Publicerat Maj 12, 200817 yr HAr pratat med en jägare om jakt på korp. Han ansåg att det är ganska mycket Korp nu och att det kanske är dags att tillåta jakt på korp igen. När jag har varit ute o lockat på räv så har ett gäng korpar börjat kretsa kring platsen där jag är. Så vad anser ni om detta? Är det dags att tillåta Jakt på Korp? jag själv tycker det.
Publicerat Maj 12, 200817 yr Ja absolut! Borde väl aldrig blivit förbjuter tycker jag men, EU är som det är
Publicerat Maj 12, 200817 yr Det vore helt klart på sin tid att få jakt på korp igen anser jag. På mina marker finns det mer korp än kråka, och har haft på åteln över 100 korpar som mest samtidigt. Och på min andra mark sträckade det ett tag över 100 korpar var kväll förra hösten när jag satt o vakade räv, såg dom flera gånger o vill inte veta hur dom rensar markerna från div vilt.
Publicerat Maj 12, 200817 yr Författare Detta med Eu har bara betytt en massa problem för oss jägare. Sen har vi även två stycken partier i Sverige som oxå betyder vissa problem för oss jägare. MP och V är inte för jakt på Korp så sa dom inför EU senaste valet till EU parlamentet. Jag anser att man ska få styra själv hur ett lands jakt ska se ut, vilka arter som ska få jagas eller inte. Detta skall ej EU lägga sig i.
Publicerat Maj 12, 200817 yr Detta med Eu har bara betytt en massa problem för oss jägare. Sen har vi även två stycken partier i Sverige som oxå betyder vissa problem för oss jägare. MP och V är inte för jakt på Korp så sa dom inför EU senaste valet till EU parlamentet. Jag anser att man ska få styra själv hur ett lands jakt ska se ut, vilka arter som ska få jagas eller inte. Detta skall ej EU lägga sig i. Kan bara instämma med vad du säger. Helt klart dags för jakt på korp. Mvh David
Publicerat Maj 12, 200817 yr Eu är fantastiskt! Korpen skyddas av Eus fågeldirektiv och det är i praktiken omöjligt att jobba om mer eller mindre varför det ser ut som det gör. Direktivet skapades 1979 och är så pass omfattande att det som sagt är lönlöst att ens försöka få tillstånd en förrändring. Tänk, så klockrent politiker, de måste ha vetat mycket väl vad det var de skapade då och genomförde det ändå.. Bara en sån sak, om man skyddar en art så kan man rimligen anta att arten kommer att återhämta sig och att det någon gång i framtiden kan bli aktuellt med jakt på den? Men inte då, så längt tänkte man inte.. tycker det säger allt om puckona i bryssel.. Mvh!
Publicerat Maj 14, 200817 yr Måste säga att jag är djupt besviken på Svenska Jägarförbundet att de inte lyckats lobba så att vi fått tillbaks korpjakten. Frågan om korpjakten har knappt fått någon uppmärksamhet alls, särskillt om man jämför med de stora rovdjuren som det skrivs spaltmeter på spaltmeter om och som det verkar finnas hur mycket forskningspengar som hellst för.
Publicerat Maj 14, 200817 yr Kan bara hålla med er övriga. Har hur mycket Korp som helst här hemma... O det där med fågeldirektivet ....
Publicerat Maj 14, 200817 yr Måste säga att jag är djupt besviken på Svenska Jägarförbundet att de inte lyckats lobba så att vi fått tillbaks korpjakten. Frågan om korpjakten har knappt fått någon uppmärksamhet alls, särskillt om man jämför med de stora rovdjuren som det skrivs spaltmeter på spaltmeter om och som det verkar finnas hur mycket forskningspengar som hellst för. Du har inte läst protokollet från stämman va? Just korpjakten har varit uppe ett antal gånger men förbundet har kört skallen i väggen där ngr gånger redan. Förbundet har uttömt sina resurser, det enda man kan göra är att maila spelevinkarna som ska representera sverige i eu-lekstugan. Mvh!
Publicerat Maj 14, 200817 yr Citat från årets stämma ang motion ang jakttid på korp. http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/jag...orbundet000.asp Jakttid på korp Beslut: Årsstämman biföll motionen och ger förbundsstyrelsen i uppdrag att i alla lämpliga sammanhang fortsätta att driva frågan om en revidering av fågeldirektivet i syfte att bl.a. tillskapa möjligheter för allmän jakt på korp. Motion 36 2007 i samma fråga.. http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/jag...6jaktpakorp.asp Däremot hittade jag inget från stämman 2006. Mvh!
Publicerat Maj 15, 200817 yr Jag har gott om korp på mina skogsfågelmarker o där skulle jag gladeligen meja ett "ANTAL". Men vad som förvånar mig är att inget om morkulla fanns med bland motionerna! Men de va ju en annan tråd