Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Knäckte vapenskåpsnyckeln!

Featured Replies

Publicerat

För en timma sedan tog skulle jag ta fram bössan och provsvinga lite - ska åka till sportingbana imorgon kl. 8. En av de små pinnarna på nyckeln var skev och låset gick ej att få upp. Då gjorde jag det mycket genomtänkta draget att försöka pilla tillbaka det. Mycket försiktigt, men pinnen gick av!

Vad gör jag? Går det att kopiera vapenskåpsnycklar? Har hittat den lilla metallbiten efter en stunds letande på golvet.

Och ja, jag har bara en!

Publicerat
För en timma sedan tog skulle jag ta fram bössan och provsvinga lite - ska åka till sportingbana imorgon kl. 8. En av de små pinnarna på nyckeln var skev och låset gick ej att få upp. Då gjorde jag det mycket genomtänkta draget att försöka pilla tillbaka det. Mycket försiktigt, men pinnen gick av!

Vad gör jag? Går det att kopiera vapenskåpsnycklar? Har hittat den lilla metallbiten efter en stunds letande på golvet.

Och ja, jag har bara en!

Man får ju med en Röd bricka när man köper skåpet, den brukar sitta ihop med nycklarna och den måste man ha för att kunna göra kopior av vapenskåpsnyckeln.

Publicerat

Aj aj aj...

Vilken grej.. Jag hade ju provat att gå till en låssmed, men jag undrar om inte du får ta kontakt med tillverkaren av skåpet och uppge serienummret, och då vill de nog se ett kvitto på att du köpt det.

Inga roliga problem, hörru.. Jag är glad att jag kostade på mig ett kombinationslås på mitt...

Hoppas det löser sig för dig, utan att du behöver såga upp skåpet...

Publicerat

Åh fy fan vilken mardröm. Hoppas det löser sig!

Publicerat

Jag har min "röda lapp" med nyckelnumret i ammo-skåpet som har kodlås =)

idiotsäkert

Publicerat

Röd lapp?

Vadå för röd lapp?

Publicerat
  • Författare

Skåpet är köpt begagnat, fick varken röd lapp eller extranyckel. Och det är ett Eurosafe, ett företag som har gått i konkurs om jag inte misstagit mig. Får hitta någon van tjackpundare som kan fixa sådana här bryt :angry:

Tur att det inte är höst i alla fall.

Publicerat
Skåpet är köpt begagnat, fick varken röd lapp eller extranyckel. Och det är ett Eurosafe, ett företag som har gått i konkurs om jag inte misstagit mig. Får hitta någon van tjackpundare som kan fixa sådana här bryt :D

Tur att det inte är höst i alla fall.

Gå till en låssmed och hör efter om han kan hjälpa dig, dom brukar kunna fixa kopior på trasiga nycklar om dom har tid och lust..

Kan dom inte det så får du kapa upp skåpet i "ryggen" och ta ut bössorna bakvägen.. Utan nyckelkort så är det helt hopplöst att få tag på någon ny nyckel, det blir att plocka loss låset bakifrån och köpa ett nytt lås.

Jag har erfarenhet av detta då jag precis öppnat ett nyckellöst skåp från ett dödsbo, jag trodde att det kanske kunde räcka med serienummret från låset som satt på skåpet (ett ASSA-lås) men det var bara att glömma :angry:

Jag håller nu på att försöka montera ett kombinationslås i stället, att det inte blir godkänt skiter jag i då jag bara ska ha ammo i skåpet :P

Publicerat

Jag har läst en tråd på antingen jaktsnack eller robsoft där en medlem köpte ett vapenskåp utan nyckel.

Han skar upp ett fyrkantigt hål på baksidan och bytte ut låset. Har för mig att det gick på 500 kr.

Publicerat
Jag har läst en tråd på antingen jaktsnack eller robsoft där en medlem köpte ett vapenskåp utan nyckel.

Han skar upp ett fyrkantigt hål på baksidan och bytte ut låset. Har för mig att det gick på 500 kr.

Men är det verkligen fortfarande godkänt då????? :angry:

Publicerat
Men är det verkligen fortfarande godkänt då????? :D

Det borde ju inte vara något problem om det svetsas igen av en som vet vad han gör, tycker jag.

Publicerat

Det här med kombinationslås är långt ifrån idiotsäkert, polaren fick snällt vara utan sina bössor i fyra månader för att dom inte hade tid att komma ut och fixa hans lås som fått tuppjuck skåpet var för övrigt ett norlyx.

Publicerat
Det här med kombinationslås är långt ifrån idiotsäkert, polaren fick snällt vara utan sina bössor i fyra månader för att dom inte hade tid att komma ut och fixa hans lås som fått tuppjuck skåpet var för övrigt ett norlyx.

Nyckellåsen är ju inte heller speciellt "idiotsäkra" verkar det som.. :lol:

Låset som jag ska sätta dit är från ett Rosengrens Kassaskåp och av den bättre modellen typ "vrid".

Jag litar nog lika mycket på det som på ett nyckellås, dessutom ska jag ju bara ha ammo i skåpet.

De digitala kodlåsen vet jag av erfarenhet kan trassla massor, gör det det så är det bara att ta till vinkelslipen om man vill ha ut sina bössor..

Jag har ju gjort precis så men i mitt fall så ville låssmeden ha nästan tre ggr. så mycket för låset :lol: , därför monterar jag ett "gammalt" lås vi hade liggande på jobbet ;)

Publicerat

Vet ej om det är till någon hjälp men.... http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry178187

Publicerat
Det borde ju inte vara något problem om det svetsas igen av en som vet vad han gör, tycker jag.

Ja, så tycker jag också att det BORDE vara. Men med den nyare hårdare standarden för vapenskåp så är det ju inte helt säkert att man kan kapa upp skåpet och sedan svetsa igen det igen utan att ändra förutsättningarna för dess säkerhet.

Man borde kanske kolla upp det innan i alla fall.

Publicerat
  • Författare

Prisad vare lödkolven!

Jag lödde på en liten klump lödtenn på nyckeln, och filade sedan ner den för att matcha den trasiga biten. Det fungerade!!! Jag kunde öppna skåpet!

Publicerat
Prisad vare lödkolven!

Jag lödde på en liten klump lödtenn på nyckeln, och filade sedan ner den för att matcha den trasiga biten. Det fungerade!!! Jag kunde öppna skåpet!

Tur som en tokig :D

Det blir bums till låssmeden nu då och kopiera upp ett par nycklar så att du åtminstone har en i reserv?

Publicerat
Prisad vare lödkolven!

Verkligen tur!!

Köp en trissott!! :D

Publicerat

Grattis