Publicerat Maj 21, 200817 yr Såg på ett annat forum liknande. Vad använder ni övriga för handeldvapen och vad är era erfarenheter ang licensansökan av grytrevolver? Intressant är även vilka problem som uppstått då ni ansökt och hur ni som ändå lyckats få licens gick till väga??? Erfarenheter kring detta kan ju vara till hjälp för andra som funderar på att ansöka om grytrevolver/pistol!!!! Vore kul om några kunde svara i denna tråd???? Själv har jag en S&W mod. K17, 6'' pipa, 6 skott, dubbel action och hade inga som helst problem med min ansökan. Något tung & klumpig men den fyller sin funktion och blir kvar i garderoben Mvh grävUppland..............
Publicerat Maj 21, 200817 yr Har en Reck R12 enkelskottare. Skulle vilja ha lite fler skott men tror att det kan vara besvärligt att få igenom ännu. Skall bli lite mer varm i kläderna först. Damerna i Umeå kan ju ställa sig på tvären om de är på det humöret... Har precis fått avslag på instickspipa för haglan (syfte hundträning i hundklubb och för eget bruk) Vad gäller ansökan på Recken var det inga problem. Jaktledaren skrev under intyg att jag tagit några rävar av daga. /M
Publicerat Maj 22, 200817 yr var väl inga problem med att få igenom ansökan i stockholm,problemet var att formulera sig(14st a4 sidor),tycker det är konstigt att man 2008 ger licens på ett vapen med en skott ofta,dessutom med massa pappers arbete till,tycker verkligen reglerna är emot vad minska djurets lidande heter har en ruger single six med 6 skott men skulle gärna ha en halvautomat med ljuddämpare som finnarna har,sparar hörseln på mig och hunden även om hunden alltid är ovan jord vid skott
Publicerat Maj 22, 200817 yr Även jag är intresserad av detta i nuläget. Vad är det precis man måste uppfylla för att få licens på flerskottare. Antal vilt, markareal eller vad är det som gäller, säkert nån som kan fylla denna lucka av ovisshet.
Publicerat Maj 22, 200817 yr ett tips är att ringa till jägareförbundets jurist men man ska bedriva OMFATTANDE gryt jakt,grävling då en AVLIVNINGS revolver/pistol bör användas,omfattande tror jag är över 8 stora djur(räv,grävling) och fällor ska tydligen oxå finnas,dock styrker det inte BEHOVET av en flerskottare,mark areal spelar ingen roll,jagar man som du ska det på pappret inte vara nå problem,men formulerar man sig fel blir det avslag eller en enkel petare! sen en terrier/ställande hund ska nog finnas och den bör vara fungerande såklart,få påskrifter från jaktlag och markägare att du bedriver OMFATTANDE grytjakt där ska det inte vara nå problem jag råka skriva min revolver skulle användas i jakt,vilket var helt fel då "min" jakt anses som avlivning,finns även några trix till som kan vara nödraketer men du fick nog dom sist
Publicerat Juli 22, 200817 yr Här finns allt du behöver veta vid ansökan om flerskotts revolver för avlivning som det så fint heter: http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/47...PSFS2006_12.pdf
Publicerat Juli 30, 200817 yr var väl inga problem med att få igenom ansökan i stockholm,problemet var att formulera sig(14st a4 sidor),tycker det är konstigt att man 2008 ger licens på ett vapen med en skott ofta,dessutom med massa pappers arbete till,tycker verkligen reglerna är emot vad minska djurets lidande heter har en ruger single six med 6 skott men skulle gärna ha en halvautomat med ljuddämpare som finnarna har,sparar hörseln på mig och hunden även om hunden alltid är ovan jord vid skott Jag fick min Ruger Hunter med crimson trace igår, har inte testat den ännu men den ser bra ut. På jakt&jägare finns en grytjaktsfilm där dom annvänder en sån med ljuddämpare. Den 1 Augusti så får finnspetsen vara lös här i Finland, så det blir att testa och skjuta in laser siktet i morgon kväll. Kl 12.00.01 så släpper jag hunden, och hoppas på ett ståndskall på mårdhund. MVH Spitz
