Publicerat Maj 16, 200818 yr Hej hej, jo, 20 meter ifrån vår infart och vidare bort är ett ca 7Ha stort jaktområde där markägaren jagar rådjur och vildsvin samt älg. Det är dock klent med vilt här, under förra året fälldes ett rådjur allt som allt. Det är bla två mindre fält inom detta område bland all skog med snårig tät vegetation och en del vatten m.ao ett bra läge för fasan / rapphöns. Om ni hade denna marken, skulle ni gå med på att jag satte ut rapphöns / fasan i marken som ni skulle kunna jaga mot att även jag skulle få jaga fågel här och ta hand om allt vad en utsättning innebär? Eller skulle det störa övriga jakten?
Publicerat Maj 17, 200818 yr Tycker iofs arrealen är för klen, det ska till någotslags nirvana för pippisarna för att de inte ska dra.. Men visst skulle du få göra det! Vinsten skulle ju vara att jag fick skjuta en rappis och en fasan kanske SAMT att jag skulle ha dej boendes på marken med något redskap för att mula räv och katt Bara vinster således. Mvh!
Publicerat Maj 17, 200818 yr skulle kopiera hipshots inlägg här.. håller med till fullo. plantera va du vill.. men räkna inte med att du får så mycket utdelning av det. typ. skulle rekommendera dock att gör dig icke besvär på dessa småmarker.
Publicerat Maj 18, 200818 yr Författare men om man kör utsättningen med hälften fria, hälften instängda i ett litet hägn ute i en skogsdunge mitt i, där all matning sker. så släpper man succesivt ut fler... Borde inte dom släppta fåglarna söka sig tillbaka då till utfodringsplatsen? har bara testat i småskaliga försök på tomten där vi förra sommaren hade rapphöns som vi släppte ut en eller två åt gången, dom stack på en gång men kom så småningom tillbaka och lunkade runt utanför hägnet där dom andra var.
Publicerat Maj 18, 200818 yr Jo att fodra in dem där de har en hyfsad chans att klara sig från predatorer är en absolut förutsättning för att det öht ska vara meningsfullt att göra det. Sätt ut ett tio-tal och testa. Mvh!
Publicerat Maj 18, 200818 yr Författare Jo att fodra in dem där de har en hyfsad chans att klara sig från predatorer är en absolut förutsättning för att det öht ska vara meningsfullt att göra det.Sätt ut ett tio-tal och testa. Mvh! jo måste bara lägga fram det lite snyggt för markägaren först...
Publicerat Maj 18, 200818 yr Höll på en del med uppfödning och utsättning i liten skala när jag hade stående jycke. Att få till en vild stam kostar mycket och kräver massor av arbete o planering osv. Jag gav upp den biten. Men ska du bara ha lite fågel o träna på så är det ypperligt med ett 20 tal rapphöns i mindre bur. Släpp ut några så kommer de att flyga tillbaka till voljären efter varje gång du tränar hund, eller skrämt upp dem. Så länge det finns något fler höns i buren än utanför så kommer de att samlas på var sida nätet varenda natt. Foder o vatten ska givetvis finnas både utanför o inne i buren. Sätt upp ett elstängsel runt voljären så inte rovdjur kommer o stör. På en eller två sidor lutar du en nätvägg eller nått annat som skydd för rovfågel. Måste va öppet i bägge ändarna annars blir de en återvändsgränd och dödsfälla för fåglaran utanför buren. På detta sättet så kommer du ha möjlighet att gå dit och stöta upp fågeln utanför buren, kolla vart de flyger och sen gå dit och träna hund o kanske fälla någon fågel om jycken sköter sig. Se bara till o stäng av elen till stängslet annars riskerar du få helt rapphönsren hund. Fungerar riktigt bra när det gäller få till träningstillfällen för fågelhundar. När fåglarna sen är ordentligt flygga och vältränade så kan ju överenskommelsen med jakträttsinnehavarna vara att du släpper resten av fåglarna som då får klara sig själva och kankse ger någon skottchans till inna de blir uppätna.... Rent pengamessigt är det milsvid skillnad på vad det kostar att få till en vild stamm eller att tex ha avelshöns, samla ägg, kläcka o föda upp småttingar som blir sjuka o dör, drunknar i vattenskålen o minken, höken o mården tar dem även i voljären osv. Tor mig jag har provat i liten skala. De stora godsen och uppfödarna som hystar ut fyrsiffrigt antal fågel klarar även predatorjkaten och biotopförbättringar osv lättare än vad vi vanliga dödliga klarar av ekonomiskt.
