Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skogsduvor på samvetet?

Featured Replies

Publicerat

Ärligt. Hur många ringduvjägare har skogsduvor på sitt samvete? Tog del av Per Morbergs jakt i ett avsnitt av Jakt och Fiske där han jagade med ett riktigt duvproffs. Ändå sitter de och plockar enligt vad jag kan se en klockren skogsduva mitt framför kameran. Per uttalar sig efter polisanmälan till en kvällstidning att det är för att han är kändis som detta uppmärksammas och att det var en tamduva. Vidare har jag surfat runt lite bland upplagda bilder på Min Jakt-sidan. Har hittat flera duvparader där skogsduvor ligger bland ringduvorna, ibland upp till 20% av antalet duvor!

Som fågelskådare och jägare blir man lite bekymrad. Det är inte särskilt svårt att se skillnad på ringduva och skogsduva. Iallfall inte om man ser dem bra och det ska man väl göra innan man avlossar skott? Att skjuta tamduva i trakter där det kan finnas skogsduva skulle jag själv undvika pga förväxlingsrisk. Nu är tack och lov skogsduvan påväg tillbaka då den ökat något de senaste åren så det är ingen risk ett dessa misstag hotar arten i landet (dessutom jagas "våra" skogsduvor på kontinenten med det är en annan historia). Men för den skull känns det som jägarkåren inte har råd med dessa misstag (eller okunskap...). Det snackas allmänt i fågelskådarkretsar om hur oseriös fågeljakten är generellt. Både vad gäller jägarnas artkunskap och etik (skadeskjutningar). Jag börjar faktiskt tro att det finns en hel del sanning i detta. Hur många kan med handen på hjärtat säga att de med säkerhet kan säga vilken art de har framför sig och att förväxlingsrisken med något annat är utesluten, innan skott avlossas?

Publicerat

jag kan nog faktisk ha handen på hjärtat och säga att jag inte skjutit eller skjuter på något som jag inte identifierat.

håller hellre ett skott. ibland bra ibland dåligt. men så är det.

Publicerat

När jag var yngre sköt jag en och annan blåduva men nu har jag björnkoll på dem. Deras största dilemma är att de är rejält mycket lättare att plocka ned på bulvaner och de kommer ofta väldigt nära och är väldigt oskygga vilket jag tror gör att de skjuts av misstag ibland.

Visst ska man respektera fridlysningen men samtidigt så ter den sig lite fjantig då de skjuts i rätt stora mängder ute i europa.

Mvh!

Publicerat

Jo nog har väl en o annan skogsduva fått bita i gräset. Beror inte på dålig artkännedom utan mer på att det i den här landsändan kan vräka in en flock på kanske 100 duvor. Att i ett hastigt skottläge alltid ha stenkoll är inte helt lätt. Duvor som kastar osv. Då kan det ske misstag och jag ser det som så oxå

Publicerat

Uj ja, aldrig medvetet men i stridens hetta. Varför är dom inte typ....röda... <_< Har aldrig legat sömnlös över det då ´den enda duvjakt jag bedriver är strikt skyddsjakt.

Publicerat

Håller hellre skott än skjuter fel!!!

Men den dagen kommer nog då man gör en missbedömning, för de e lätt hänt (tror ja).

Publicerat

Ja, jag håller med andra talare. Det är nog svårt ibland.