Publicerat Maj 13, 200818 yr Använder nu för första gången kula med Rill (den där räffliga randen en bit upp på kulan) vad är den till och är det något speciellt som jag måste göra nu när jag laddar med kulor som har Rill? Och en fråga till. Är "rillen" på kulan ett riktmärke på hur långt ned kulan ska gå eller kan jag trycka den grundare alt djupare än rillen?
Publicerat Maj 13, 200818 yr Rillen är till för att det skall vara lättare att lägga en krimp utan att riskera att deformera kulan. Det är inte nödvändigt att du skall ha hylsmynningen just där, om du av någon anledning (mixande med friflykt t ex) inte vill det. Dock har jag läst någonstans att man inte i onödan skall lägga kulan grundare än vad den är i diameter för att den skall sitta stabilt och tåla lite hantering. När jag laddar mina Hornady utan krimp, så hamnar hylsmynningen rakt över rillen i alla fall när jag gör patronen 91mm - alltså den längd som en fabriksladdad fullviktskula till .375 H&H Mag har. Idag finns ju många kulor med flera olika spår i manteln, t ex solida eller väldigt hårda kulor, för att minska anläggningsytan mot loppet, så där lär du bli tvungen att ha ett spår kanske både under och över hylsmynningen.
Publicerat Maj 14, 200818 yr Författare Rillen är till för att det skall vara lättare att lägga en krimp utan att riskera att deformera kulan. Det är inte nödvändigt att du skall ha hylsmynningen just där, om du av någon anledning (mixande med friflykt t ex) inte vill det. Dock har jag läst någonstans att man inte i onödan skall lägga kulan grundare än vad den är i diameter för att den skall sitta stabilt och tåla lite hantering.När jag laddar mina Hornady utan krimp, så hamnar hylsmynningen rakt över rillen i alla fall när jag gör patronen 91mm - alltså den längd som en fabriksladdad fullviktskula till .375 H&H Mag har. Idag finns ju många kulor med flera olika spår i manteln, t ex solida eller väldigt hårda kulor, för att minska anläggningsytan mot loppet, så där lär du bli tvungen att ha ett spår kanske både under och över hylsmynningen. Måste jag lägga en krimp på kulan om det finns en rill (eller andra spår) på den? Och hur l'äggs en krimp? Men framför allt, måste jag lägga en krimp på kulan om den finns något spår på den?
Publicerat Maj 14, 200818 yr Wow wow wow..! Nu tar vi det lite lugnt här... Här finns många på detta forum som kan svara på väldigt många frågor du kan ha om handladdning, men du kanske skulle sätta dig in lite i ämnet för att kunna hänga med lite bättre, och framför allt - för din säkerhets skull! Jag menar verkligen inget illa, och jag är övertygad om att du är kapabel till att lära dig handladdning - kan jag så kan alla - men jag fick en känsla av att du redan laddar, men inte har kläm på vad en krimp är? Och varför den finns? Och då menar jag bara, att du kanske skulle köpa eller låna på biblioteket - en förnämlig institution - t ex Ladeboken utgiven av HM-Nordic AS. Det finns Mycket man bör känna till när man handladdar. För att nu svara på de frågor du faktiskt ställde, så: Nej. Du måste inte lägga en krimp för att det är en rill på kulan. Krimpens funktion är att hålla kulan på plats och se till att den inte åker ned i hylsan vid t ex kraftiga rekyler. Jag som har en kraftig kaliber, men en enskottare behöver alltså inte någon krimp. Krimpen läggs antingen med din kulisättar-die eller med en speciell crimp-die (Lee). Vill man ha crimp på en kula som saknar rill är Lee's specialare att föredra.
Publicerat Maj 14, 200818 yr Det finns oxå de som hävdar att en krimpad patron ger jämnare tryck, hastighet, och precision. Jag har inte provat detta men det ligger säkert något i det. Jag är helt övertygad om att det är enklare att få jämnare släppkraft i halsen mha krimp än en okrimpad hals som kan vara allt från osmord till välsmord inuti. Att jaga precision mha krimp i en vanlig jaktbössa känns dock som något av overkill.