Publicerat Juli 30, 200817 yr Jag fick min Ruger Hunter med crimson trace igår, har inte testat den ännu men den ser bra ut. På jakt&jägare finns en grytjaktsfilm där dom annvänder en sån med ljuddämpare. Den 1 Augusti så får finnspetsen vara lös här i Finland, så det blir att testa och skjuta in laser siktet i morgon kväll. Kl 12.00.01 så släpper jag hunden, och hoppas på ett ståndskall på mårdhund.MVH Spitz tänkte köpa oxå en sån där crimson till min ruger single six,men tycker lasern hamnar så långt ner på den, förövrigt äre finhunters pikka som avlossas på filmen trodde aldrig man kunde ha en halvautomat till grytjakt men verkligen bytt sida,synd bara att sverige ska vara så tråkiga med att ge jakt licenser på dom
Publicerat Juli 30, 200817 yr tänkte köpa oxå en sån där crimson till min ruger single six,men tycker lasern hamnar så långt ner på den, förövrigt äre finhunters pikka som avlossas på filmen trodde aldrig man kunde ha en halvautomat till grytjakt men verkligen bytt sida,synd bara att sverige ska vara så tråkiga med att ge jakt licenser på dom Ja inte blir man klok på dessa regler som ni måste bråka med, hoppas att ni skulle få annan vapen politik. MVH Spitz
Publicerat Juli 30, 200817 yr Jag fick min Ruger Hunter med crimson trace igår, har inte testat den ännu men den ser bra ut. På jakt&jägare finns en grytjaktsfilm där dom annvänder en sån med ljuddämpare. Den 1 Augusti så får finnspetsen vara lös här i Finland, så det blir att testa och skjuta in laser siktet i morgon kväll. Kl 12.00.01 så släpper jag hunden, och hoppas på ett ståndskall på mårdhund.MVH Spitz nono spitz 19 augusti klokkan24.00 kan du släppa hunden eller annars most du ha special tilstond fron jägarförbundet men na alment lov fins int.51§Koiran kiinnipitovelvollisuus Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä. Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske: 1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa; 2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa; 3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä taikka muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa; 4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä 5) koiraa, jota koulutetaan 3 tai 4 kohdassa tarkoitettuun tehtävään. Edellä 1 momentissa tarkoitetusta velvollisuudesta saadaan poiketa, kun muuta kuin ajavaa koiraa käytetään metsästykseen. Kiellosta saadaan poiketa myös, kun kanakoiraa tai muuta lintukoiraa koulutetaan rauhoitettuja riistaeläimiä niiden lisääntymisaikana häiritsemättä.
Publicerat Juli 30, 200817 yr Ja inte blir man klok på dessa regler som ni måste bråka med, hoppas att ni skulle få annan vapen politik. MVH Spitz inte språket heller! terve tula!
Publicerat Juli 31, 200817 yr nono spitz 19 augusti klokkan24.00 kan du släppa hunden eller annars most du ha special tilstond fron jägarförbundet men na alment lov fins int.51§Koiran kiinnipitovelvollisuus Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä. Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske: 1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa; 2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa; 3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä taikka muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa; 4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä 5) koiraa, jota koulutetaan 3 tai 4 kohdassa tarkoitettuun tehtävään. Edellä 1 momentissa tarkoitetusta velvollisuudesta saadaan poiketa, kun muuta kuin ajavaa koiraa käytetään metsästykseen. Kiellosta saadaan poiketa myös, kun kanakoiraa tai muuta lintukoiraa koulutetaan rauhoitettuja riistaeläimiä niiden lisääntymisaikana häiritsemättä. Gäller säkert drivande hund, men FINNSPETS är ställande hund alltså den för vara lös där man har jakträtt under tiden 1.8-31.3. Men den får inte skälla älg. ej heller störa annat vilt, med andra ord så måste den vara skolad till ända målet. Tex labrador, terriers, får också vara lösa där man har jakträtt eller åtminstone jakträttsinehavarens lov. Men lokala jaktföreningen kan ju ha egna bestämmelser. Om detta skulle gälla alla hundar så betyder det att man inte skulle kunna ha apporterande hund vid duv jakten som börjar den 10.8, finnspetsen skulle man inte heller kunna använda på mårdjakt i mars månad. MVH Spitz