Publicerat Maj 22, 200817 yr hallå ni erfarna jägare.. jag är ute efter ett bra sikte för inte allt för dyr peng. det är på en 22 hornet siktet ska på, eller på en 7mm rem mag. har ej bestämt mig änn. men men. det här med sikten är ju en hel djungel. vikke märke är bra och vilket är lite sämre.. zeiss det är ett riktigt bra sikte har jag hört. bland dom bästa. men mycke mer vet jag inte.. finns ju 100sorter till.. det är rådjur, toppfågel, älg som jag i första hand ska jaga. ska man ha belyst eller inte? kan någon göra nån "rankordning" på sikten. vore öskvärt. ett bra sikte runt 3-5tusen. har varit och tittat på ett zeiss conquest 3.9*40 men man kan ju så lite så vill inte bara dumköpa nå. tack på förhand.
Publicerat Maj 22, 200817 yr hallå ni erfarna jägare.. jag är ute efter ett bra sikte för inte allt för dyr peng. det är på en 22 hornet siktet ska på, eller på en 7mm rem mag.har ej bestämt mig änn. men men. det här med sikten är ju en hel djungel. vikke märke är bra och vilket är lite sämre.. zeiss det är ett riktigt bra sikte har jag hört. bland dom bästa. men mycke mer vet jag inte.. finns ju 100sorter till.. det är rådjur, toppfågel, älg som jag i första hand ska jaga. ska man ha belyst eller inte? kan någon göra nån "rankordning" på sikten. vore öskvärt. ett bra sikte runt 3-5tusen. har varit och tittat på ett zeiss conquest 3.9*40 men man kan ju så lite så vill inte bara dumköpa nå. tack på förhand. Oj, det var inget dåligt spann... 22 hornet el 7mm rem mag, toppfågel, älg Runt fem lakan så får du ett nytt Leuopold vx-II 4-12x50. Det siktet är inte belyst, men har ju ett 50 objektiv, så det torde funka på rävvak? Livstids garanti är det oxå
Publicerat Maj 22, 200817 yr Oj, det var inget dåligt spann... 22 hornet el 7mm rem mag, toppfågel, älg Runt fem lakan så får du ett nytt Leuopold vx-II 4-12x50. Det siktet är inte belyst, men har ju ett 50 objektiv, så det torde funka på rävvak? Livstids garanti är det oxå haha..alltså jag har en 22a å en 7mm rem men me 22an ärrä ju bara fågel man får skjuta. är ju lite mört. men den är lätt å behändig som fan. leuopold ärrä nå smidgrejer eller hur funkar dom? är de stor skillnad på 40 å 50 objektiv.?
Publicerat Maj 22, 200817 yr Ett conquest sikte är i den övre regionen på marknaden och inget dåligt val, ska du ha lite mer ljus i slutet på kvällen eller tidigt på morgonen så är en 50 öppning bättre, jagar du dagtid så spelar det ingen roll.
Publicerat Maj 22, 200817 yr Skulle nog föreslå ett bushnell elite 4200 i någon förstoring.. Tex 2.5-10x50, Multi-X, Matte Det funkar ju finfint till älg och säkert bra till toppfågel och rådjur. ca 4000-4500 så har du det hemma. Finns ju belyst också men det hårkorset känns väl grovt för toppjakt
Publicerat Maj 22, 200817 yr tack för svar, har läst pacos tråd..väldigt bra tråd..blev lite skeptisk mot conquest. men man får se.. ska ringa till den där utförsäljarsidan imorgon..dock var den nere i malmö. dom kanske har något bra liggandes.
Publicerat Maj 22, 200817 yr Spara ihop 1700 kr till och köp en Docter Classic 3-12X56 för 6700 kr. Riktigt bra priser på www.jaktmarken.com Dessutom mycket bättre optik än både Leupold, Bushnell Elite och Zeiss Conquest.
