Publicerat Maj 19, 200817 yr Hej! Kommer att ta över en vorsteh-blandning. Han är 1,7 år. Han har jagats med en säsong av nuvarande ägaren men då hade dom han mer som stötande hund än stående. Sköt allt för honom. Tror ni det finns någon chans överhuvudtaget att han kan börja stå för fågel? Jag inser att det är svårt att säga, speciellt med tanke på att han inte är en ren votsteh, lite osäkert hur mycket "stånd" han har i sig alls och nu när det har skjutits för honom när han har stött fågel så lär det väll vara ännu svårare. Jag har sett honom stå för småfågel 2 ggr när han var valp men aldrig sett honom stå för fågel dom gånger jag har följt och jagat med nuvarande ägaren. Ska jag försöka locka fram ståndet i honom (jag vill gärna testa detta) eller ska jag skita i det (slöseri med tid?) och fortsätta köra med honom som stötande? Hur går jag bäst till väga för att se om han har "stånd" i sig och träna på detta? Har ej tillgång till fasan, rapphöns eller liknande som jag kan träna med, kan kanske fixa några duvor om det behövs. Synpunkter?
Publicerat Maj 19, 200817 yr Utan att vara direkt insatt i stående fågelhundars anlag/dressyr så skulle jag åtminstone prova att få honom att stå för fågel om han bara vill rusa på och stöta så ser jag det som en dressyrsak, vad är han blandad med för något?
Publicerat Maj 19, 200817 yr Prova kan du ju alltid. En konstlad väg med någon form av fågel tex rapphöns, fasan, duva, wachtel eller änderna i stadsparken duvorna, på torget osv. Funkar bra om man har fågel i bur eller hårt tryckande fågel som man vet var den sitter. Ha hunden i lina och närma dig fågeln i rätt vind. När du ser att han har full focus på fågeln, känner vittring så bromsar du hunden med linan. Troligen kommer han strama upp i stånd om han har anlag. Lungt beröm när jycken står. Detta går sen jobba vidare på. Lycka till!
Publicerat Maj 19, 200817 yr ...prova att få honom att stå för fågel om han bara vill rusa på och stöta så ser jag det som en dressyrsak Att han springer efter när han väl har rest fågeln är en dressyrsak men för att han ska stå för fågel så behövs nog lite medfött och inte bara dressyr. Jag ska prova det NS tipsade om, hade något sådant i tanken redan och nu ska jag definitivt prova det...
Publicerat Maj 19, 200817 yr Glömde en sak. Om jag inte har uppflogsburar eller är i parken och tränar på duvor typ... hur gör jag sen när hunden har fattat stånd och jag har berömt den lugnt? Vänder och går därifrån? Om jag har duvor och kan bygga någon improviserad uppflogsbur, ska jag låta honom avancera och resa fågeln då eller är det bättre att bara låta honom stå, berömma, vända på klacken och gå? Känns som det blir svårt att få honom att välja mitt lågmälta beröm och sedan bara gå därifrån framför att resa fågeln. Kanske måste försöka fixa någon uppflogsbur i så fall?
Publicerat Maj 19, 200817 yr När jag träna min valp i stadsparken på duvor stampa jag upp fågeln satte hunden o vände sen o gick åt andra hållet. Funka klockrent. Då får du ju in båda momenten utan ngn avance. Den har han ju redan tränat en hel del om jag förstått rätt Men låt hunden stå längre o längre samt smek o beröm försiktigt under tiden. Ska bli riktigt kul att höra hur de går. 1,7 år så e man ju fortf. unghund o allt borde vara möjligt!!