Publicerat Maj 15, 200817 yr Detta hände mig förra veckan. Hylsan är Norma 308W, 3.e omladdningen. Från början en fabriksladdad Jaktmatch, 2:a och 3:e gången laddad med Hornadys Interlock RN 220grs, Norma 202 39grs, CCI standard LR. Vapnet en T3 Battue. Märkte inget speciellt när skottet gick, men det kändes tämligen obehagligt när jag repeterade ut hylsan och såg vad som hänt.
Publicerat Maj 15, 200817 yr Kan detta kanske bero på stort patronläge och en helkalbrerad hylsa måntro?
Publicerat Maj 15, 200817 yr Författare Nej knappast i detta fallet, bössan köptes ny och har gått ca 400 skott helt utan problem, och helkalibrerat har jag ju gjort med tusentals hylsor utan problem, försöker dock halskalibrera så mycket det går. Jag tror helt enkelt att jag lyckats fått med en av de hylsor som jag kasserat, ett livsfarligt jävla slarvfel från min sida helt enkelt! Nåja, det var första gången det hände, och det ska vara den sista också.
Publicerat Maj 16, 200817 yr Har hänt mig också. Jag helkalibrerade helt enkelt för hårt tillsammans med mannlichers geniala låsklackar . Tycker du ska kolla hur mycket du trycker tillbaka bröstet så inget har ändrats
Publicerat Maj 16, 200817 yr Jag tycker du ska skicka hylsan till norma med en beskrivning så får de reda ut vad som hänt! Jag tror de gör det gratis Om du inte törs det så är det säkert för att du vet att du själv gjort något galet Skååål! Förresten, skönt de gick bra allt.
Publicerat Maj 16, 200817 yr Författare Jag tycker du ska skicka hylsan till norma med en beskrivning så får de reda ut vad som hänt!Jag tror de gör det gratis Om du inte törs det så är det säkert för att du vet att du själv gjort något galet Skååål! Förresten, skönt de gick bra allt. Jo, som jag skrev tidigare, jag har lyckats få med en hylsa som var kasserad. Grejen är att jag alltid nyper ihop hylshalsen på de hylsor jag ratar, hade väl glömt det på denna helt enkelt, och trott att den var ok senare då jag laddade. Så visst sjutton är det jag som dabbat mej big time, men det är som det är nu, får som sagt vara glad att det inte kostade mer... När det gäller kalibreringen så tycker jag nog att jag är fan så försiktig, men som sagt, det skadar inte att kolla det hela en gång extra kanske.