Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lydnad och andra aktiviteter

Featured Replies

Publicerat

Har på ett annat forum stött på attityden att all lydnadsträning, agillity på hobbynivå etc. förstör en älghunds jaktlust :mellow:

Jag trodde nog att den synen på hundarna var mer eller mindre försvunnen, men ack så jag bedrog mig :D

Det är väl rätt uppenbart vad jag tycker om saken :rolleyes: Kör ju mycket lydnad och alla andra möjliga och omöjliga aktiviteter med jyckarna och den gamle var en gång i tiden min kurshund, när jag höll lydnadskurser och kan alltså alla lydnadsmomenten i både lina och fritt följ. Jag kan inte påstå att detta gjort honom till en sämre jakthund precis :)

Hur ser ni övriga på saken? Är lydnad, agillity, uppletande etc. etc. av ondo?

Publicerat

Njaahh, tror mycket svagt på det påståendet...

Då när någon kan komma med klara forskningsresultat över att det har en stor betydelse på en hund i en negativt bemärkning angående jaktlust osv så kan jag ta mig en funderare, tills dess så tar jag det som skitprat...

Med den där tankegången så borde ju alla jakthundsraser där det tillämpas lydnad i en "större" utsträckning, typ retrivrar, ståendefågelhundar osv ha en påverkad jaktlust i negativ riktning... tror det inte riktigt stämmer :)

Publicerat

Suck..även jag trodde att den förlegade synen var borta... <_<

Har då inte märkt att hundarna vi har/haft skulle vara sämre bara för att man kör andra aktiviteter med dom, ex vis lydnad.

Våra hundar är i första hand familjemedlemmar och i andra hand jakthundar, och då är ju lydnadsträning en viktig del för att få det att funka.

Men det är klart, har man aldrig hundarna inomhus utan dom får bo i en hundgård hela sitt liv och bara komma ut när det ska jagas, så är det kanske skitsamma... :rolleyes:

Frugan har långt gångna planer på att sätta upp en egen agility-bana här hemma, för att köra ungjämten på det, hon älskar ju att klättra upp på saker och krypa in i alla hål hon hittar i markerna, jag har sagt flera ggr att hon är en blandning mellan ekorre och grävling..

Publicerat

Den tanken har jag många gånger oxå tänkt :rolleyes: ...men själv så kör jag med med lydnad på mina hundar. Skulle vara intressant och någon verkligen forskade i just det ämnet.

För man hör ju detta ständigt och jag måste faktiskt hålla med om att det finns riktigt bra älghundar som har total olydnad.Och (vissa) ägare till dom säger att man förstör jaktlusten med för mycket lydnad !!! <_<

Publicerat

på tyskterriern så behövs inte jakt träna men lydnads träning och socialt träna.

karelarhanen är ett lydnads ämne att ta vara på, han behöver ju sysselsättning året om. sen stärker det ju banden med min hund. de ska väl jaga med mig och inte sig själva.

tycker nog att lydnad på jakthundarna är lika behövligt som att fostra ungar till ansvariga vuxna..

Publicerat

Tror inte ett skvatt på att dressyr och eller att hålla på med agility skulle inverka menligt på jaktlusten. har tränat agility med en av hundarna och kört lydnad med bägge, inte i någon högre skola men för att de ska fungera i vardagen.

Sen att det finns bra älghundar med noll i lydnad säger väl egentligen inte ett dugg, du vet ju inte om hunden skulle vara en sämre jakthund om den tränats i dressyr. Dessutom finns det goda exempel på riktigt duktiga älghundar med god dressyr. Så korrelationen dålig lydnad - bra hund vet jag inte om jag ställer mig bakom.

Publicerat

Tror inte ett skvatt på att dressyr skulle skada jaktlusten, Har en bekant som har en 4 årig Hamilton tik. Hon är enormt lugn och väldresserad , man kan nästan tro att hon går på lugnande tabletter. Men när hon är i skogen så är det en annan hund, som doktor Jekyl och mr Hyde! Hararna får det svettigt när hon släpps. Hon har en enorm jaktlust trots att hon är lydig. Jaktchampion är hon också, väldigt upptags säker och drevsäker.

Publicerat
Har på ett annat forum stött på attityden att all lydnadsträning, agillity på hobbynivå etc. förstör en älghunds jaktlust :D

Jag trodde nog att den synen på hundarna var mer eller mindre försvunnen, men ack så jag bedrog mig :huh:

Det är väl rätt uppenbart vad jag tycker om saken :D Kör ju mycket lydnad och alla andra möjliga och omöjliga aktiviteter med jyckarna och den gamle var en gång i tiden min kurshund, när jag höll lydnadskurser och kan alltså alla lydnadsmomenten i både lina och fritt följ. Jag kan inte påstå att detta gjort honom till en sämre jakthund precis :lol:

Haha! Mycket har man hört men nog var det ett dummt påstående tycker jag. Det är bra att hålla igång och träna hunden med olika aktiviteter för att få hjärnan till att jobba och att hunden håller koll på husse/matte. :D

Stå på Dig Jämta!

