Publicerat Maj 10, 200818 yr http://www.kvp.se/nyheter/1.1155949/hunden...or-ett-vildsvin Mycket tragiskt, men jag kan inte låta bli att tänka; Om man (som lagen) säger har hunden kopplad och inte låter den löpa fritt i skog och mark, så hade detta nog aldrig hänt... Man kan ju tänka sig att hunden hittade en sugga med kultingar under sin färd i skogen och då är nog inte mamma gris att leka med
Publicerat Maj 10, 200818 yr Väldigt motsägelsefullt uttalande av en fd jaktvårdskonsulent. "svinen flyr människodoft men möter du ett vänd GENAST"
Publicerat Maj 10, 200818 yr http://www.kvp.se/nyheter/1.1155949/hunden...or-ett-vildsvinMycket tragiskt, men jag kan inte låta bli att tänka; Om man (som lagen) säger har hunden kopplad och inte låter den löpa fritt i skog och mark, så hade detta nog aldrig hänt... Man kan ju tänka sig att hunden hittade en sugga med kultingar under sin färd i skogen och då är nog inte mamma gris att leka med Ibland måste man bryta lagen . Sen så är det ju tragiskt helt klart
Publicerat Maj 10, 200818 yr Synd om hunden, men man ska ju ha koppel på hundarna den här årstiden om man inte har koll på hunden och det hade hon ju inte så jag skulle aldrig gråtit ut i pressen i hennes kläder.
Publicerat Maj 10, 200818 yr Väldigt många som inte fattar att koppeltvång gäller alla hundar. Tanten går alltså omkring med 3 lösa hundar... Möjligen alla av samma ras? Irlänsk setter. Jycken hade tydligen jaktinstinkt, kunde väål ingen tro... Jyckar av den storleken och snabbheten tar nog en lätt allt vad rådjurskid där finns. Ingen hund som inte varit intresserad av gris har blivit skadad av gris och kommer heller alldrig bli det skulle jag tro. Att påstå att sugga med kultingar är farlig är en sanning som inte riktigt stämmer. Forskning har pågått länge där kultingarna fångats in, vägts, mätts och märkts i örat. Kan garantera att de kultingarna skriker utav h-sike. Hela kullar fångats samtidigt och märks på fångstplatsen. Nu mins jag inte exakt antal kultingar som märkts men det var nånstans kring 1400 eller om det var 14000 men det låter lite väl mycket? Hur som gissa hur många gånger suggan till de märkta kultingarna gått till anfall ?
Publicerat Maj 11, 200818 yr Det är fantastiskt så okunniga folk är om förbudet att ha hundar lösa. Det upphör aldrig att förvåna mig. Hade förra vintern en liten episod som var rätt så intressant. Hittade ett hundrivet rådjur i april, och ringde polisen. Polisen skulle kontakta jaktlaget... Och en representant för jaktlaget ringde mig tillbaka och undrade om jag kunde vara snäll och ta bort det. Polisen struntade Blankt i att det var dödat av en hund. Vad tror ni hade hänt om det hade varit skjutet i stället, och jag sagt Det till polisen? Nä, vill du ha färskt rådjurskött året runt, så sälj taxar och drevrar. Köp en Rottweiler i stället.
Publicerat Maj 11, 200818 yr Det är fantastiskt så okunniga folk är om förbudet att ha hundar lösa. Det upphör aldrig att förvåna mig.Hade förra vintern en liten episod som var rätt så intressant. Hittade ett hundrivet rådjur i april, och ringde polisen. Polisen skulle kontakta jaktlaget... Och en representant för jaktlaget ringde mig tillbaka och undrade om jag kunde vara snäll och ta bort det. Polisen struntade Blankt i att det var dödat av en hund. Vad tror ni hade hänt om det hade varit skjutet i stället, och jag sagt Det till polisen? Nä, vill du ha färskt rådjurskött året runt, så sälj taxar och drevrar. Köp en Rottweiler i stället. Nu är jag inte fullt påläst om hur förändringarna i lagen om hundhållning, men det är jäkligt svårt att göra ngt åt någon som släpper sin ahudnar vind för våg. På juridisk väg vill säga.. Har ett exempel i mina hemtrakter där en äldre herre med 6-10 hundar av lite varierande raser, men i stövarstorlek på ett ungefär. Där har vi anmält till polis och kommun men ingen kan göra ngt. Det svar jag fick var at man först ska dokumentera när hunden tar ett rådjur. Då kan hundägaren mer eller mindre bli varnad och länsman säger att man inte får göra så. Lyckas du dokumentera samma hund göra samma sak igen, så kanske ägaren kan få bli tvingad att hålla hunden kopplad. I runda slängar.. Nu löset sig ju vårt fall ganska enkelt. Ang damen som fick sin hund tagen av en gris så är det ju visserligen synd om hunden som hade en så puckad ägare. Läste inte artikeln så noga, men normalt så brukar de flesta hundar säga till om en gris ger sig på dem. Om hon nu inte hörde detta så borde ju hunden varit en bra bit i från sin förare. Som sagt.. synd om hunden.
Publicerat Maj 11, 200818 yr Här i Umeå (holmsund) fanns det 2 hundar (husky's om jag inte misstar mig) som sprang runt och käkade upp barns kaniner. Där tog polisen i med hårdhanskarna och beslutade efter alderlens förlång tid att hundarna skulle omhädertas. När polisen kom till hundägaren hade han givetvis "sålt" dem vidare eller nått, de fanns inte kvar i huset iallafall http://www.folkbladet.nu/?p=97690 http://www.folkbladet.nu/?p=75241
Publicerat Maj 11, 200818 yr Det är allt konstigt att hon som har jakthund också släpper i skogen nu när det är en enda b arnkammare där ute. Många tror inte att det är koppeltvång i skogen utan bara i stan, och många tror tvärs om. sen har vi ju flexikoppel som oftast det sitter en oupfostrad husse/matte med hund i. Där de ingen kontroll alls har. Synd om hunden att matte är dum i detta fallet. Nu får man ju enligt den nya lagen skjuta hund som jagar tamboskap i hägnet. har en grannkille som föder upp några hundra får som grannens hung jagar titt som tätt och den ägaren bryr sig inte..så snart blir det synd om hunden för det lammas i hagen för fullt.