Publicerat Maj 20, 200817 yr Va trött jag blir!!! Hade bestämt mig för att byta kikarfäste på min cg 3000 till trevliga QR-baser med låga ringar. Det har bara strulat hela tiden först fick jag fel baser sen blir det rätt baser då funkar det inte ändå. Jag har konsulterat alla möjliga och det jag kom fram till igår när jag skruvade isär bössan var att lådans infästnings-lägen skiljer ca 1mm i höjd. (F.... också) Problemet jag fått är att det bryter i kikaren för att inte baserna inte ligger i liv. I helgen provade jag att lägga under den främre så det livade då träffade jag 60 cm lågt. Jag var i hos handlaren i går och han lossade lite på bakre ringen och lutade kikaren lite och på så vis tog han bort spänningen, men för mig känns det inte bra för baserna är fortfarande ej livade. Kompletterar jag med en kikare till uppstår samma problem och det vill jag inte. Tidigare har det suttit weaverklackar i lättmetall då har troligen ringarna och klackarn medlat ut skillnaderna så det ej varit märkbart. Några förslag på hur jag löser detta? Inslipning av basernas undersida? Justerining av lådans infästnings-lägen?
Publicerat Maj 20, 200817 yr Mitt råd är att du köper rätt baser. Skämt åt sido. Det låter otroligt att lådan skulle vara felkontruerad på hela 1 mm, det kan inte stämma. Gå till en annan vapenhandlare och säg att du vill ha QR baser till ditt vapen.
Publicerat Maj 21, 200817 yr Författare Krånglande montering nu med bild. Så här ser lådan ut så det blir inpassning av baserna.
Publicerat Maj 21, 200817 yr Att det är höjdskillnad på främre delen av lådan är nog inget konstigt. Menar du att det inte ska vara så?
Publicerat Maj 22, 200817 yr Författare Jag monterade baserna direkt på lådan (rätt baser) då bryter det i kikaren. Provade skimsa upp främre basen, då träffade jag ca 60 cm lågt. Kollade en annan 3000 på den lådan var infästningspunkterna i liv med varandra. Så nu blir det inslipning av baser hos en som kan. Skamm den som ger sig. Det kommer att bli ett kanonlågt och trevligt montage
Publicerat Juni 11, 200817 yr Författare Jag monterade baserna direkt på lådan (rätt baser) då bryter det i kikaren.Provade skimsa upp främre basen, då träffade jag ca 60 cm lågt. Kollade en annan 3000 på den lådan var infästningspunkterna i liv med varandra. Så nu blir det inslipning av baser hos en som kan. Skamm den som ger sig. Det kommer att bli ett kanonlågt och trevligt montage Det blev riktigt bra, lägre är så här är svårt.
Publicerat Juni 11, 200817 yr Det blev riktigt bra, lägre är så här är svårt. Ser jätte bra ut, jag har mitt vapen hos vapensmeden nu för plastbäddning och montering av QR-fästen. hoppas det bli lika bra som ditt blev, vill inte ha problemen med olika höjd bara, blir nog dyrt för mig då.
Publicerat Juni 11, 200817 yr Hej Min far hade samma problem när han skulle montera baserna på sin 1900. Han tog den till en vapensmed som fräste ner den ena. Blev kanon, men konstigt att det kan hända/ Erik
Publicerat Juni 23, 200817 yr Hejsan, har du kollat genom att bara dra åt den bakre qr-basen och på så viss kunnat se om det blir en glipa på den främre? Kanske skulle slipa in ringarna också när du ändå var igång så att du med säkerhet vet att det spänner jämt om siktet. Be isof. en lokal svarvare svarva till en 30mm stång i riktigt tåligt gods, förse den med ett handtag på mitten och applicera slippasta i ringarna, sen är det är det bara att köra tills du ser att det slipat jämt. Mvh. Robban