Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bodengänget?!

Featured Replies

Publicerat

Under Berettas "logo" kan man läsa "24 rävar och 4 grävlingar hittils för Bodengänget". Det som då gör mig intresserad är följande: under vilken tidsperiod?(är det denna jaktsäsong är det mycket mycket imponerande), hur många ingår i Bodengänget?hur jagas det......Vakjakt?Grytjakt?Snara?Fälla?Stövare? osv...

Mvh en mycket nyfiken kettukiller....

Publicerat

Hej Kettu:

Bodengänget är ett gäng grabbar som jagar mycket.

Vi vakar nästan alla rävar, men nu har Alfie en TJT som ska få komma till tals, så då blir det grytjakt också.

Vi räknar rävarna/grävlingarna från ungefär april - april.

Några av oss är skyddsjägare, så en del skabbrävar dör pga av det. ( Men de räknas ju också)

MVH Beretta med vänner.  :)

Publicerat
  • Författare

Okej, så...om jag förstår dig rätt så kan man säga att dessa 24+4 är denna säsongs resultat hittils...alltså från april i år.Hmm...då fick jag nåt att bita i..hade själv tänkt komma upp i 20 rävar för hundarna...fast jag tror iofs inte att de kommer att lyckas, tycker inte rävstammen ser ut att vara som för 3-4 år sedan...men..trägen vinner...

Självklart räknas väl skabbrävar också...sen är det väl en fråga om hur/när de skjuts..särskilt om man är skyddsjägare...men det är en fråga som man nog inte ska gräva allt för djupt i...Har ni problem med skabbräv?Här hemma är vi väldigt förskonade från skabb...visst skjuts det väl nån per år med skabb...men de är lätträknade måste jag säga...

Jo, Alfies tik har jag träffat för nåt år sedan då han tränade henne i konstgrytet...

Publicerat

Ja, väldigt många har skabb.. :-

Publicerat
  • Författare

Hmm....med min enkla matematik blir det vid närmare eftertanke i stort sett en räv/grävling per dag(om man nu håller sig till jakttabellen)...15 dgr i april +ca 10 dgr i augusti. Måhända att jag nu lever upp till mitt i vissa kretsar kända öknamn "Alfred Illviljan"...men jag tycker att det låter lite för effektivt för att vara sant å måste därför ställa mig tveksam till detta. Har jag fel så jag väl stå i skamvrån och skämmas....

Publicerat

Då blir det nog till att skämmas då :D...betänk nu att mycket av detta är skyddsjakt, dvs jakttabellen gäller inte riktigt utan det är lite andra regler, det händer att det trillar 2-3 skabbrävar på en kväll....soptippen är en bra åtel om man säger så....själv är jag inte skyddsjägare, men jag brukar bli inbjuden som hundförare ibland, dessa grabbar är väldans seriösa i sitt värv, tack vare deras insatts så hålls skabben nere lite grann iaf...

Publicerat
  • Författare

Tusan oxå..så då får man stå i skamvrån å skämmas ett tag då :(...nåja, får väl stå ut med det den här gången då...

Men det är klart...med skyddsjaktens bestämmelser så blir det ju en helt annan sak...