Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lämplig HVA att bygga om?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har läge att köpa en HVA 648 (trodde försäljaren iaf) med tillverkningsnummer 55898.

Är detta en m98 mekanism som är vettig att bygga en hundförarbössa utav?

Tacksam för svar, hälsningar Emil :-)

Publicerat
Hej!

Har läge att köpa en HVA 648 (trodde försäljaren iaf) med tillverkningsnummer 55898.

Är det en M98 spänns mekanismen när du öppnar slutstycket och en 96a spänns när du stänger det, det är alltså trögare att stänga en 96a. Det gjordes inte många 640 med 96-mekanism.

Publicerat
Hej!

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=5920

Tittar man i listan ser den ut att vara tillverkad 1948, angående mekanismen så är det som cardic skriver är det en 96:a så är det inget att lägga pengarna på.

Publicerat
  • Författare

Uj där hade du en rejäl lista, bra grejer.

Ja jag ser väl när jag klämmer på den då. Men om det är en m98 så är det bara tuta och snickra?

Publicerat

Jag har en fin bössa att bygga på.. En 1640 med gravyr. i caliber 220Swift. Bara byta pipa till 9,3*62 eller nån annan kaliber. Varför inte bygga pipbytessystem å köra både 220n och en älg kaliber? ;);)

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry190768

Publicerat

hej ja har en 640 m/98 9,3x62 från 1953 som ja e helnöjd med, kolven är bytt ,plastbäddad..sen har ja kapat pipan till 48cm..finns på bild under gallery vapen/ "moose klubban"

Publicerat
Jag har en fin bössa att bygga på.. En 1640 med gravyr. i caliber 220Swift. Bara byta pipa till 9,3*62 eller nån annan kaliber. Varför inte bygga pipbytessystem å köra både 220n och en älg kaliber? :P;)

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry190768

Måste man inte ta upp stötbotten för en sådan modifikation?

Publicerat

Det är samma mått.

Publicerat
Måste man inte ta upp stötbotten för en sådan modifikation?

STD bottenmått på 220Swift som sagt.

Publicerat
  • Författare

Blir en 640 (tror jag, hihi) 8x57 med lite kapning, recknagel och ner i en Hoguestock..

Etapp två, som lär ske inom några år blir ljuddämpare, kortkort och matt ytbehandling av mekanismen och pipan. Dessutom antagligen på med en Aimpoint (gillar dem rätt mycket, får se om jag fastnar i Recknagel-dyrkan..) så att ljuddämparen fungerar smidigt. Eventuellt byter jag till en mekanism i riktigt gyllene skick om jag hittar en tills dess.

Fram till dess blir det en hyfsat välbehållen m98, inkörd i en enkel men ändå välpassande Hoguestock, med Recknagel riktmedel på. Ytbehandligen kommer bestå av vapenolja på ytrost, det är väl en funktionell och fuktsäker behandling? :-) Till detta de oerhört gulliga riktmedlen från Recknagel med två små "fönster" i siktbladet.. kornet har jag inte funderat närmare på. Eventuellt byter jag trycke om det är riktigt skitdåligt och påverkar mitt skytte.

Billigt och bra, och så har jag något att fortsätta fundera på. Men i den låga ålder jag är i tror jag bössbytarsjukan är av ondo. Jag bör nog satsa resurserna på att lära mig jaga, föra hund och skjuta bättre istället. Och satsa pengarna på jakten, inte pryl-pillandet.

Men jag gillar att fundera på't i alla fall! :-)

Höres!