Publicerat Maj 13, 200818 yr Någon som testat röken från Kanada? Grannen har en och är supernöjd. Inga bekymmer, bara knappa in tider och temperaturer och mata på med spånpuckar av önskat trädslag och köra - det blir utsökt! Ska nog skaffa en själv.
Publicerat Maj 14, 200818 yr Jag är sugen på en bradley jag med, hade en "beggad" på G men vet inte riktigt vad som hände.. Otroligt smart sak den där och som verkar få bra kritik av både testpiloter som brukare. Det vattnas i munnen på en bara men tänker på alla läckerheter som man skulle tillaga...
Publicerat Maj 14, 200818 yr Jag var sugen på en sådan för något år sedan men insåg att "puckarna" till Bradley:n är ganska dyra och slöt ut den... Hörde för ett tag sedan om en som tröttnat på kostnaderna och helt enkelt "svarvat" egna puckar? Han tog en "lagom grov" al eller sälj-kubbe och svarvade den till lämplig grovlek varefter han skivade upp den i cirkelsågen. Enligt uppgift så funkade dessa hemsvarvade trissor minst lika bra som "köpespuckarna", någon som provat?
Publicerat Maj 14, 200818 yr Det utan tvekan godaste viltkött jag käkat var någonslags varmrökt utskuren rådjurssadel som gått upp till runt 60 grader i en Bradley rök.. helt löjligt gott faktiskt! Mvh!
Publicerat Maj 15, 200818 yr Författare Jag var sugen på en sådan för något år sedan men insåg att "puckarna" till Bradley:n är ganska dyra och slöt ut den...Hörde för ett tag sedan om en som tröttnat på kostnaderna och helt enkelt "svarvat" egna puckar? Han tog en "lagom grov" al eller sälj-kubbe och svarvade den till lämplig grovlek varefter han skivade upp den i cirkelsågen. Enligt uppgift så funkade dessa hemsvarvade trissor minst lika bra som "köpespuckarna", någon som provat? Jo, puckarna är något dyra men oj vad puckar jag kan köpa för alla snickarprylar jag måste köpa för att tillverka egna puckar!?! Dessutom får man offra fruktträden i trädgårn...
Publicerat Maj 15, 200818 yr Jo, puckarna är något dyra men oj vad puckar jag kan köpa för alla snickarprylar jag måste köpa för att tillverka egna puckar!?! Dessutom får man offra fruktträden i trädgårn... Har du Al och Sälj som fruktträd så kommer du nog att bli besviken på skörden i höst Givetvis förutsätter det att man har tillgång till maskiner om det ska funka med "pucktillverkningen"
Publicerat Maj 16, 200818 yr Hur många puckar snackar vi om vid en rökning och vad är ca priset per st för dom?? mvh Rune
Publicerat Maj 16, 200818 yr Författare Varje puck brinner i 20 minuter. Hur många som går åt beror naturligtvis på mängden kött, tjockkleken och vilken temperetur du har ställt in vid varmrökning. Med köttermometer håller man kollen. Testade grannens rök med några älghjärtan uppskurna i några större bitar. Rökte dem med ekpuckar i ca 1,5 timme ca 100 grader. Rökningen räknat i "puckåtgång" kostar ca 13 kr/timme. Ca 20 kr kostade alltså kalaset och smakade otroligt bra. En anna grannen hade slängt in tre skinkor också så det får plats rejält mycket per rökomgång. Tyvärr fick jag för mig att torka köttet också, hängde upp det i garaget och såg dem långsamt mögla...
Publicerat Maj 16, 200818 yr Här finns "puckar" http://www.smartfritid.se/smokers.htm#tillbehor Då jag röker i min rök (inte Bradley) så håller jag en temperatur mellan 70-90 grader beroende på vad jag röker. Tidsåtgången brukar ligga på 6-12 timmar beroende på tjockleken på det jag röker, jag brukar sträva efter att ha en innertemperatur på 60 grader innan jag plockar ur köttet. Då det oftast inte är dom finaste bitarna som jag röker så brukar jag försöka hålla så låg temperatur jag kan för att köttet inte ska bli så segt. Röker man 12 timmar i en bradley så blir det ju några kronor i slutändan om man är en "flitig rökare"
Publicerat Maj 17, 200818 yr Hej! Har haft min Bradley i c:a 1 år nu. Är helnöjd, innan rökte jag med ved o spån, ush vilket pass. Med denna kan man t.om åka bort, den sköter sig självt. För att lyckas måste man vara noga med saltningen! Att ha tillgång till salktlakespruta är enligt mig ett måste om du ska röka kött i den. Har rökt allt från gädda till vildsvin