Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tråkig historia.

Featured Replies

Publicerat

Ännu en gris som går omkring med skottskada på grund av ”Skjut så grisen blir på plats” förmaningarna.

Tycker det är så j-vla onödigt.

Är vi tvingade att få grisen knall fall på åteln så är vi nog antingen lite lata eller så har vi nog åteln för nära rågången.

Även brist på vidtalat eftersöksekipage är nog även det en stor orsak.

Kan givetvis inte garantera att allt jag nu skriver är den totala sanningen men jag gör ett försök.

Blev alltså en STOR galt påskjuten i natt.

Jag är inte så mycket inblandad egentligen annat än att jag lånade ut min hund.

Jobbet satte stopp för min medverkan.

Killen är ingen gröngöling, om detta nu skulle bli eller var hans 30:onde gris på vak kommer jag inte ihåg så noga.

Sköts på vid 12 snåret, killen höll alltså som han brukar för att få grisen på plats.

I skottet går grisen omkull, ligger med ett ben hårt sträckt, rör lite på huvudet och sprattlar runt.

Innan han fått i en ny kula så är grisen på benen och vinglar iväg.

Han kollar skottplats och får det till lungblod/lungbitar och en bra träff.

Hämtar sin jämte och släpper efter en kort spårning kanske 70m.

Några hundra meter bort börjar det skällas ståndskall.

Efter diverse mödor o besvär så visar det sig när det börjar ljusna att jycken skäller grävling.

Tog nog ett tag till innan han lyckas koppla hunden som när de är tillbaka vid åteln inte alls vill ta upp grisspåret igen.

Någonstans kring 3 timmar tog grävlingsresan som oxå flyttats sig en del.

Nu på morgonen fick han låna min jycke för det borde ju bara vara att spåra ifatt o hämta ut grisen.

Wachteln tog spåret och gick sådär 450-500m sen började det bli svårare och hon snurrade runt en hel del, då bröt de och tog om spåret. Samma visa igen, när de bröt och startade där de senast hade blod för 4:de gången så gav min jycke faen i o spåra.

Alltid lite knepigt o föra andras hundar, självklart.

Men en gris med ett lungskott går inte så långt.

Alltså är något galet.

Killen tog med blod och slamsor till mig när han lämnade jycken.

Med garanti kan jag säga att det inte är lungträff.

De var normalt muskelblod och lite köffärs/slamsor.

Absolut ingen lungträff.

Inga benflis hittade, men hur pass noga skottplats undersökning gjorts vet jag inte

Vid middagstid försöktes det ännu en gång med väl rutinerad lajka med ingen kontakt med grisen, Stor ring med lös hund gjordes oxå i förhoppning om att jycken skulle gå ifatt grisen eller iallfall komma på ogått spår.

Här blev det iofs lite komiskt. Tiken är ordentligt rutinerad och sådär 9 år gammal o säkerligen 3 siffrigt med gris fällt på stånd för henne.

Helt plötsligt hade de ett ståndskall o smyga på o de vvisar sig vara en ekorre.

Även gamla rutinerade jyckar kan dumma sig.

Nu var det nog 10-talet timmar sen påskjutningen.

Vad som troligen hänt är en taggutskotts träff, de mesta tyder på det.

Vad kan man då lära av denna tråkiga storry.

Visst gjordes en del felbedömningar efter skottet föll men med en riktpunkt där vingelmånen är som störst i grisen så hade det troligen varit en dödande träff även om man fått spåra några hundra meter för att få hem den.

Kan iofs förstå att man vill ha viltet på plats om man inte har hund.

Men att spåra reda på ett vilt med en träff i hjärt/lungor är inget svårt uppdrag.

Självklart är jag besviken på egna hundens prestation men det är inte alltid de fungera som vanligt med andra förare heller iofs.

Killen höll alltså som vanligt rakt upp längs frambenet och så högt i kroppen han vågade för att få grisen på plats...

