Publicerat Maj 23, 200817 yr Sitter å mixtrar med att få fram bra precision och vettig hastighet på am till kommande toppjaktsäsong. Min bössa, T3 Supervarmint i 300 wsm, skjuter tillräckligt bra med Normas jaktmatch (snusdosan på 300m) men hastigheten är 845m/s. Naturligtvis begriper jag att den farten räcker, men är det negativt att komma upp mot 1000m/s eller däröver ?? Vill ju gärna utnyttja kaliberns potential vad gäller kulbana, om det går utan att skjuta sönder fågeln helt. Nån som skjutit en del fågel med olika bössor kanske kan ge ett råd om jag skall fortsätta labba med höga hastigheter eller glömma det direkt ??
Publicerat Maj 23, 200817 yr Sitter å mixtrar med att få fram bra precision och vettig hastighet på am till kommande toppjaktsäsong. Min bössa, T3 Supervarmint i 300 wsm, skjuter tillräckligt bra med Normas jaktmatch (snusdosan på 300m) men hastigheten är 845m/s. Naturligtvis begriper jag att den farten räcker, men är det negativt att komma upp mot 1000m/s eller däröver ?? Vill ju gärna utnyttja kaliberns potential vad gäller kulbana, om det går utan att skjuta sönder fågeln helt. Nån som skjutit en del fågel med olika bössor kanske kan ge ett råd om jag skall fortsätta labba med höga hastigheter eller glömma det direkt ?? ingen Expert men ska du ha farter 1000m/s eller mer så tror ja inte de e så mycke kvar av fågeln... om du inte skjuter på Lååångt avstånd.... men jag har inte provat själv nån i sån hög utgångshastighet... tänkte bara på den mås som en på jobbet sköt med en 22-250 ca 1100m/s.... de va knappt att den hade vingarna kvar... vet ej va han hade för kula men...
Publicerat Maj 23, 200817 yr Tack för ditt svar. De e väl just dom farhågorna jag har. Frågan e väl bara om det blir så farligt med en fmj kula? Spelar det så stor roll om den håller 800 eller 1000 m/s? En .222 eller .223 e ju rätt snabb, hur blir resultatet på tämligen kort håll? Självklart blir det bara skit kvar om en mjuk kula används. Har själv skjutit en kråka med varmintkula i 1130 m/s, blev ett fjädermoln och hittade bara en fot efteråt. Kanske nån har provat och vill dela med sej sina erfarenheter? Alternativet är ju självklart att prova på några skator/kråkor och kolla själv, men det sägs ju att det är klokare att lära av andras misstag. Vet heller inte om det är direkt jämförbart med kråka och orre.
Publicerat Maj 23, 200817 yr Föreställer mig att det borde vara skillnad på en spetsig helmantel och en halvtrubbig à la Norma Jaktmatch? Jag provade V-Max 50 samt Norma Jaktmatch på två ungefär lika stora honungsmeloner med min dåvarande 222:a. Det var en liten skillnad i effekt men den var inte jättestor - det var lite mer kött kvar på skalbitarna om man skjuter med helmantel
Publicerat Maj 23, 200817 yr OK, jag fattar. Misstänkte nog det. Får antagligen nöja mej med .308-hastighet och kulbana á la kulstötare för att få nåt kvar av fågeln. (men jag smyger nog ut när ingen ser och klipper nån kråka med fullfartsladdning lik förbenat)
Publicerat Maj 23, 200817 yr Jag är fanatisk fågeljägare och har jagat med många olika kalibrar. Problemen med sönderskjutningar kommer ofta om kulan går snabbare än 900 vid träff sedan är det rätt svårt att hitta en bra toppjakts kula. För toppjakten vill man ha en kula med hög BC. mest för att den inte driver lika mycket i vinden personligen tycker jag inte kulbanan är lika viktig den är lättare att beräkna än vinden. Dessa kulor med hög BC. är väldigt spetsiga och det ger dålig effekt i fågeln och risken för skärskott blir stor så ofta är vissa match kulor med en liten hp. att föredra men man måste prova för vissa av dessa sprängen för mycket. Sedan om man vill ha en kula som skall ge optimal effekt och ändå vara skonsam mot köttet är det en trubbig helmantel i låg fart som gäller typ Sakos 7x33 som är kungen för trädskällar jakt. Sedan måste jag väl köra en liten moral predikning att man inte behöver några extrema flackskjutande kalibrar för toppjakt för jag personligen ogillar långhållsskytte på djur då det ökar skadskjutnings risken markant. En 6,5x55 eller 6br. är optimala för toppjakt på jägarmässiga avstånd och nog tycker jag det är enkelt att komma in under 200meter det kan man oftas göra även om du åker helt öppet i färg glada kläder
