Publicerat Maj 21, 200818 yr Tåget tog en Sugga i morse. Fick beskedet 6 timmar senare av en av kontaktmännen. Jag följde med ut och vi hittade suggan bredvid spåret. Fått en våldsam smäll och flugit närmare 25 m från kollisionsplatsen. Såg enl uppgift kultingar också. Storlek på dem gick inte få reda på. Polisen hade inte fått den uppgiften av lokföraren. Att han träffat suggan visste killen men ev kunde någon av kultingarna skadats också. Suggan hade minst 5 dragna spenar. Lite svårt o se för hon hade nästan exploderat av smällen. Inga andra klövtramp kring grisen. Vi hittade däremot en massa grisspår nedanför där suggan träffats av tåget och i hela området, sånt där med tuvor upp till knäna och gyttja emellan.. Rena griseldoradot.. Väldigt trevligt och lufsa omkring i sånt i några timmar.. Många olika storlekar på klövtrampet. Allt från pyttesmå som nog precis lämnat boet o några från 30 kilos. Även större. Hundarna markerade precis överallt… Vi tog om flera ringar och lät emellanåt kortsökande ung jycke gå lös. Tanken var att om nu pyttespåren var från suggans kultingar så borde jycken hitta dem. Eller åtmindstonde markerat dem eller så kunde ju någon av de andra jyckarna fått vind av de små. De bör fasen inte gått långt från suggan. Vi fick som sagt ingen kontakt med några kultingar. Längs rälsen fanns inte heller något som vittnade om att fler grisar skadats. Hade vidtalat hundförare med mycket skarp lajka som helt säker dräpt va kultingar där fanns men vi vågade inte släppa henne med tanke på att det säkert finns fler än den döda suggans kultingar i området. Den jycken tycker också det är väldigt trevligt med rejält motstånd också så va faen gör man nu? Lät min wachtel gå lös några gånger också. Men med den yngelsituation som nu råder med späda rådjurskid o sånt så vågade jag inte låta henne få helt fria tyglar. Vi får hoppas att det var en kärnfamilj med gris, alltså fler vuxna suggor som hjälps åt så att flocken hjälper de moderslösa kultingarna till vuxenlivet.
Publicerat Maj 21, 200818 yr Tåget tog en Sugga i morse.Fick beskedet 6 timmar senare av en av kontaktmännen. Jag följde med ut och vi hittade suggan bredvid spåret. Fått en våldsam smäll och flugit närmare 25 m från kollisionsplatsen. Såg enl uppgift kultingar också. Storlek på dem gick inte få reda på. Polisen hade inte fått den uppgiften av lokföraren. Att han träffat suggan visste killen men ev kunde någon av kultingarna skadats också. Suggan hade minst 5 dragna spenar. Lite svårt o se för hon hade nästan exploderat av smällen. Inga andra klövtramp kring grisen. Vi hittade däremot en massa grisspår nedanför där suggan träffats av tåget och i hela området, sånt där med tuvor upp till knäna och gyttja emellan.. Rena griseldoradot.. Väldigt trevligt och lufsa omkring i sånt i några timmar.. Många olika storlekar på klövtrampet. Allt från pyttesmå som nog precis lämnat boet o några från 30 kilos. Även större. Hundarna markerade precis överallt… Vi tog om flera ringar och lät emellanåt kortsökande ung jycke gå lös. Tanken var att om nu pyttespåren var från suggans kultingar så borde jycken hitta dem. Eller åtmindstonde markerat dem eller så kunde ju någon av de andra jyckarna fått vind av de små. De bör fasen inte gått långt från suggan. Vi fick som sagt ingen kontakt med några kultingar. Längs rälsen fanns inte heller något som vittnade om att fler grisar skadats. Hade vidtalat hundförare med mycket skarp lajka som helt säker dräpt va kultingar där fanns men vi vågade inte släppa henne med tanke på att det säkert finns fler än den döda suggans kultingar i området. Den jycken tycker också det är väldigt trevligt med rejält motstånd också så va faen gör man nu? Lät min wachtel gå lös några gånger också. Men med den yngelsituation som nu råder med späda rådjurskid o sånt så vågade jag inte låta henne få helt fria tyglar. Vi får hoppas att det var en kärnfamilj med gris, alltså fler vuxna suggor som hjälps åt så att flocken hjälper de moderslösa kultingarna till vuxenlivet. Synd att det är små kultingar med i bilden för det blir ju svårast för dom. Vi får väl hoppas att det finns någon adoptivsugga som tar hand om kultingarna.
Publicerat Maj 21, 200818 yr Nej, verkligen inte kul sådant här..... Tågen får ta och lära sig att vildsvin ska jagas.