Snälla håll för bövlen mitt i hjärt/lungtrakten då vågar jag lova att antalet förlorade grisar minskar ordentligt

Publicerat

Inte i hjärt/lungtrakten! Hellre då mitt i lungorna så har du differens upp och ner några centimeter.

Publicerat
  • Författare

Om vi håller på den blå punkten så har vi störst vingelmån skulle jag tro.

För de som ev är lika tröga som jag så finns alltså ingen blå punkt på riktiga grisar ;)

Den markerar bara vart korset i kikarn ska vara. :rolleyes:

post-348-1211570917_thumb.jpg

Hjärtat täcks av lungan en del, därav min benämning centralt i hjärt/lunga.

Publicerat
Om vi håller på den blå punkten så har vi störst vingelmån skulle jag tro.

För de som ev är lika tröga som jag så finns alltså ingen blå punkt på riktiga grisar :D

Den markerar bara vart korset i kikarn ska vara. :D

post-348-1211570917_thumb.jpg

Hjärtat täcks av lungan en del, därav min benämning centralt i hjärt/lunga.

Överdelen av hjärtat är väl då mer korrekt!

Publicerat
  • Författare
Överdelen av hjärtat är väl då mer korrekt!

JO visst har du rätt!

Vilket iofs oxå nästan är centralt lungan så, tja du har rätt där oxå :D

Publicerat

men alltså ärligt,håller inte denna svinjakt på å gå åt helvete,fan förbjud mörkerskytte på svin så blir d ju kanske mindre skadskjutningar,ha de som björn eller nå förbjud skjutning på åtel,va sägen alla om DET,säkert emot men d var ju d som drabbade björnjägarna,,,eller åtminstone så skulle d vara skjutförbud från mörkret till gryning

Publicerat
men alltså ärligt,håller inte denna svinjakt på å gå åt helvete,fan förbjud mörkerskytte på svin så blir d ju kanske mindre skadskjutningar,ha de som björn eller nå förbjud skjutning på åtel,va sägen alla om DET,säkert emot men d var ju d som drabbade björnjägarna,,,eller åtminstone så skulle d vara skjutförbud från mörkret till gryning

Nu går det inte att jämföra med björn efterom grisen har ett mycket större reproduktionstal. Att förbjuda åteljakten innebär bara

att grisexplosionen når svårhanterliga höjder. Det går inte att bara med hund decimera stammarna, men tillsammans med åteljakten kan vi hålla dem i någorlunda schack.

Publicerat
Nu går det inte att jämföra med björn efterom grisen har ett mycket större reproduktionstal. Att förbjuda åteljakten innebär bara

att grisexplosionen når svårhanterliga höjder. Det går inte att bara med hund decimera stammarna, men tillsammans med åteljakten kan vi hålla dem i någorlunda schack.

Säkert inte men det hade varit roligt att försöka :D:D

MB

Publicerat

Ja, så kan man kanske se på det. :D Undrar bara hur det hade sett ut om några år om åteljakten förbjöds? :D

Publicerat

ganska svårt att få bjärn på ståndskall oxo,om men bortser från reproduktionstalen så tycker jag att de är ganska likt ändå,,,,,vad var anledning till att dom tog bort åtling av björn???

Publicerat
ganska svårt att få bjärn på ståndskall oxo,om men bortser från reproduktionstalen så tycker jag att de är ganska likt ändå,,,,,vad var anledning till att dom tog bort åtling av björn???

Tja...en av anledningarna var väl att björnen vaktar sitt byte (i detta fall åteln) och där med blir det farligt för svampplockare och annat.

Tror nog att åteljakten är nödvändig men att man som jägare kanske borde övningsskjuta mer i mörker för att upptäcka att det blir betydligt svårare att träffa än i dagsljus.

Att ha förmågan att inse sina begränsningar vid alla typer an jakt är tyvärr inte alla förunnat ;)