Publicerat Maj 19, 200817 yr Hej Ska så smått starta med handladdning. Har köpt in RCBS grejor och har nu läst en massa om handladdning på nätet och i laddhandböcker men har ej provat än. Det största frågeteckenet jag har för tillfället är helkalibrering kontra halskalibrering. Har fått en känsla av att helkalibrering inte behövs om man skjuter med samma vapen hela tiden och att helkalibrering förkortar hylsans livstid, och man ska kolla hylslängd och svarva av när den blir för lång. Är det så? Jo en annan sak hur många omladdningar ska en hylsa tåla? Och i så fall har jag då köpt fel eller ett onödigt verktyg, har köpt RCBS verktyg som kallas "Group A Rifle 2 Full Length Die Set" skulle jag ha köpt det som kallas "Neck Die Set" i stället? Har ju bara en bössa för en given kaliber. Nästa grej att få bättre förståelse är att få till det med friflykt men det blir nästa steg. MVH AW
Publicerat Maj 19, 200817 yr Halskalibrering är inte att rekomendera på ett jaktvapen. Det finns en liten risk att hylsan fastnar i vapnet och det vill du inte om det skulle behövas ett snabbt andraskott. Hals/neckkalibreringsverktyg kan Du således glömma. I ställer gör Du en sk delkalibrering med hel(fullenght)kalibreringsverktyg. Du ställer in helkalibreringsverktyget så att det kalibrerar halsen och lite på hylsbröstet. Sota in hylsbröstet med lågan från ett stearinljus och sänk verktyget till sotet precis försvinner på hylsbröstet. Då har du gjort en minimal kalibrering på hylsan och får minimalt slitage på densamma. Prova sedan hylsan i vapnet så att det går att stänga slutstycket utan större motstånd. /Peter
Publicerat Maj 19, 200817 yr Ja, börja du med ditt helkalibreringsverktyg (Full Length Die) och förkovra dig sen eventuellt i halskalibrering och delkalibrering när du blivit varm i kläderna
Publicerat Maj 19, 200817 yr Här har du en nyttig tråd att läsa igenom, som ger svar på många nybörjar-frågor från vår handladdningsguru Henrik här på jaktsnack. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12238
Publicerat Juni 10, 200817 yr Hej igen Har nu börjat att komma en bit på vägen med första försöket att handladda. Har nu börjat att försöka göra en helkalibrering enligt vad jag fann på diverse web sidor där man ska skruva ned verktyg så mycket att man ser en längd förändring av hylsan när man mäter på en punkt på hylsbröstet. När jag har gjort det så har jag luft i mellan verktyget och hylshållaren, hur mycket är normalt, och är detta beroende på vapen? När man läser instruktionerna som följer med så sägs det att man ska upp med hylshållaren och skruva ned verktyg att det tar i och sedan ner med hylshållaren och skruva ner verktyget 1/8 till 1/4 varv. Känner mig lite osäker när det gäller detta steg. MVH AW