Publicerat Maj 18, 200818 yr Författare hmm... kanske ska köra vidare på min 40kvm voljär då bara att bygga ut den med en öppen del som dom lösa fåglarna kan springa in i. Och då bara släppa ut några på fältet när man ska träna! Borde nog bli lättare och inte lika tidskrävande. börjar med att köpa 10-12 fasaner till mitt eget hägn så får vi se om dom, likt rapphönsen kommer tillbaka.
Publicerat Maj 18, 200818 yr Kan gå med fasaner men de har inte alls samma flockkänsla som rapphöns. Testat lite med fasan oxå o det gick inge vidare det heller. Släppte ett par om dan med tanke på att de skulle stanna i granskapet. Hökfaen tog dem lika snabbt som jag släppte ut dem.. Släppte då alla o de drog dan efter iväg 4-5 km till nästa by och kom alldrig tillbaka.. Som sagt är det träning för hund så satsa på rapphöns det ger mest för pengarna. Nu har jag iofs ingen erfarenhet av spanieljakt o om det går att träna och jaga rappisar med spaniel men det borde inte va någon större skillnad på stånd, resning o skott mot spanielns stöt o stopp inom hagelhåll?
Publicerat Maj 18, 200818 yr Författare Kan gå med fasaner men de har inte alls samma flockkänsla som rapphöns.Testat lite med fasan oxå o det gick inge vidare det heller. Släppte ett par om dan med tanke på att de skulle stanna i granskapet. Hökfaen tog dem lika snabbt som jag släppte ut dem.. Släppte då alla o de drog dan efter iväg 4-5 km till nästa by och kom alldrig tillbaka.. Som sagt är det träning för hund så satsa på rapphöns det ger mest för pengarna. Nu har jag iofs ingen erfarenhet av spanieljakt o om det går att träna och jaga rappisar med spaniel men det borde inte va någon större skillnad på stånd, resning o skott mot spanielns stöt o stopp inom hagelhåll? Nej rapphöns har jag provat med förrut, det var bara det att iår så är det kört med att få tag på några, har bara fasan som jag kan köpa...
Publicerat Maj 18, 200818 yr Tja då äre väl bara till testa fasaner i år Går de så gör de, nått träningstillfällle eller nerlagd fågel borde de bli. Ett annat tipps är annars brevduvor vilket jag oxå haft.. hmmm.. faen va mycket skit man sysslat me Till spaniel borde de funka skitbra. Iallafall o träna stadga med. De flyger garanterat hem oxå. Har en hembyggd radiostyrd bur o ett par skapelse med fjäderbelsatad nät"korv" som löstes ut med snöre. Skulle jag kunna sälja om intresse finns. Måste bara kolla så de fungerar som de ska.
Publicerat Maj 18, 200818 yr Författare Tja då äre väl bara till testa fasaner i år Går de så gör de, nått träningstillfällle eller nerlagd fågel borde de bli. Ett annat tipps är annars brevduvor vilket jag oxå haft.. hmmm.. faen va mycket skit man sysslat me Till spaniel borde de funka skitbra. Iallafall o träna stadga med. De flyger garanterat hem oxå. Har en hembyggd radiostyrd bur o ett par skapelse med fjäderbelsatad nät"korv" som löstes ut med snöre. Skulle jag kunna sälja om intresse finns. Måste bara kolla så de fungerar som de ska. Ja radiostyrd bur har jag kikat på men dom kostar ju fasiken MINST 1200 spänn vilket känns förhållandevis dyrt... skulle kunna köpa måååånga rapphöns för den summan! Om den funkar, vad ska du ha för den?
Publicerat Maj 19, 200818 yr Min har jag gjort själv. Om den fungerar så kunde den kanske va värd en 500:- Ska leta upp den o testa, kan ta nån bild oxå.
Publicerat Maj 19, 200818 yr Författare Min har jag gjort själv.Om den fungerar så kunde den kanske va värd en 500:- Ska leta upp den o testa, kan ta nån bild oxå. gärna det!!
