Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygga "gristorn"

Featured Replies

Publicerat

Hej alla grisjägare! Jag har ett par områden på min mark som har frekventa grisbesök. På ena stället matar jag dem och nu är de där ganska ofta. På andra stället trivs även utan mat, året runt. Hur som helst, på båda ställena har jag enkla, vanliga och helt öppna torn. Det ena tornet börjar bli till åren och jag funderar på att bygga ett nytt. Men den här gången tänkte jag bygga ett riktigt "gristorn". Vad menar jag då med det? Jo, ett sådant där snyggt torn som jag bara har sett på bild. Ett helt inbyggt torn med skjutgluggar, ett sådant torn man kan sitta i oavsett väderlek. Så nu undrar jag om ni har några tips på hur man på bästa sätt tillverkar ett sådant torn? Material? Isolering? Skjutgluggar? Takmaterial? Jag utgår från att använda tryckimpregnerade reglar och kanske tjärpapp ytterst på taket. Men sedan då? Tornet behöver inte vara mer än max tre meter högt till golvet. Det räcker säkert med 2,5 meter. Så kom igen och ge mig tips och råd.

Publicerat

En sak som eventuellt kan vara bra är att bygga utskäften så pass att de lägger skugga över gluggen. Då borde pipan synas sämre när du sticker ut den. I och för sig är det oftast nattsvart när du sitter där varför det står eventuellt i början. Men om det är månljust och ljuset ligger så till att det lyser på gluggen kan det vara bra, eventuellt.

Annars har vi väl någon snickar här på forumet som kan ge bra tips. Men skivor går fortare än panel :rolleyes:

Publicerat

Enkla tips: Själv värdesätter jag tak och bekväma stolar samt torn utan luckor. Är vinden fel så kvittar det vilken typ av bunker du använder. Sätt ett stadigt torn som är rymligt - viktigt att man kan sitta 2 vid tillfälle. Det viktigaste är att hitta de platser i terrängen som lämpar sig bäst, finns det något fuktig svacka i terrängen som erbjuder skydd för grisarna? I så fall finns det säkert även en naturlig höjd att placera tornet på. I Skåne är det oftast Syd/västlig vind, vilket man bör tänka på om man inte skall ha ex alternativa torn. Plåttak använder jag själv - fungerar utmärkt. Placera lita mossa och annat skogsmaterial ovanpå så slipper du ljudet fr av regn.

Alternativt så gör man som många andra och söker bygglov innan man startar byggnationen...bättre att lägga de timmarna på fodring/jakt istället.

MVH/ RG

Publicerat

Jag måste tyvärr rätta dig! Det är möjligt idag att med s.k avvittringsrör på kojor leda bort vittringen förbi grisarna.

Publicerat

Använd asfaboard. Det är mörkt, tyst, ljuddämpande och lättarbetat. Att det luktar tjära är ju ingen nackdel när du jagar gris. Lägg gärna en skiva inne på golvet - jag brukar ta 2 EUR-pallar och någon hård skiva på ovansidan typ plyfa och så en asfabord eller tretex överst - ifall du fumlar och tappar patroner o dylikt, det blir ljudlöst.

Gör flera gluggar, och sätt några raka pinnar på 30cm rätt ut mellan gluggarna, så vänjer du grisarna vid att det petar ut lite olika saker, och de är rätt dåliga på att räkna så om du lägger ut pipmynningen när du jagar, så tänker de inte på den. Lättare än att försöka dölja bössan de gånger du är inne i kojan. Det är ett gammalt knep, att resa en pinnaharv framför vakgluggen när man jagar räv.

Tak gör jag rejält. Tätt mellan reglarna, och några lager byggplast (har använt damm-duk - en tjock gummiduk - en gång, men det är lyx..). Sedan en "vindskiva" på ca 5 cm som bildar en ram runt taket, så att jag kan ösa på med granbarr - typ gammal myrstack. Det blir ett tyst - men tungt - tak.

Blaska på med trätjära på vindskivorna och där du kommer åt på utsidan. Samma princip igen - det är lättare att dölja lukt än att ta bort den.

Lyxa till det med en gammal plåtpåstlåda som du gör lite lufthål i, liggande på några tegelstenar eller takpannor under stolen med ett 10-tal värmeljus, och du kommer att sova gott när grisarna tittar fram... :lol:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Använd asfaboard. Det är mörkt, tyst, ljuddämpande och lättarbetat. Att det luktar tjära är ju ingen nackdel när du jagar gris. Lägg gärna en skiva inne på golvet - jag brukar ta 2 EUR-pallar och någon hård skiva på ovansidan typ plyfa och så en asfabord eller tretex överst - ifall du fumlar och tappar patroner o dylikt, det blir ljudlöst.

Gör flera gluggar, och sätt några raka pinnar på 30cm rätt ut mellan gluggarna, så vänjer du grisarna vid att det petar ut lite olika saker, och de är rätt dåliga på att räkna så om du lägger ut pipmynningen när du jagar, så tänker de inte på den. Lättare än att försöka dölja bössan de gånger du är inne i kojan. Det är ett gammalt knep, att resa en pinnaharv framför vakgluggen när man jagar räv.

Tak gör jag rejält. Tätt mellan reglarna, och några lager byggplast (har använt damm-duk - en tjock gummiduk - en gång, men det är lyx..). Sedan en "vindskiva" på ca 5 cm som bildar en ram runt taket, så att jag kan ösa på med granbarr - typ gammal myrstack. Det blir ett tyst - men tungt - tak.

Blaska på med trätjära på vindskivorna och där du kommer åt på utsidan. Samma princip igen - det är lättare att dölja lukt än att ta bort den.

Lyxa till det med en gammal plåtpåstlåda som du gör lite lufthål i, liggande på några tegelstenar eller takpannor under stolen med ett 10-tal värmeljus, och du kommer att sova gott när grisarna tittar fram... :mellow:

Bäckamannen, du är anställd!

Publicerat

Ja, verkligen!

Den kojan låter ultimat!

Publicerat
Bäckamannen, du är anställd!

Släng bröten i skogen, och ställ dit en back pilsner, så kör vi.. ;)