Publicerat Maj 13, 200817 yr Jag undrar hur det ligger till med denna kaliber. Båda är ju 7,62x51 men jag har hört att det ska skilja någon tusendels milimeter mellan dem. Hur fungerar 308win (7,62x51) i tex en AK4? Och hur fungerar en 7,62x51NATO i tex en Tikka?
Publicerat Maj 13, 200817 yr Jag undrar hur det ligger till med denna kaliber. Båda är ju 7,62x51 men jag har hört att det ska skilja någon tusendels milimeter mellan dem. Hur fungerar 308win (7,62x51) i tex en AK4? Och hur fungerar en 7,62x51NATO i tex en Tikka? Kronans ammo har inte funkat bra i nån av våra 308:or, du ser ju vilka det är längst ner. Man får nästan sparka upp slutstycket efteråt, känns ju inget vidare, så jag har bara testat ett par skott per bössa. 308 i AK4:n har jag aldrig testat, trots att jag har en, det jävla spettet är ju värdelöst redan från fabrik, så det går säkert att mata in en 308 i det slappa patronläget, har dock ingen aning om vad det innebär i precision.
Publicerat Maj 13, 200817 yr Författare Hmm. Ok. Det första alternativet är ju viktigast för mig då jag inte äger någon AK4. Men det är ju intressant att veta om det går.
Publicerat Maj 13, 200817 yr Hmm. Ok.Det första alternativet är ju viktigast för mig då jag inte äger någon AK4. Men det är ju intressant att veta om det går. Jag vet att svärgubben och hans kumpaner brukade ta ur kulorna och krutet ur kronskotten, och halskalibrera dom, sen satte dom i en jaktkula. Har dock ingen aning om hur det funkade egentligen, enligt dom så gick det "bra", men jag vet inte om jag vill utsätta patronlägena i mina jaktbössor för det. Och sen är det lite skillnad på vad dom anser är "bra", och vad jag anser är "bra", när det gäller vapen och precision vid jakt...
Publicerat Maj 13, 200817 yr 1 kronans= olagligt till att börja med 2 vissa patronlägen sväljer NATO patronerna utan knot, vissa gör det inte, i värsta fall en hylsa som sitter fast. 3 ja, en AK4 tar en civil patron, att den är värdelös håller jag däremot inte alls med om, funktionen i mekanismen är mycket pålitlig, vapnet har hög egen precision och är pålitligt och stryktåligt, men tungt om man jämnför med tex AK5
Publicerat Maj 13, 200817 yr 1 kronans= olagligt till att börja med2 vissa patronlägen sväljer NATO patronerna utan knot, vissa gör det inte, i värsta fall en hylsa som sitter fast. 3 ja, en AK4 tar en civil patron, att den är värdelös håller jag däremot inte alls med om, funktionen i mekanismen är mycket pålitlig, vapnet har hög egen precision och är pålitligt och stryktåligt, men tungt om man jämnför med tex AK5 1. Japp, i allra högsta grad! 2. Ja, men det är ju egentligen inget problem med tanke på punkt 1. 3. Njaa..men jag tycker vi struntar i att spamma sönder tråden med AK4:ns vara eller inte vara, det finns ju andra forum att göra det på, om man känner för det.
Publicerat Maj 13, 200817 yr Författare Haha. Tack grabbar! Jag har fått reda på det jag ville. Jag visste inte att det var olagligt. Men när man tänker efter så förstår man ju det. Det är ju faktiskt statens plugg...........
Publicerat Maj 13, 200817 yr Jo, det är ju så med 7,62:n, den har ju mej veterligen aldrig delats ut till den civila skytterörelsen, som man gjort med 6,5 och 9mm.