Publicerat Maj 23, 200817 yr Jättetack för Dina erfarenheter. Ungefär 900 m/s låter rimligt eftersom det sällan blir trubbel med tex 308 eller 30 06 och jmatch. Skall börja prova med Normas fmj så får vi se om det senare ev behövs en anna kula, jag är väl medveten om sidvindens effekt på lite håll. Har hört väldigt blandade utlåtanden om matchkulorna, tex Scenar, vissa tycker OK, andra illa om samma kula. Därför börjar jag med FMJ. Att komma in under 200m skall nog inte va nåt problem. Kan bara hålla med dig om de moraliska betänkligheterna beträffande skott mot djur under omständigheter som inte behärskas, dvs vind, avstånd mm.
Publicerat Maj 23, 200817 yr Jag har skjutit några hundra orrar med en 6mm rem och farter runt 1010-1080m/s, under 150m så vet man ej vad som blir kvar att käka runt 200m så blir det ganska bra och längre än så då är orrarma väldigt fina .
Publicerat Maj 25, 200817 yr Jag har skjutit några hundra orrar med en 6mm rem och farter runt 1010-1080m/s, under 150m så vet man ej vad som blir kvar att käka runt 200m så blir det ganska bra och längre än så då är orrarma väldigt fina . Tackar för den erfarenheten. Ja det rimmar ju fint med det Lars ansåg, alltså bäst att hålla sig under 900 i anslag och sen beror en del naturligtvis på kulans utformning.
Publicerat Maj 31, 200817 yr jag tycker inte det går att ta miste på lars kunskaper om fågeljakt det är enligt mig sunda åsikter. själv tycker jag att 900m/s är lite snabbt men det är med dom kulorna jag använt. det är viktigt att man har bra utrustning men ändå mer viktigt med träning och omdömme, jag har en bössa som enligt mig skjuter bra men visst är jakten som bäst när man gör en bra ansmygning även om jag säkert kan plocka ned fågeln på 300m. precisionen bössan har använder jag mer till bra skottplasering och att kunna skjuta väldigt säkra skott. jag tycker att en trubbig fmj i ca 800m/s är bäst effekt men har nu använt nomas DL kula med gott resultat laddat till ca 835m/s. jag brukar skjuta på olika avstånd anfådd inför toppsäsongen vilket jag tycker har givit mig en hel del.
Publicerat Juni 2, 200817 yr Tack för Din åsikt, Eftersom Normas Jmatch skjuter såpass bra som den gör och håller 845m/s i utgång i min bössa kommer jag att använda den. Anslaget kommer då att vara väl under 800m och kommer säkert med den relativt trubbiga kulan att funka bra. Jag håller absolut med om det viktiga med att öva på olika avstånd och använda omdömet.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Tack för Din åsikt,Eftersom Normas Jmatch skjuter såpass bra som den gör och håller 845m/s i utgång i min bössa kommer jag att använda den. Anslaget kommer då att vara väl under 800m och kommer säkert med den relativt trubbiga kulan att funka bra. Jag håller absolut med om det viktiga med att öva på olika avstånd och använda omdömet. Lägg mest skjuttid i minusgrader och hoppas att jaktmatchen skjuter bra även då. Se till att vara ute en stund innan du börjar skjuta och förvara ammunitionen som du kommer att göra under jakten. Även vid samma hastighet i mynningen och samma kula kommer det att ta lägre när det blir kallt, ju lägre BC på kulan desto större blir skillnaden. Är det vesäntlig skillnad i temperatur mot övningstillfällena när du skall jaga så kan det vara på sin plats med ett par provskott innan jakten.