Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

10-taggars Kronhjort skjuten under älgjakten -04 i Kalix, Norrbotten.

Featured Replies

Publicerat

Denna Kronhjort sköts av en jaktkompis under älgjakten -04 i Bondersbyn där jag jagar. Jag fick se denna hjort sjäv helgen tidigare under älgjakten men då fick jag bara 3 sek. på som hjorten stod stilla innan han lade benen på ryggen och drog iväg i 180 knyck.

Ett ståtligt djur. Kronan hade passat bra på väggen hos mig också. 

post-144-1123559937_thumb.jpg

Publicerat

Oj, oj, oj, kan ni skicka några åt Mårdsels hållet med. :P

Publicerat

Isjonsson - har ni kronskötselområden där uppe? Det låter spännande, jag trodde det bara fanns i Nordmalingstrakten. Jag själv är uppvuxen i "fyrkanten" och man kanske skulle vända hemmåt även för kronjakten?

Publicerat

Fin hjort till att börja med grattis.

Dock så noterar jag att denna individ har "väldigt" bra anlag, Notera längden på ögontaggen samt istaggen, Då dessa överstiger 20cm så kan man med fördel spara just de individer som har hyffsade anlag,

Av stånglängen att döma så kan denna inte vara mer är 2-3 år gammal. Noterbart är att massan inte riktigt finns där, och detta kan tyda på att hjorten är antingen en norsk ättling  eller en av den skottska genrasen.

Ett fint djur.

Björnhunden

Publicerat

Kul att se.

Fick svaret, i bild, på min fråga ang. om man lätt kan se storleken på hornen på kronhjort.

Grattis!

Publicerat
  • Författare
Isjonsson - har ni kronskötselområden där uppe? Det låter spännande, jag trodde det bara fanns i Nordmalingstrakten. Jag själv är uppvuxen i "fyrkanten" och man kanske skulle vända hemmåt även för kronjakten?

Hej!

Vi har inte kronskötselomr. utan skyddsjakt p g a smittorisk när dom har rymt från vilthägn. Under -04 sköts det 11 st rapporterade och dom måste vet.besiktigas. Under jaktmötet som Vi hade i söndags så framkom det att dom har föryngrat av sig. Med andra ord så har Vi en del hindar med kalvar som springer lösa där ute nu också. Skyddsjakten är en order från länsstyrelsen som Vi inte kan göra något åt, samt att markägarna vill ha bort dom för att dom går väldigt hårt åt barken på träden.

Hulken var Naturbruksgymnasiet, Kalix när det kom in så han känner igen hornet.

Publicerat

jepps, men jag vågade inte såga i det ;D

Publicerat
  • Författare
jepps, men jag vågade inte såga i det ;D

Det var väl bäst så. ;) Det hade gjort sig bra på väggen jämte 10-taggars älgen som jag har.

:D

Publicerat

Isjonsson - intressant med skyddsjakt... Jag personligen har aldrig sett hjortar som skadedjur men det gör uppenbarligen andra. Jag vet också av ett annat fall där Länsstyrelsen bevlijat skyddsjakt på dovvilt med ett slags licensförfarande där hondjur/kalv är tillåtna under brunsten och alla djur annars under hela året. Man lär sig nåt nytt varje gång när det gäller jakt...

Publicerat

väl värd att sparas, hade varit bättre om något år ;)

Publicerat
  • Författare
Isjonsson - intressant med skyddsjakt... Jag personligen har aldrig sett hjortar som skadedjur men det gör uppenbarligen andra. Jag vet också av ett annat fall där Länsstyrelsen bevlijat skyddsjakt på dovvilt med ett slags licensförfarande där hondjur/kalv är tillåtna under brunsten och alla djur annars under hela året. Man lär sig nåt nytt varje gång när det gäller jakt...

Jag kan hålla med Dig att det hade varit kul med ett nytt jaktbart vilt men när länsstyrelsen har beslutat sig för att alla ska bort eftersom dom har rymt från vilthägn. Vad ska man göra ???

Jag var ute och spanade på försommaren och såg två hindar som jag försökte komma till skott på men det var ett väldigt skyggt djur med bra hörsel.

:P

• 1 year later...
Publicerat

hur går det med hjortarna lyckats utrotta dom??

Publicerat
  • Författare
hur går det med hjortarna lyckats utrotta dom??

