhudade, men man kan inte knycka till om inte hunden vet vart den ska och vad som är rätt det glömmer en del i sin inlärning, då får man stöka runt länge och hunden begriper ändå ingenting, sen finns de de som aldrig kommer ur inlärningsfasen och det är inte bättre det heller. Har ett oanvänt stackel som jag ska vända på när jag släpper i vargmarker.
Publicerat Maj 13, 200818 yr Själv tror jag ju att ett helstryp många gånger kan vara skonsammare mot valpen än ett vanligt läderhalsband el. dyl. Varför, jo med ett helstryp (dressyrlänk då...) så får de en snabb korrigering där det dras åt och sen släpper lika snabbt. Med ett halsband så får du rycka å dra hårdare å hårdare. Man ser på träningskvällarna vissa valpar som man tror hela halskotpelaren ska dras ur led på!! Nåja, alla måste ju använda den metod som de tror bäst på...sålänge den är laglig. Stackelhalsbandet är nog bäst att du vänder "fel" väg, då det numera är olagligt va?
Publicerat Maj 13, 200818 yr Författare Ja så snabbt gick det att ändra uppfattning. Nä skämt å sido. Jag har tränat koppelträning hemma och med de störningsmoment som finns därikring. Går kanonbra. Hon trippar fin bredvid mig och tittar upp på mig. Men nu åker det lilla "strypet" på. Hon är hyffsat tuff min lilla dam så på kurskvällarna där det finns STORA störningsmoment kan hon ha lite svårare att hålla kontakt med mig trots godis och uppmuntrande röst. Hon har inte riktigt "tid" och då behöver jag ett snabbt sätt att "väcka" henne och kunna berätta vad jag egentligen vill. Så vid 12½ veckas ålder åker strypet på.
Publicerat Maj 13, 200818 yr Tysken hade sele nästan till han var 8 mån. han ströp sig själv med länk eller band. Nu har vi dressyr länk på honom och det går jätte bra. De andra har åxå dressyrlänk den är i mjuk/hårt material inte kedja. Tunn. Men när vi cyklar är det sele på alla. Ryssen skulle nog ha långlina på sig hon, hon hoppar mera än är på backen när vi är ute och går. men när vi ska gå på kursen då har hon lärt sig gå fint.
Publicerat Maj 29, 200818 yr Har börjat valpkurs och såg då att det var flera som använde sig av hel eller halvstryp redan.Jag tyckte spontant att det var lite tidigt att hänga på sånt. Jag använder än så länge bara vanligt halsband på valpen. Men tänker hänga på nått "skarpare" hel/halvstryp om det behövs framöver när vi börjar komma till kravfasen. Nu är jag lite nyfiken: Vad använder ni på era hundar/valpar och när tar ni till halv/helstryp? Vi har vanliga jaktkoppel från början, dvs helstryp. Det är ju inte vad man har utan hur man använder det man har som avgör det hela. Tycker det är precis lika milt som vilket koppel som helst,.. förutsatt att man använder det på rätt sätt.
Publicerat Juni 8, 200818 yr På valparna försöker jag i mån av att det går inte använda koppel alls, vill att dom ska följa mej utan om jag nu måste så är det fast halsband på valp för min del. När dom är så stora så man ska börja lägga in nån form av dresyr så är det kedja som gäller,halvstryp o halsband är bara skit oftast. Den enda hunden i familjen som jag har fast halsband på är gråhunden då hon aldrig har dragit eller ifrågasatt mina komandon
Publicerat Juni 8, 200818 yr Det finns en uppsjö av dressyrlänkar... Jag själv föredrar vanliga "pansarlänken" mod. stryp... Har upplevt att man inte behöver rycka varje gång som med ett mjukt "nylonstryp", kan bero på att dom associerar länkens rassel med strypeffekten? Men svårt att ha helstryp på hundar med mera päls!!! Denna anv jag själv, på hunden min: Den jag menar med "nylon-stryp" är denna "DogSecurity"