Publicerat Maj 22, 200817 yr Spara ihop 1700 kr till och köp en Docter Classic 3-12X56 för 6700 kr.Riktigt bra priser på www.jaktmarken.com Dessutom mycket bättre optik än både Leupold, Bushnell Elite och Zeiss Conquest. men alltså vad är det som gör det bra med ett sånt där då? recensioner? vad jagar du/ me det? bra insläpp m.m.??
Publicerat Maj 23, 200817 yr men alltså vad är det som gör det bra med ett sånt där då? Optiken är mycket bättre än de andra "budgetkikarna" som nämnts i tråden. Precis som de flesta kikare från Tyskland så håller optiken världsklass.
Publicerat Maj 23, 200817 yr Optiken är mycket bättre än de andra "budgetkikarna" som nämnts i tråden.Precis som de flesta kikare från Tyskland så håller optiken världsklass. hallåå, är den doctor siktena du snackar om eller? som sagt man tittar mer på välkända sikten som zeiss, swarre, å leupold som man har hört är bra...men man ska nog sätta sig in ett tag i de där för att få nån humm om allt.=)
Publicerat Maj 24, 200817 yr Tjenare ruddelito. Jag har läst din fråga och också väntat på att få ett svar eller en lista. Så som jag har förstått optik så får man vad man betalar för, men vad som är bäst är nog vad man tycker själv i den prisklass man väljer. För om ett eller annat vore bättre så funnits inte dom andra i samma prisklass. Själv så kör jag med Leupold rakt över för att JAG har hört att det är "mycket för pengarna", sen så tycker jag att det inte finns något sikte som håller för all jakt. Men jag ska bara ska bara skriva vad JAG tycker och har som passar MIG. Ett 3-9 *33 till älgjakt (30-06) men då har jag Leupod QR så jag kan byta till Aimpoint när jag sitter på trånga pass. Så sitter jag på ett 3-9 *50 på "smygarbössan"(6,5*55) som jag har till smygjakt te.x. rådjur, bäver och till toppfågel. Nej vad som är bäst är upp till dig och din jakt.
Publicerat Maj 24, 200817 yr docter är riktigt prisvärda. jag tycker även pecar är riktigt prisvärt men dom måste vara centrumjusterad. leupold har bra service och jäkligt bra ögonavstånd.
Publicerat Maj 26, 200817 yr Tjenare ruddelito.Jag har läst din fråga och också väntat på att få ett svar eller en lista. Så som jag har förstått optik så får man vad man betalar för, men vad som är bäst är nog vad man tycker själv i den prisklass man väljer. För om ett eller annat vore bättre så funnits inte dom andra i samma prisklass. Själv så kör jag med Leupold rakt över för att JAG har hört att det är "mycket för pengarna", sen så tycker jag att det inte finns något sikte som håller för all jakt. Men jag ska bara ska bara skriva vad JAG tycker och har som passar MIG. Ett 3-9 *33 till älgjakt (30-06) men då har jag Leupod QR så jag kan byta till Aimpoint när jag sitter på trånga pass. Så sitter jag på ett 3-9 *50 på "smygarbössan"(6,5*55) som jag har till smygjakt te.x. rådjur, bäver och till toppfågel. Nej vad som är bäst är upp till dig och din jakt. hallåå..tack för ett bra inlägg. har en fråga där 3-9*50 till toppfågel..har läst många som har minst ?-10 i zoom..där de kan lätt bli långa avstånd. jag har några fina leupold på g...tror de är som du sa..mycket för pengarna. http://www.blocket.se/vi/16475978.htm?ca=1_11_s +att det är nära som man kan farra å kolla på de. de är ett stort +. men vi får se om det är kvar. ligger på bb, vi har fått oss en harry i lördags=)) så ja är då helnöjd nu=) men tack för inläggen ni har skickat. fortsätt gärna..kul å läsa olikas åsikter.