Nej! Vi har fått förbud att jaga dom nu helt plötsligt p g a EU har bestämmt att allt kött som skjuts under skyddsjakt ska vet.besiktigas på ett slakteri med vetrinär på och därefter ska det saneras. Närmaste sådant slakteri finns i Gällivare ca. 20 mil härfrån. Kostnad ca. 5000:- >:(: Idoti!!!

Under VVO årsmöte framkom att det beslutet endast vuxen hjort och inte kalv. Så nu har Vi fri kalvjakt på hjort ist och där kan dom inte bevisa att dom kommer från hägnet.  ;D ;D ;D ;D ;D

Styrelsen har bett länsstyrelsen titta på detta och fösöka hitta en annan lösning som inte förbjuder oss att ta dit vetrinärn som Vi har boende i byn där Vi jagar och som nu helt plötsligt inte inte få besiktiga ute i fält p g a EU, och ca 5000:- för att besiktiga en hjort är ingen rimlig kostnad. Idoti!!! När Vi sköt hjort under älgjakten förra året bet. Vi till vet. ca 500:- delat på antalet jägare som var med vid tillfället.

Publicerat

är väl inte direkt tråkigt om ni bara får skjuta kalvar då finns det ju hopp om att dom förökar sig ordentligt och ni får en fin kronvilts stam istället.... ;)

Publicerat
  • Författare
är väl inte direkt tråkigt om ni bara får skjuta kalvar då finns det ju hopp om att dom förökar sig ordentligt och ni får en fin kronvilts stam istället.... ;)

Den chansen finns ju alltid.  :D Helt klart så är det en bra tanke. Hur ska dom göra med stammen om den blir förstor och länsstyrelsen påstår att djuren måste besiktigas eftersom dom kommer från ett hägn ???

Vilket djur är fött innanför respektive utanför hägnet ???

Publicerat

Ni lär ju inte lyckas skjuta alla kalvar alltså blir där nya individer som producerar kalvar och så länge där inte är någon jakt på dom äldre hjortarna så lär stammen öka år för år...

Publicerat
  • Författare
Ni lär ju inte lyckas skjuta alla kalvar alltså blir där nya individer som producerar kalvar och så länge där inte är någon jakt på dom äldre hjortarna så lär stammen öka år för år...

Alldeles riktigt Linus, och markägarna blir bara mer och mer förb****ad på hjortarna för deras skador som dom åstadkommer på skogen. Stambarkar. >:( Ända nereifrån marken och så högt upp dom kommer när dom står på bakbenen med framklövarna mot stammen. Det ser inte snyggt ut, och det är en hel del skog som fått avverkas i förtid. Detta har dom gjort på försommaren när gräset har på träderna har kommit. Har Du något botemedel mot detta ofog? >:(

Publicerat

nja dom säger att man har mindre barkflägning om där finns lav....men jag har ingen egen erfarenhet då jag bara har varit i kontakt med kron i skåne...

Publicerat
  • Författare
nja dom säger att man har mindre barkflägning om där finns lav....men jag har ingen egen erfarenhet då jag bara har varit i kontakt med kron i skåne...

Så mycket lav har Vi inte. Väldigt lite faktiskt.

Publicerat

ja som sagt har ingen erfarenhet mer än av skånsk kronvilt...släpp ut lite gris och lite dov med så kan ni döpa om er till skåne wannabes :D

Publicerat
  • Författare
ja som sagt har ingen erfarenhet mer än av skånsk kronvilt...släpp ut lite gris och lite dov med så kan ni döpa om er till skåne wannabes :D

Hahaha! ;D Gris skulle vara kul att ha här uppe. Kanske det blev mindre med björn vid jaktmarken.  ;D Man får väl ta och hyra ett släp och fara söderut och handla några suggor med kultingar och två galtar och släppa ut. ;D

Publicerat

det är ju ett alternativ fråga hulken han han säkert sugen på att hänga med :D

Publicerat
  • Författare
det är ju ett alternativ fråga hulken han han säkert sugen på att hänga med :D

Det tror jag säkert. ;D

Publicerat

eller får ni lägga en jätte hög med majs på jaktmarken sen dra en sträng söder ut och en österut så kanske grisarna hittar ditt...:D

Publicerat
  • Författare
eller får ni lägga en jätte hög med majs på jaktmarken sen dra en sträng söder ut och en österut så kanske grisarna hittar ditt...:D

I torsdags kväll efter solens nedgång så var några ute på spaning på markerna och hade sett 7 hindar och kalvar samt tre älgar på ett och samma träda. Visst är det rätt bra men det hade blivit fart på dom sedan visst.