Publicerat Maj 14, 200817 yr Hej, går mycket lagda viltspår med min spaniel tik och fick i helgen championatet, SVCh... men jag skulle vilja lära mig mer om hur det funkar i praktiken, skulle gärna gå en eftersöks- kurs men vet inte om det är nån mening med det då jag inte har jägarexamen / vapen. måste man ha det för att bli godkänt ekipage inom eftersök??
Publicerat Maj 14, 200817 yr I min värld så går det utmärkt att bli ett eftersöksekipage, men du lär ju försöka få någon skytt med dig, det är inte alltid man vill ha den skyldige jägaren med sig Sen är det kanske av eget intresse att ta jägareexamen och skaffa någon pang, behöver inte bli så dyrt som när vapennördarna sätter sprätt på en smärre årsinkomst. Lycka till! Hälsningar Pertan
Publicerat Maj 14, 200817 yr Författare jo... visst är jägarexamen något jag strävar efter men det pluggandet har jag varken tid eller råd med i dessa husbyggardagar! Vad krävs för att bli godkänt eftersöksekipage då? en kurs? som kostar multum?
Publicerat Maj 14, 200817 yr jo... visst är jägarexamen något jag strävar efter men det pluggandethar jag varken tid eller råd med i dessa husbyggardagar! Vad krävs för att bli godkänt eftersöksekipage då? en kurs? som kostar multum? Jag är inte rätt man att svara på det på rak arm, men har du en hund som är viltspårchampion så är det inget som säger att du inte kan åta dig uppdrag, det där med certifieringar är något som marknaden har tagit vara på för att slå mynt om begreppet, har du jaktkontakter så tala om att du är villig att spåra med din hund om det behövs, eller sätt upp en lapp på ica, kolla även på jaägareförbundets sida deras kurser är inte lika inkomstbringande
Publicerat Maj 14, 200817 yr Författare Jag är inte rätt man att svara på det på rak arm, men har du en hund som är viltspårchampion så är det inget som säger att du inte kan åta dig uppdrag, det där med certifieringar är något som marknaden har tagit vara på för att slå mynt om begreppet, har du jaktkontakter så tala om att du är villig att spåra med din hund om det behövs, eller sätt upp en lapp på ica, kolla även på jaägareförbundets sida deras kurser är inte lika inkomstbringande Jo jag är med på att jag kanske kan spåra ändå men du vet... har man kennel så vill man ha så mycket cert osv som möjligt! Jaktkontakter saknas dock totalt tyvärr...
Publicerat Maj 14, 200817 yr Jo jag är med på att jag kanske kan spåra ändå men du vet... har man kennelså vill man ha så mycket cert osv som möjligt! Jaktkontakter saknas dock totalt tyvärr... Nu får du förklara något för mig, har du spaniel uppfödning och inga jaktkontakter? är det jaktspaniels du föder upp eller den andra varianten?
Publicerat Maj 14, 200817 yr Författare Nu får du förklara något för mig, har du spaniel uppfödning och inga jaktkontakter? är det jaktspaniels du föder upp eller den andra varianten? Japp, uppfödning av "klassisk" spaniel a.k.a dual-purpose, men inga jaktkontakter med möjlighet till spår... Dem jakterna vi blir inbjudna på är av komersiellt slag då det behövs hundförare så vi betalar dyyra pengar för att träna jaktsituationer för erfarna skyttar och det är bara fågeljakten... Känner faktiskt ingen som jagar klövvilt som jag skulle kunna fråga... sad...but true... Så här ser en av våra förmågor ut... [
Publicerat Maj 14, 200817 yr den form av certifiering som finns är inte helt genomförd än... de har sedan en tid tbx talats om att "alla" som gör eftersök ska ha denna utbildning!. den kostar ca 2500:- beroende på vilket vilt du ska utbildas på!. jag sj har tex gott samtliga utbildningar klöv vilt, vildsvin och björn det är då sedan meningen att de ska skicks in till jägarförbundet att man har detta. detta är något som NV har tänkt ut, vilket vi alla vet kommer bli väldigt svårt att genomföra, tror personligen att det kommer bli svårt att få tillräkligt många att gå kurserna för just detta. eftersom vi som redan pyslar med eftersök har en massa kostnader som vi inte får betalt för. jag gick dock dessa kurser just för att lära mej mer och för att jag tycker eftersök är en av dom viktigaste sakerna inom jakten, och även för att hjälpa trafikskadat vilt. en liten fråga swecul... vart bor du????... bor du inte allt för långt från mej så får du gärna följa med mej om de skulle inträffa ett eftersök!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Maj 14, 200817 yr Författare den form av certifiering som finns är inte helt genomförd än... de har sedan en tid tbx talats om att "alla" som gör eftersök ska ha denna utbildning!. den kostar ca 2500:- beroende på vilket vilt du ska utbildas på!. jag sj har tex gott samtliga utbildningar klöv vilt, vildsvin och björn det är då sedan meningen att de ska skicks in till jägarförbundet att man har detta. detta är något som NV har tänkt ut, vilket vi alla vet kommer bli väldigt svårt att genomföra, tror personligen att det kommer bli svårt att få tillräkligt många att gå kurserna för just detta. eftersom vi som redan pyslar med eftersök har en massa kostnader som vi inte får betalt för. jag gick dock dessa kurser just för att lära mej mer och för att jag tycker eftersök är en av dom viktigaste sakerna inom jakten, och även för att hjälpa trafikskadat vilt. en liten fråga swecul... vart bor du????... bor du inte allt för långt från mej så får du gärna följa med mej om de skulle inträffa ett eftersök!.. Mvh Mamre!.. jo att lära mig är det jag strävar efter,men jag vill ändå ha nån form av intyg etc. på att vi är godkända som ekipage... jag bor 1 mil norr om åkersberga... mellan Åkersberga och Norrtälje...
Publicerat Maj 14, 200817 yr Författare jo att lära mig är det jag strävar efter,men jag vill ändå ha nån form av intyg etc. på att vi är godkända somekipage... jag bor 1 mil norr om åkersberga... mellan Åkersberga och Norrtälje... Att bara få tillfälle att följa med på jakt vore skitroligt!
Publicerat Maj 14, 200817 yr Att bara få tillfälle att följa med på jakt vore skitroligt! då bor du inte allt för långt från mej!.... hoppas du e bilburen!.. då ska du se att de kan lösa sej!.. Mvh Mamre!..