Publicerat Maj 14, 200818 yr ..och det finns de som bestämt hävdar motsatsen. Att en Okrimpad patron har precisions fördelar. Författarna till Ladeboken som jag nämnt tidigare är definitivt av den uppfattningen, med kommentar att skall det crimpas, så ger Lee's factory crimp die bättre crimp än de som utförs med kulisättardien.
Publicerat Maj 14, 200818 yr Författare Wow wow wow..!Nu tar vi det lite lugnt här... Här finns många på detta forum som kan svara på väldigt många frågor du kan ha om handladdning, men du kanske skulle sätta dig in lite i ämnet för att kunna hänga med lite bättre, och framför allt - för din säkerhets skull! Jag menar verkligen inget illa, och jag är övertygad om att du är kapabel till att lära dig handladdning - kan jag så kan alla - men jag fick en känsla av att du redan laddar, men inte har kläm på vad en krimp är? Och varför den finns? Och då menar jag bara, att du kanske skulle köpa eller låna på biblioteket - en förnämlig institution - t ex Ladeboken utgiven av HM-Nordic AS. Det finns Mycket man bör känna till när man handladdar. För att nu svara på de frågor du faktiskt ställde, så: Nej. Du måste inte lägga en krimp för att det är en rill på kulan. Krimpens funktion är att hålla kulan på plats och se till att den inte åker ned i hylsan vid t ex kraftiga rekyler. Jag som har en kraftig kaliber, men en enskottare behöver alltså inte någon krimp. Krimpen läggs antingen med din kulisättar-die eller med en speciell crimp-die (Lee). Vill man ha crimp på en kula som saknar rill är Lee's specialare att föredra. Laddar gör jag redan, men det har bara blivit helmantlat och inga jaktkulor. Fick tag på Hornady kulor som hade rill på sig och jag har aldrig laddat med detta, därav frågan. MEN då till en till fråga om rill. Hur långt ned bör man gå på rillen. har sett dom som pressar ned hela rillen i hylshalsen och jag har sett dom som bara kör halvvägs så att halva rillen syns.
Publicerat Maj 14, 200818 yr Laddar gör jag redan, men det har bara blivit helmantlat och inga jaktkulor. Fick tag på Hornady kulor som hade rill på sig och jag har aldrig laddat med detta, därav frågan. MEN då till en till fråga om rill. Hur långt ned bör man gå på rillen. har sett dom som pressar ned hela rillen i hylshalsen och jag har sett dom som bara kör halvvägs så att halva rillen syns. Ett enkelt svar på din fråga är att ladda kulan precis som vilken kula som helst. Ignorera rillen. För att veta vilken patronlängd du ska använda dig av så borde du kolla vilken friflykt du har med den specifika kulan.
Publicerat Maj 14, 200818 yr Sajmon har helt rätt. Tanken med en rill i kulan är dock alltså att den skall utgöra en förstärkning för crimpen. Sätter du kulan utan crimp så ska du bara ana rillen över hylsan, och efter crimpen så ser du ungefär halva rillen. Så ser fabriksladdad ammo ut med hornady, typ Winchester och Remington. Jag vet fortfarande inte vilken kaliber vi pratar om, men i de grövre skolorna så lär du inte råka ut för att se mycket av kulan under rillen då du satt den, om du ska ha lika mycket av kulan i hylshalsen som den är bred i diameter. Du har väl någon ladd-data att tillgå (?) och då ser du ju minimimåttet på patronlängden. Max kan bara du veta, genom att som Sajmon säger kolla friflykten med just Din kula i Ditt gevär. Ju grövre kaliber (större hylsvolym i förhållande till kuldiameter), ju större friflykt bör du ha. Jag är själv väldigt grön i handladdningen jämfört med de stora essen här på Jaktsnack, så jag briljerar inte med friflykt alls ännu, utan gör patronen efter den längd den ska ha enligt ladd-data jag använder.