Publicerat Maj 13, 200817 yr 1 kronans= olagligt till att börja med2 vissa patronlägen sväljer NATO patronerna utan knot, vissa gör det inte, i värsta fall en hylsa som sitter fast. 3 ja, en AK4 tar en civil patron, att den är värdelös håller jag däremot inte alls med om, funktionen i mekanismen är mycket pålitlig, vapnet har hög egen precision och är pålitligt och stryktåligt, men tungt om man jämnför med tex AK5 Rättelse Kronans stulna/lånade plugg är olaglig. Det finns 7,62 nato till salu och den är laglig. Patronläget på en Ak4 är inte glappt/slappt utan har samma tolleranser som på ditt civila vapen. mvh Rune
Publicerat Maj 13, 200817 yr Tillägg! En del säger att Ak-kulan är av stål och sliter ner en vanlig studsarpipa fortare än vanlig kulammo. Som Alfie säger så är den olaglig att handskas med. Räknas som stöld om polis ser att den finns i hemmet, bilen el. skjutbanan. Rune Posted Today, 10:02 QUOTE (Alfie @ May 13 2008, 08:17 ) 1 kronans= olagligt till att börja med 2 vissa patronlägen sväljer NATO patronerna utan knot, vissa gör det inte, i värsta fall en hylsa som sitter fast. 3 ja, en AK4 tar en civil patron, att den är värdelös håller jag däremot inte alls med om, funktionen i mekanismen är mycket pålitlig, vapnet har hög egen precision och är pålitligt och stryktåligt, men tungt om man jämnför med tex AK5 Rättelse Kronans stulna/lånade plugg är olaglig. Det finns 7,62 nato till salu och den är laglig. Patronläget på en Ak4 är inte glappt/slappt utan har samma tolleranser som på ditt civila vapen. mvh Rune Var hittar Du den pluggen till salu? Jag har aldrig sett någon kronammo till salu.
Publicerat Maj 13, 200817 yr Tillägg! En del säger att Ak-kulan är av stål och sliter ner en vanlig studsarpipa fortare än vanlig kulammo. Som Alfie säger så är den olaglig att handskas med. Räknas som stöld om polis ser att den finns i hemmet, bilen el. skjutbanan.Var hittar Du den pluggen till salu? Jag har aldrig sett någon kronammo till salu. Den finns till salu i danmark tex. har själv ett parti därifrån Om du är aktiv skytt i kronans tjänst så får du ut ammo från förrådet helt lagligt. Kulan har en tombakmantel med en stålkärna det är gammal 6,5 ammo som är av stål. Den sliter inte mer pipa än vanlig jaktmatch. 7,62 nato är ingen svensk uppfinning. mvh Rune
Publicerat Maj 13, 200817 yr Den finns till salu i danmark tex. har själv ett parti därifrån Om du är aktiv skytt i kronans tjänst så får du ut ammo från förrådet helt lagligt. Kulan har en tombakmantel med en stålkärna det är gammal 6,5 ammo som är av stål. Den sliter inte mer pipa än vanlig jaktmatch. 7,62 nato är ingen svensk uppfinning. mvh Rune Ok! Varför säger en del smeder det ena och en del det andra för??? Det gäller även vapenägare. Då måste Du väl ha importtillstånd ifrån Danmark för jag behöver det om jag över till (Torneå) Finland på krut och färdig ammo?
Publicerat Maj 13, 200817 yr Ok! Varför säger en del smeder det ena och en del det andra för??? Det gäller även vapenägare. Då måste Du väl ha importtillstånd ifrån Danmark för jag behöver det om jag över till (Torneå) Finland på krut och färdig ammo? Ammo tillverkad innan 82 (tror jag det var) var stålmantlad. Kollade upp det i efterhand. Klart du behöver tillstånd, men vi har ju tullen att rådfråga så där är inga problem med det. mvh Rune
Publicerat Maj 13, 200817 yr Här är lite data om skillnaden .308 vs 7,62 nato http://www3.sympatico.ca/shooters/7_62vs308.htm mvh Rune
Publicerat Maj 13, 200817 yr Ammo tillverkad innan 82 (tror jag det var) var stålmantlad.Kollade upp det i efterhand. Klart du behöver tillstånd, men vi har ju tullen att rådfråga så där är inga problem med det. mvh Rune Ok! Så det är så länge sedan dom slutade med stålmanteln. Jag har själv blivit erbjuden att köpa x anatl 100 skott här uppe av en kille men den var från olaglig, så jag tackade nej till det.
Publicerat Juni 2, 200817 yr Tikka har trångt patronläge så dom och sako går inte bra med kungens har jag hört Brukar slita sönder utdragaren sa en vapensmed åt mig... Tur man kör 30-06 så man inte blir misstänkt!!