Publicerat Maj 21, 200818 yr börjar med att köpa 10-12 fasaner till mitt eget hägn så får vi seom dom, likt rapphönsen kommer tillbaka. Kan man inte ha kvar fasanhönorna som lockfåglar och släppa ut några tuppar? Jag har hört sägas att de då kan vara mer benägna att stanna kvar. Sätter man ut dem senare framåt höstkanten är de lättare att hålla kvar med utfodring också. För spanielträning är annars vildkaniner grymt bra, söket blir tätare och kaninerna kan hållas i ett hängn. Att sätta ut kanin är dock varken lagligt eller populärt! Men några handjur i kanske ett kanske 1000 kvm stort hägn ger grymt bra stadgeträning! Vad beträffar duvor kan det säkert funka, men en jaktspaniel är så pass mjuk att den med en väl intränad sittsignal ska kunna fås att stanna utan konstgjord träning innan de första viltsituationerna- och man är ju alltid så nära att man kan ingripa! En fågelsituation för en spaniel behöver inte vara lika välregisserad, skulle jag tro. Kan inte så mycket om stående hundar dock.
Publicerat Maj 21, 200818 yr Författare Kan man inte ha kvar fasanhönorna som lockfåglar och släppa ut några tuppar? Jag har hört sägas att de då kan vara mer benägna att stanna kvar. Sätter man ut dem senare framåt höstkanten är de lättare att hålla kvar med utfodring också.För spanielträning är annars vildkaniner grymt bra, söket blir tätare och kaninerna kan hållas i ett hängn. Att sätta ut kanin är dock varken lagligt eller populärt! Men några handjur i kanske ett kanske 1000 kvm stort hägn ger grymt bra stadgeträning! Vad beträffar duvor kan det säkert funka, men en jaktspaniel är så pass mjuk att den med en väl intränad sittsignal ska kunna fås att stanna utan konstgjord träning innan de första viltsituationerna- och man är ju alltid så nära att man kan ingripa! En fågelsituation för en spaniel behöver inte vara lika välregisserad, skulle jag tro. Kan inte så mycket om stående hundar dock. jo den ska jag prova med att ha kvar hönorna! kaniner har vi i ett hägn med tre små såtar det är dock bara stadgeträning som kan bli där för det är så litet, 50 kvm... Jag har inte jaktspaniel utan "klassisk spaniel" så jag måste förmodligen arbeta lite mer, i "ofrivillga" viltsituationer blir hon nästan blockerad, därför vill jag skapa situationer som jag lite lättare kan styra. Håller på å tränar "sök" för fullt nu och polleten börjar trilla ner men det är bara dummies eller dött vilt som ligger i marken då... nästa steg blir att sätta ut fågel.
Publicerat Maj 21, 200818 yr Kollat på buren. Fixat bilder men det verkar som battterierna ärgat och kontakten me ström i handenheten blir lite knas. Har inte haft tid o göra en ordentligt genomgång på´n. Så här ser den ut iallafall. Utlösningsmekanismen. Har 2 nätburar oxå som löses ut med snöre. Denna bild är den öppen På denna stängd
Publicerat Maj 21, 200818 yr Kollat på buren.Fixat bilder men det verkar som battterierna ärgat och kontakten me ström i handenheten blir lite knas. Har inte haft tid o göra en ordentligt genomgång på´n. Så här ser den ut iallafall. Utlösningsmekanismen. Har 2 nätburar oxå som löses ut med snöre. Denna bild är den öppen På denna stängd har Du gjort dessa burar själv el. har Du köpt dom ifrån annat håll? Själv är jag intresserad av ritning på sådana burar med utlösarmekanism genom snöre el. fjärrstyrd. Du kan ju maila mig om Du har mer info om dessa anordningar.
Publicerat Maj 21, 200818 yr Köpt.. hmm skojar du me mig Hoppas att köpta är lite finare Har alltså pulat ihop dem själv. Nätburarna är inget knepigt alls, löses ut med att sprinten som sitter i orang/gula snöret dras ut. Till vänster ligger "ankaret" alltså tältpinne som trycks ner i marken för att få ett mothåll. Sprinten går igenom 2 ögglor/ringar på var halvsida. Burhalvorna är ledade och öppnar med hjälp av 2 fjädrar som syns i mitten på den öppna buren. Har alltså inga ritningar
Publicerat Maj 22, 200818 yr Författare Köpt.. hmm skojar du me mig Hoppas att köpta är lite finare Har alltså pulat ihop dem själv. Nätburarna är inget knepigt alls, löses ut med att sprinten som sitter i orang/gula snöret dras ut. Till vänster ligger "ankaret" alltså tältpinne som trycks ner i marken för att få ett mothåll. Sprinten går igenom 2 ögglor/ringar på var halvsida. Burhalvorna är ledade och öppnar med hjälp av 2 fjädrar som syns i mitten på den öppna buren. Har alltså inga ritningar Wow! det här såg ju faktiskt inte allt för svårt ut! kanske man kan lyckas göra själv!!