Publicerat Maj 14, 200818 yr Författare Sajmon har helt rätt.Tanken med en rill i kulan är dock alltså att den skall utgöra en förstärkning för crimpen. Sätter du kulan utan crimp så ska du bara ana rillen över hylsan, och efter crimpen så ser du ungefär halva rillen. Så ser fabriksladdad ammo ut med hornady, typ Winchester och Remington. Jag vet fortfarande inte vilken kaliber vi pratar om, men i de grövre skolorna så lär du inte råka ut för att se mycket av kulan under rillen då du satt den, om du ska ha lika mycket av kulan i hylshalsen som den är bred i diameter. Du har väl någon ladd-data att tillgå (?) och då ser du ju minimimåttet på patronlängden. Max kan bara du veta, genom att som Sajmon säger kolla friflykten med just Din kula i Ditt gevär. Ju grövre kaliber (större hylsvolym i förhållande till kuldiameter), ju större friflykt bör du ha. Jag är själv väldigt grön i handladdningen jämfört med de stora essen här på Jaktsnack, så jag briljerar inte med friflykt alls ännu, utan gör patronen efter den längd den ska ha enligt ladd-data jag använder. Kalibern vi snackar om är 6,5*55
Publicerat Maj 14, 200818 yr Då säger Ladeboken att du skall göra patronen 78mm om du har en 160 grains RN kula, och 77,5mm om du har en 129 gr kula.
Publicerat Maj 15, 200818 yr Författare Då säger Ladeboken att du skall göra patronen 78mm om du har en 160 grains RN kula, och 77,5mm om du har en 129 gr kula. Vilken laddbok står det i? Har Normas laddbok och det står inget om vilka patronlängder det ska var till vilken kula.
Publicerat Maj 15, 200818 yr Vilken laddbok står det i? Har Normas laddbok och det står inget om vilka patronlängder det ska var till vilken kula. Jo det gör det Vid kulan står det "Längd", det är totallängden på patronen.
Publicerat Maj 15, 200818 yr Författare Jo det gör det Vid kulan står det "Längd", det är totallängden på patronen. AHH ok då fattar jag. Men när jag räknade ut friflykten på Hornady SP 140 gr så fick jag friflykt 0 på 77,6 mm patronlängd. Om jag nu ska dra av 3 mm från detta som alla säger att man ska göra får jag ju 74,6 mm patronlängd och inte 76 mm som boken säger att den ska vara.
Publicerat Maj 15, 200818 yr AHH ok då fattar jag. Men när jag räknade ut friflykten på Hornady SP 140 gr så fick jag friflykt 0 på 77,6 mm patronlängd. Om jag nu ska dra av 3 mm från detta som alla säger att man ska göra får jag ju 74,6 mm patronlängd och inte 76 mm som boken säger att den ska vara. Spelar ingen roll om du laddar 76 mm eller 74.6 mm. En faktor till som styr patronlängden är magasinet. Laddar du för långa patroner så är det inte säkert att de rymms i magasinet. Enligt "experter" så kan du sätta kula så djupt så att den håller sig kvar stabilt i hylsan, passa dig bara så att du inte komprimerar krutet om du har fulla hylsor. Men att göra en patron extremt kort har inga fördelar. Sätt partonlängden så att du har mellan 1-3 mm i frifykt Beroende på magasinlängd och fyllnadsgrad i hylsan.
Publicerat Maj 15, 200818 yr Författare Spelar ingen roll om du laddar 76 mm eller 74.6 mm. En faktor till som styr patronlängden är magasinet. Laddar du för långa patroner så är det inte säkert att de rymms i magasinet.Enligt "experter" så kan du sätta kula så djupt så att den håller sig kvar stabilt i hylsan, passa dig bara så att du inte komprimerar krutet om du har fulla hylsor. Men att göra en patron extremt kort har inga fördelar. Sätt partonlängden så att du har mellan 1-3 mm i frifykt Beroende på magasinlängd och fyllnadsgrad i hylsan. det e just så jag tänker. Kan ju inte ladda en patron som inte ryms i magasinet.