Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SAKO slutstycke

Featured Replies

Publicerat

Sedär.....

Har precis fått hem slutstycket från min Sako Vixen som jag köpt på Blocket och som ska bli bas till mitt 221 Fireball-bygge.

Har bara sett bössan på bild och ser ju nu när jag håller slutstycket i handen att det är några fula märken som efter en tång i bakkant på slutstycket :P . Plockar enkelt i sär slutstycket då jag tänkte polera bort märkena och låta blånera om det då den nya pipan ändå ska kokas.

Hur märkena kommit till inser jag snabbt då jag ska montera ihop slutstycket igen. Tydligen så ska man ha något hjälpmedel för att kunna trycka in bakdelen på slutstycket samtidigt som man vrider :angry: . Inser att jag kan lösa detta på jobbet mha. ett skruvstycke men då jag även vill kunna göra det hemma framgent så tänkte jag försöka få tag på ett riktigt verktyg i stället. Tycks ha läst på något forum om ett sådant och tänkte höra om det finns någon som har ett liggande och kan tänka sig att sälja det till mig?

Är jag helt fel ute eller finns det enklare sätt?

Publicerat

Inte är då mitt slutstycke till vixen så hårt........... :angry:

Publicerat

Hade en vixen i min ungdom och det var som du sa ett h-vete att trycka ihop det.....

Publicerat

Inte behöver du några special verktyg för att montera ett Sako slutstycke, jag brukar använda tummen eller handflatan att trycka in sedan bra vrida till är man väldigt klen kan man sätta muttern mot ett bord och trycka med båda händerna :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Inte behöver du några special verktyg för att montera ett Sako slutstycke, jag brukar använda tummen eller handflatan att trycka in sedan bra vrida till är man väldigt klen kan man sätta muttern mot ett bord och trycka med båda händerna ;)

Jag anser mig inte vara speciellt klen ;) Dessutom så vet jag precis hur det ska sättas samman.. Ändå så funkar det inte med händerna.. Trycka in med tummen? är du säker på att du vet hur slutstycket på en Vixen ser ut?

Har precis gjort ett verktyg för att sätta ihop det och ändå får jag ta i rejält för att det ska funka :lol:

Jag får väl se om allt funkar som det ska när bössan kommer men det känns lite skumt att det går så trögt, det i kombination med märkena efter tången gör att det kryper lite efter ryggraden.... :lol:

Publicerat

Det var en Al jag hade den var det enkelt att fixa med tummen

Publicerat
  • Författare
Det var en Al jag hade den var det enkelt att fixa med tummen

Har både en Sako Finfire och en Hunter 6,5:a och ingen av dem är några problem att montera ihop.

Nåja, nu har det löst sig med verktyget i alla fall så det är ju bara att hoppas att inget är söndervridet :D

Alltid en risk att handla osett på nätet...

Publicerat

221 Fireball en riktigt intressant kaliber för ripjakten, hoppas du lägger upp den i projekthörnan för det är alltid trevligt att följa sådana trådar

Publicerat
  • Författare
221 Fireball en riktigt intressant kaliber för ripjakten, hoppas du lägger upp den i projekthörnan för det är alltid trevligt att följa sådana trådar

Jag vet inte om det blir så mycket att lägga upp då jag "bara" lämnar bort bössan för pipbyte och plastbäddning..

Jag är dock väldigt spänd på hur den kommer att skjuta samt hur pass "elak" den kommer att vara mot fåglarna.

Min tanke är att inte ladda den så hårt och försöka ha en ganska tung kula som inte blir så vindkänslig.