Publicerat Maj 26, 200817 yr Jag är nog inte rätt person att svara om du behöver 10*förstorning till toppfågel ( jag jagar bara fågel sporadiskt samtidigt som vi jagar annat) men jag kan tro att det inte är så stor skillnad på 9 eller 10. Där emot så tycker jag att det är skillnad på 40 och 50mm objektiv i skymning. Men om du bara ska jaga i dagljus fins det ingen märkbar skillnad. Så det är bara hur du tänker jaga. Visst det är ju en liten viktskillnad om du ska röra dig över stora ytor, för efter en stund så väger allt för mycket. Du har inga kontakter i USA om du är intreserad av Leupold, för med dagen dollar kurs så är det väldigt fina priser nu.
Publicerat Maj 26, 200817 yr Utan att lägga några värderingar beträffande vad som skrivits tidigare kan jag säga att jag böt ett tyskbyggd, belyst Zeiss Diavari 3-12 mot en obelyst Zeiss Conquest 6,5-20. Ett byte som jag ren optiskt inte har haft någon som helst anledning att ångra. Betänk också att jag ofta bedriver jakt i skymning och inte under fullt dagsljus som primärt sker i toppjaktsamanhang. För ren nattjakt har jag annan bössa och också annat belyst sikte. En Zeiss Conquest med Milldot 4,5-14 eller 6,5-20 tror jag är det bästa du kan få för pengarna med ditt användningsområde. MVH
Publicerat Maj 26, 200817 yr köpte i våras ett Nikon Monarch 5,5-16,5x44 som ja har på 6,5:an helnöjd! mkt fint sikte! köpt i swe för ca 5500kr mer info på : http://www.nikonstore.se/Product/SectionGrid.aspx?s=19169
Publicerat Maj 27, 200817 yr Utan att lägga några värderingar beträffande vad som skrivits tidigare kan jag säga att jag böt ett tyskbyggd, belyst Zeiss Diavari 3-12 mot en obelyst Zeiss Conquest 6,5-20. Ett byte som jag ren optiskt inte har haft någon som helst anledning att ångra. Betänk också att jag ofta bedriver jakt i skymning och inte under fullt dagsljus som primärt sker i toppjaktsamanhang. För ren nattjakt har jag annan bössa och också annat belyst sikte.En Zeiss Conquest med Milldot 4,5-14 eller 6,5-20 tror jag är det bästa du kan få för pengarna med ditt användningsområde. MVH tack för svar.... de uppskattas.
Publicerat Juni 4, 200817 yr nu har jag snappat upp ett sikte här..är det något att ha? olivon 2,5-10 56 belyst.?? tacksam för snabba svar
Publicerat Juni 4, 200817 yr nu har jag snappat upp ett sikte här..är det något att ha?olivon 2,5-10 56 belyst.?? tacksam för snabba svar Det låter som något kinajunk, har du en bild eller länk?
Publicerat Juni 4, 200817 yr nu har jag snappat upp ett sikte här..är det något att ha?olivon 2,5-10 56 belyst.?? tacksam för snabba svar Olivon marknadsförs av jaguargruppen, tror det är från Taiwan och inte kina, sen om det spelar någon roll vet jag icke.. Titta på formen på de flesta lågprismärkena, OXO, Olivon, Erkkutäkku?, vakjakt etc. Ger mig fanken på att det är samma gjutform på allihop. Tycker själv att jag är trälig ibland,...men en gammal Pecar Berlin 4-10x45 eller Nickel Mariburg 3-10x42 i stål kommer ge dig 10 fall glädje.
Publicerat Juli 18, 200817 yr Jag jämförde min ca 15-20 år gammla Zeiss 6X40 med ett nytt Buchnell ,,3-9X50 belyst och jag skulle aldrig montera buchnellen på något vapen som jag kan komma att jaga i skymmning med, går inte att jämföra samma vecka ens... det siktet åker nog på min .22:a eller tillbaka där det kom ifrån... Mina råd till alla som vill komma biligare undan är att köpa begagnad kvalitetsoptik som zeiss eller swarre, ev leupold.dokter och de andra har jag inte koll på. Men jag är lika villrådig som alla andra när jag skall köpa någon,, hatar att köpa fel grejj.