:D

Publicerat

Tror inte heller att så är fallet. Snarare så tycker jag att man får mer glädje & nytta utav en lydig & samarbetsvillig hund i jaktsammanhang, det är i alla fall min åsikt. Jag ogillar starkt olydiga hundar, sådana kan förstöra en hel jaktdag om det vill sig illa.

MVH

Publicerat

Skrev i annan tråd och skriver det här igen. Du kan inte träna bort ett genetiskt arv hos en hund genom att träna andra saker än vad den är avlad för. Vad du däremot får är en mer lyhörd o samarbetsvillig hund. Kör på Jämta och alla andra. Viktigare att göra något med hunden än inget alls.

Publicerat
Har på ett annat forum stött på attityden att all lydnadsträning, agillity på hobbynivå etc. förstör en älghunds jaktlust :P

Jag trodde nog att den synen på hundarna var mer eller mindre försvunnen, men ack så jag bedrog mig :huh:

Det är väl rätt uppenbart vad jag tycker om saken ;) Kör ju mycket lydnad och alla andra möjliga och omöjliga aktiviteter med jyckarna och den gamle var en gång i tiden min kurshund, när jag höll lydnadskurser och kan alltså alla lydnadsmomenten i både lina och fritt följ. Jag kan inte påstå att detta gjort honom till en sämre jakthund precis :P

Kan bara tala för mig själv, och jag anser helt klart att en kontaktbenägen , lydig och samarbetsvillig hund är långt bättre än en jaktidiot!!! Däremot så har jag hellre en jaktidiot än en svagt jagande hund!!! ;)

Tittar man på jaktproven i älgsammanhang så finner man en röd tråd bland dem hundar med riktigt höga poäng, och det är att dem har höga poäng på just lydnad samt samarbete (finns ju undantag naturligtvis).

Det pratas om ståndhundar med ståndtider på 10-20 timmar, men för att det ska klinga rätt i mina öron ska den hunden också gå att kalla av ståndet innan jag blir imponerad :D .

Jaktlust kombinerad med samarbete och lydnad står högt i kurs hos mig vad det gäller älghund.

Eloge till dem som angagerar sig i sina hundar!!! :D

Mvh grävUppland......................... :D

Publicerat

Nu har ju jag stövare men håller helt klart med. Finns så sjukt med odugliga olydiga byrackor så att påstå att det inverkar på jaktlusten är svårt.... :)

Finns garanterat fler olydiga hundar som är kassa än lydiga som är kassa..... Beror kanske mest på att ägarna med lydiga hundar lägger ner MER tid på både lydnaden och det jaktliga.... Jag går nu jakthundsdressyrkurs som ordnas av Norrbottens stövarklubb med den yngre stövaren och det går över förväntan. Han sköter sig rätt bra... Men det beror ju mest på att han har en grym husse eller?? :D

Har även varit med den äldre för 2 år sedan och då som nu kommit till samma slutsats. Nu kommer jag att hålla i mig lite inför stormen... :P Men överlag har älghundarna varit betydligt bångstyrigare än stövarna. Ska sägas att alla jakthundsraser är välkomna så sist var det med 2 laikor, 4 jämthundar å en gråhund i min grupp. I år är det en gråhund och en Jämte.

Vet inte vad det var för fel på Laikorna sist, men dom gick INTE alls ihop med varandra å den ena rackarn visa inga tecken på ilska osv utan det bara small i sidan på stövarn min. Skitjobbig hund.. Den andra visade tydligt var gränsen gick å mest då mot den andra laikan. Hur som helst så var det jobbigt att hela tiden vara på helspänn när man var i närheten av den där lömska saten.

Nog om det så verkade spetsarna inte lära sig nämnvärt under resans gång. Rokki hann lära sig sakerna, bli less å börja hitta på egna saker för att dom andra hundarna inte fattade övningarna. Direkt det var ny övning så var han helskärpt igen å skötte sig bra. Nu kan ju allt detta bero på att ägarna inte skötte sig och om jag ska vara helt ärlig så funderar man ibland vad folk tänker med då dom hanterar hunden..

Hur det än är med ägare/hundars lydnad så skulle jag vilja se var problemet med att lära hunden att inte slita som ett supermångo i kopplet, kasta sig mot andra hundar, lära sig stanna om man platsar den och springa i en utställningsring mm finns och varför jaktlusten skulle bli så mycket sämre? :rolleyes:

Publicerat

Kråkan: Det du säger svarar ju på alla frågor. Går Rokki att dressera, går ALLA andra också det <_<