Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fixa Apportobjekt

Featured Replies

Publicerat

Vet ett ställe som dom ska skjuta bort lite duvor på och då tänkte jag passa på att "ta hand om" :D dessa. Är ju perfekt som apportobjekt framöver. Min tanke var då att risken finns att det blir väldigt många fåglar jag får. Jag brukar alltid ha fåglarna i frysen, ta fram med , träna och sedan tillbaka i frysen med dem. Men jag har även hört talas om att vissa "torkar fåglarna så blir dom inte lika sliskiga att hålla på att träna apport med. Tänkte att jag skulle pröva detta!

Min fråga är nu.....ska man göra nått speciellt annat än ta ut inälvorna när man torkar? :unsure:

Publicerat
  • Författare

Är det ingen som har koll på sånt här eller är jag helt ute och cyklar :rolleyes:

Publicerat
Är det ingen som har koll på sånt här eller är jag helt ute och cyklar :angry:

Jag har aldrig hört talas om att man torkar hela fåglar!

Däremot så brukar vi klippa av vingarna och torka dem

i utfällt läge för att sedan kunna fästa dem runt vanliga

dummys....

Publicerat

Har aldrig hört talas om att torka hela fåglar. Mest troligt är att dom ruttnar. Vingar däremot kan man torka för att fästa dom på dummies. Överhuvudtaget är duvor urkass som träningsobjekt. Håller för en träning sedan är dom färdiga för rävåteln. Bästa fåglarna är and o trut. Dom kan man frysa om och använda 3-4 gånger innan dom blir för solkiga.

Publicerat

Jimbolo skriver ju tidigt i Breton-tråden att han tränat på en torkad Ripa, så sänd ett PM till honom, om han inte förmår sig läsa denna tråd.

Publicerat

Är det inte bara så att man låter fåglarna torka ngr timmar innan man hivar dem i frysen igen?

Mvh!

Publicerat

Det funkar säkert att torka dem men det är ju lite "fel" tid att göra det nu.. Risken är ju att dom ruttnar/surnar även om du tar ur tarmarna innan torkningen..

Jag har hört talas om torkade fåglar till hundträning men det lämpar sig nog bättre med någon sorts fågel som inte släpper fjädrarna så lätt och har mer "vattenavstötande" fjäderdräkt än duvor?

En knipa ed. torde nog vara det optimala som bas för ett sådant projekt, en duva blir snabbt sliskig, torkad eller inte..

Publicerat

Min ripa torkade av misstag :D:o

Men jag har läst om hur man gör på ngt annat forum.

Kanske va de robsoft eller birddog.nu eller nå annat.

Typ ut me inälvor o in i ugnen 24h på 70grader eller ngt sådant.

Men de finns beskrivet ngn stans för de var nyligen jag läste det!

Publicerat
  • Författare
Min ripa torkade av misstag :lol::rolleyes:

Men jag har läst om hur man gör på ngt annat forum.

Kanske va de robsoft eller birddog.nu eller nå annat.

Typ ut me inälvor o in i ugnen 24h på 70grader eller ngt sådant.

Men de finns beskrivet ngn stans för de var nyligen jag läste det!

Hmm..... det låter intressant. Har ju några sparade "apportripor" också tror jag.

Kan tillägga att jag använt mig väldigt väldigt lite av duva som apport. Typ aldrig. Har mestadels kört med ripa eller torkade tjädervingar. Men nu kom tillfället att få ett antal duvor och då tänkte jag pröva med dessa också. Om inte annat så kan jag spara vingarna och torka och sätta på dummys ;)

Publicerat

Klart att du ska träna med duvorna, många hundar gillar dock inte att ta dem i munnen då dom "luddar av sig" så förbaskat och fjädrarna åker ner i halsen på dem...

Men det är ju egentligen inget problem, en bra hund ska hämta det den blir beordrad att apportera eller hur? :rolleyes: