Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kastrering av hanhund?

Featured Replies

Publicerat

Är det nån som har erfarenhet hur en kastrering påverkar jakten? Vet att det anses som "doping" vid jaktprov så därför känns det som att hunden kanske blir mer fokuserad på uppgiften än en "hormonstinn" hund? Har själv haft en Boxer som vi kastrerade, han blev mycke trevligare som familjehund, men även lätt att hantera & träna med...

Kommer säkert att finnas en hel del åsikter om hur dumt det är med tanke för prov osv, men om man bara jagar så kanske detta är ett bra alternativ? :rolleyes:

Publicerat

Hanhund som kastrerats genom operativt ingrepp äger rätt att delta med styrkande

av intyg (blankett F145 Sveriges Veterinärförbund) om att hunden efter 6 månaders

ålder, men före operation, haft normalt utvecklade och belägna testiklar.

Kastrerad tik medges generell dispens för deltagande.

Så var har du hört att kastering är doping?? Kemisk kastrering är det, men inte vanlig.

Publicerat
  • Författare

Oj, det var länge sedan jag hörde att det skulle vara det iaf vid agility... Men isf är det ju ingen fara. Men det ger kanske inte så mycke att gå prov/uts osv om man inte ska avla heller, men självklart är det en kul grej med prov.

Men det var inte det som var frågan, det var hur hunden förändras ,förutom att dom flesta får större aptit?

Publicerat

Enligt den professor vid SLU som jag nu inte minns namnet på, så påverkas en kastrering av hanhund så att den tappar sista växeln på det som rör sexualitet men inget vad det rör det andra, du får en mer fokuserad hund på arbetsuppgiften och lägger krut på rätt saker, har själv följt ett 20 tal hundar om året som blivit kastrerade och ingen har blivit sämre motiverad eller tappat gnistan på arbete, utan snarare tvärtom.

Publicerat
  • Författare
Enligt den professor vid SLU som jag nu inte minns namnet på, så påverkas en kastrering av hanhund så att den tappar sista växeln på det som rör sexualitet men inget vad det rör det andra, du får en mer fokuserad hund på arbetsuppgiften och lägger krut på rätt saker, har själv följt ett 20 tal hundar om året som blivit kastrerade och ingen har blivit sämre motiverad eller tappat gnistan på arbete, utan snarare tvärtom.

Ok, det låter ungefär som min tanke var med detta. Jag bor på ett bostadsoråde med mycke hundar & de är nästan alla tikar... Det har vart en jobbig vår när alla tikar verkat löst av varandra i löpen... :rolleyes:

Sen så är min lillgubbe ganska hispig, så skulle vara bra med att kanske växla ner något.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Fy, nu har man betalat 27oo riksdaler för att ha en virvelvind i tratt ca 10 dagar! :mellow: MÅSTE vara det jävligaste jag vart med om! Om man då hade haft en lobotomerad "strids-iller"... Men en Vorsteh som inte fattar att möblerna & övriga lösa delar av huset kastas omkring då man går i saker å tratten fastnar hela tiden. Aja, det är juh en övergående fas... Ser fram emot resultatet av ingreppet på familjens juveler! :)

Publicerat
Fy, nu har man betalat 27oo riksdaler för att ha en virvelvind i tratt ca 10 dagar! :mellow: MÅSTE vara det jävligaste jag vart med om! Om man då hade haft en lobotomerad "strids-iller"... Men en Vorsteh som inte fattar att möblerna & övriga lösa delar av huset kastas omkring då man går i saker å tratten fastnar hela tiden. Aja, det är juh en övergående fas... Ser fram emot resultatet av ingreppet på familjens juveler! :)

Känner igen mig i det där.

Kastrerade min KLM i höstas och man höll på

att bli galen på den där tratten som han hela

tiden sprang in i saker +knäveck med. ;)

Det var inte mycket kvar av tratten efter en vecka kan jag säga :D

Har inte märkt nån minskad jaktlust alls.

Tycker han har coolat ner sig en smula dock.

Pälsen är fortfarande fin och han har inte lagt på

sig några extra kilon heller fast visst har matlusten ökat på honom.

/M.

• 9 months later...
Publicerat
Känner igen mig i det där.

Kastrerade min KLM i höstas och man höll på

att bli galen på den där tratten som han hela

tiden sprang in i saker +knäveck med. ;)

Det var inte mycket kvar av tratten efter en vecka kan jag säga :D

Har inte märkt nån minskad jaktlust alls.

Tycker han har coolat ner sig en smula dock.

Pälsen är fortfarande fin och han har inte lagt på

sig några extra kilon heller fast visst har matlusten ökat på honom.

/M.

Min erfarenhet av kastrerade jakthundar är god. Kastreringar görs ju oftast för att få bukt med hanhundsproblemet, dvs aggressivitet mot andra hanhundar, urinmarkeringar, eller om man har massa löptikar i krokarna. Alternativt görs det av medicinska skäl. Jag har stött på en hel del kastrerade vorstrar, wachtlar, drevrar mm, där jaktförmågan inte på något sätt påverkats. Jaktlusten är ju inte hormonellt styrd, och sitter ju i huvudet och inte i kulorna. Så jag har bara gott att säga. Vad gäller vikten och aptiten så kan de ju förändras, liksom pälsen. Men jakt, motion och rätt doserat hundfoder fixar till det mesta.

/jonas

Publicerat
Min erfarenhet av kastrerade jakthundar är god. Kastreringar görs ju oftast för att få bukt med hanhundsproblemet, dvs aggressivitet mot andra hanhundar, urinmarkeringar, eller om man har massa löptikar i krokarna. Alternativt görs det av medicinska skäl. Jag har stött på en hel del kastrerade vorstrar, wachtlar, drevrar mm, där jaktförmågan inte på något sätt påverkats. Jaktlusten är ju inte hormonellt styrd, och sitter ju i huvudet och inte i kulorna. Så jag har bara gott att säga. Vad gäller vikten och aptiten så kan de ju förändras, liksom pälsen. Men jakt, motion och rätt doserat hundfoder fixar till det mesta.

/jonas

Kan inte annat än att skriva under på att vikt och aptit kan påverkas av en kastrering...men det är ett litet pris att betala i det stora hela då det som sagt är ganska enkelt att hålla i schack med rätt foder och motion ;)

Publicerat

Ägaren till de två hundar som jag pysslar lite med påstår att en kastrerad hanhund behandlas annorlunda av andra icke-kastrerade hanhundar för att "den inte beter sig normalt" och så vidare. Jag tror att det här bara är förutfattade meningar från hans sida. Han har i alla fall inte kommit med några konkreta bevis för att det är på detta sätt. Själv är jag av den bestämda åsikten att han har helt fel.

Vad säger ni som har erfarenhet av både icke-kastrerade och kastrerade hundar? Behandlas de annorlunda av andra hundar? Finns det några vettiga skäl till att inte kastrera en hund (den ena hunden tror jag aldrig kommer att gå till avel, den andra är det för tidigt att uttala sig om)?

Publicerat
Ägaren till de två hundar som jag pysslar lite med påstår att en kastrerad hanhund behandlas annorlunda av andra icke-kastrerade hanhundar för att "den inte beter sig normalt" och så vidare. Jag tror att det här bara är förutfattade meningar från hans sida. Han har i alla fall inte kommit med några konkreta bevis för att det är på detta sätt. Själv är jag av den bestämda åsikten att han har helt fel.

Vad säger ni som har erfarenhet av både icke-kastrerade och kastrerade hundar? Behandlas de annorlunda av andra hundar? Finns det några vettiga skäl till att inte kastrera en hund (den ena hunden tror jag aldrig kommer att gå till avel, den andra är det för tidigt att uttala sig om)?

Jo jag har råkat ut för att min hund blivit annorlunda bemött av andra hundar. Av en bekants tik...hon tog mycket längre tid på sig att känna in och sniffa in honom än andra hundar hon träffar. Sen KAN ju detta ha varit en engångsföreteelse.

Men på det stora hela tror jag inte átt det ska göra någon skillnad....det blir bara en win-win-situation. Hunden blir mindre stressad av löptikar och ägaren slipper oroa sig för desamma och slipper störa sig på beteendet som kan komma med :D

Publicerat
Jo jag har råkat ut för att min hund blivit annorlunda bemött av andra hundar. Av en bekants tik...hon tog mycket längre tid på sig att känna in och sniffa in honom än andra hundar hon träffar. Sen KAN ju detta ha varit en engångsföreteelse.

Men på det stora hela tror jag inte átt det ska göra någon skillnad....det blir bara en win-win-situation. Hunden blir mindre stressad av löptikar och ägaren slipper oroa sig för desamma och slipper störa sig på beteendet som kan komma med :D

Visst, det kanske kan vara så, men det gäller nog inte generellt "Oj då, du ser ju ut som en hane, men doftar neutralt!", kan säkert inträffa, men det är väl inte så noga...? Bara hunden jagar. Och det gör den.

Visst, till saken hör ju att en del kastrerade hanhundar fortfarande tror att dom kan göra det ena och det andra, som icke-kastrerade kan. Men det är i undantagsfall. Betäcka - det kan de i alla fall inte.

Publicerat
Visst, det kanske kan vara så, men det gäller nog inte generellt "Oj då, du ser ju ut som en hane, men doftar neutralt!", kan säkert inträffa, men det är väl inte så noga...? Bara hunden jagar. Och det gör den.

Visst, till saken hör ju att en del kastrerade hanhundar fortfarande tror att dom kan göra det ena och det andra, som icke-kastrerade kan. Men det är i undantagsfall. Betäcka - det kan de i alla fall inte.

Jag är med andra ord lyckligt lottad som har en kastrerad hane som i princip struntar helt i löptikar. Bryr sig knappt när de är i höglöpet ens...men en sak har jag funderat på ändå. Om en kastrerad hane börjar rida en tik, kan han fortfarande fastna då eller krävs själv utlösningen för det?

Publicerat
Jag är med andra ord lyckligt lottad som har en kastrerad hane som i princip struntar helt i löptikar. Bryr sig knappt när de är i höglöpet ens...men en sak har jag funderat på ändå. Om en kastrerad hane börjar rida en tik, kan han fortfarande fastna då eller krävs själv utlösningen för det?

Det var en bra fråga! Lite osäker på det, men jag skulle tippa på att en del faser i själva parningsakten helt eller delvis är testosteronberoende, vilket saknas hos kastrerade hanhundar. Men det är möjligt att hängningen kan inträffa ändå... Surt för bägge, på ett sätt. ;)

På tal om hängning - en bekant åkandes i sin bil passerade för ett par veckor sedan ett fält där det stod ett rävpar och "hängde". Han stannade bilen för att studera kärleken i naturen, varpå paret fick panik och började slita och slita åt var sitt håll. Till slut släppte det och de sprang iväg åt var sitt håll. Dock han bara hanen springa kanske 20 m innan han var tvungen att sitta ner en stund och kyla av sig. Sen upp igen, 20 m, sen sitta lite till. Stackarn. Min kompis, en inbiten rävhatare, skrattade först gott men tyckte sedan faktiskt lite synd om hanen. Ajaj....

Jag skall höra med en kollega som är mer insatt i hundars reproduktion. Återkommer!

Publicerat

Hade en vorsteh-Tysk jaktterrier bastard som kastrerades vid 6 års ålder för att vi skulle kunna skaffa en hund till.

Det gick rent åt helvete, mitt livs absolut i tveklöst SÄMSTA beslut.

Året efter gick han upp i vikt, blev allmänt slö, förlorade stinget och blev människo ilsk.

Från att aldrig ha brytt sig om människor så gjorde han utfall och gick till rejäla attacker.

En superkompis blev till ett pucko.

Efter att han gjort utfall mot en liten tös och en tikvalp så sköt jag honom.

Här kommer ALDRIG att kastreras någon hanhund igen, annat än möjligen som sista alternativ innan avlivning.

Innan jag lät göra kastreringen fick jag bara höra positivt om kastrering, efter vårt misslyckande har jag fått höra mängder av negativa historier om kasteringar, i synnerhet av tuffa hanar.

Håkan

Publicerat
Hade en vorsteh-Tysk jaktterrier bastard som kastrerades vid 6 års ålder för att vi skulle kunna skaffa en hund till.

Året efter gick han upp i vikt, blev allmänt slö, förlorade stinget och blev människo ilsk.

Från att aldrig ha brytt sig om människor så gjorde han utfall och gick till rejäla attacker.

Här kommer ALDRIG att kastreras någon hanhund igen, annat än möjligen som sista alternativ innan avlivning.

Innan jag lät göra kastreringen fick jag bara höra positivt om kastrering, efter vårt misslyckande har jag fått höra mängder av negativa historier om kasteringar, i synnerhet av tuffa hanar.

Håkan

Visst, så kan det vara! Inga regler utan undantag, helt enkelt. Nu kan det vara så att det var något annat som gjorde honom ilsk - det händer ju det med. Smärta, tumörer eller annat som kan ställa till det i det centrala nervsystemet. Obducerades hunden efter avlivningen? För ett tag sedan hörde jag om en drever (6 år, ca) som helt plötsligt blivit tvärilsk och aggressiv. Obduktionen visade på en snabbt växande hjärntumör. Det är lätt att koppla samman det ena med det andra, men det kan finnas andra anledningar. Det finns kanske inga riktiga data på de kastrerade hundar som funkar och de som inte funkar. Men det skulle vara intressan att ta reda på! Men som sagt - man gör ju som man vill, det är ju ens egna hundar.

Publicerat
Det var en bra fråga! Lite osäker på det, men jag skulle tippa på att en del faser i själva parningsakten helt eller delvis är testosteronberoende, vilket saknas hos kastrerade hanhundar. Men det är möjligt att hängningen kan inträffa ändå... Surt för bägge, på ett sätt. <_<

På tal om hängning - en bekant åkandes i sin bil passerade för ett par veckor sedan ett fält där det stod ett rävpar och "hängde". Han stannade bilen för att studera kärleken i naturen, varpå paret fick panik och började slita och slita åt var sitt håll. Till slut släppte det och de sprang iväg åt var sitt håll. Dock han bara hanen springa kanske 20 m innan han var tvungen att sitta ner en stund och kyla av sig. Sen upp igen, 20 m, sen sitta lite till. Stackarn. Min kompis, en inbiten rävhatare, skrattade först gott men tyckte sedan faktiskt lite synd om hanen. Ajaj....

Jag skall höra med en kollega som är mer insatt i hundars reproduktion. Återkommer!

Ser fram emot ditt svar då vi nu inväntar tikens första löp här hemma...

Håkan

Visst har jag i perioder fått kämpa med vikten på min kastrerade hane...men nu när vi hittat rätt i foderdjungeln så är det inga problem längre. Trist att din hund blev slö och ilsk...men som vet-jonas skriver så KAN ju faktiskt det ha med något annat att göra. Hur eller hur så är det tråkigt när såna situationer uppstår, men man måste sätta säkerheten först och att ha en ilsk hund går ju inte....

Publicerat

Visst kan det ha funnits andra saker än kastreringen som orsakade aggresiviteten.

Men hela hunden blev helt annorlunda, från en otroligt pigg jaktidiot, till en slöfock.

Och hela syftet med tysk eller bastarder därav är ju att ha en pigg jaktidiot, åtminstone i min värld.

Då vill man inte ha en hösäck.

Jag säger inte att kastrering blir skit, jag säger bara att mina erfarenheter av kastrering är dubbelskit, och har man en hund man i stort sett är nöjd med, så bör man nog stanna där och vara nöjd och inte gapa efter mer som vi gjorde.

Håkan

Publicerat
Visst kan det ha funnits andra saker än kastreringen som orsakade aggresiviteten.

Men hela hunden blev helt annorlunda, från en otroligt pigg jaktidiot, till en slöfock.

Och hela syftet med tysk eller bastarder därav är ju att ha en pigg jaktidiot, åtminstone i min värld.

Då vill man inte ha en hösäck.

Jag säger inte att kastrering blir skit, jag säger bara att mina erfarenheter av kastrering är dubbelskit, och har man en hund man i stort sett är nöjd med, så bör man nog stanna där och vara nöjd och inte gapa efter mer som vi gjorde.

Håkan

Visst, du har så rätt. Ibland kan man ha otur och få något helt oväntat och oförklarligt. Allt i denna värld går ju inte att förklara.

Publicerat
Ser fram emot ditt svar då vi nu inväntar tikens första löp här hemma...

Visst har jag i perioder fått kämpa med vikten på min kastrerade hane...men nu när vi hittat rätt i foderdjungeln så är det inga problem längre. Trist att din hund blev slö och ilsk...men som vet-jonas skriver så KAN ju faktiskt det ha med något annat att göra. Hur eller hur så är det tråkigt när såna situationer uppstår, men man måste sätta säkerheten först och att ha en ilsk hund går ju inte....

Talade just med en hundreproduktionsexpert på SLU angående kastrerade hanhundar och hängning. Tydligen så händer det av även de kan hänga, även om det till största delen är testosteronberoende. Så vet vi det! Tur dock att det inte blir något resultat av hängningen... //jonas

Publicerat
Talade just med en hundreproduktionsexpert på SLU angående kastrerade hanhundar och hängning. Tydligen så händer det av även de kan hänga, även om det till största delen är testosteronberoende. Så vet vi det! Tur dock att det inte blir något resultat av hängningen... //jonas

okej tack så mycket, det är ju bra att veta. inte fel att ha hundarna separerade under löpet när man inte har dem under uppsikt vill säga.

Publicerat

Även om det inte blir valpar av en parning med en kastrat, så kan det bli infektion till följd precis som det kan bli vid en vanlig parning och det är ju inte så skoj precis..