Publicerat Maj 24, 200818 yr 080524 Klockan 7 ringde telefonen. En av 2 grisar påskjuten på åtel kl 22.15 igår kväll. Bestämde att vi kunde va på plats till 8 haket. Polaren med lajkan o jag med wachteln höll tiden. Det hade handsspårats tidigt i morse men inte längre än de kunde finna blod. Hittade denna på skottplats. En avskjuten spene, alltså en sugga påskjuten. Vi gjorde en missbedömning på de benbitar vi fann, fick för oss att de var från revben. I ärlighetens namn så kollade vi inte så noga på benflisen, spenen tyckte vi sa allt.. Vi trodde att kulan ev rivit upp bröstbenet också o då bör det nog gå rätt smidigt o hitta grisen som då förmodligen skulle va död. Satte wachteln på spåret från skottplatts och så släppte vi lajkan nästan direkt. Hon är en gammal dam som varit med många gånger förr. Brukar lägga sig i sökrundor o snurra runt oss som går med spårhund. Spåret gick längs en sjö, mycket blod men sen tvärstopp o inte en bloddroppe. Tyckte att wachteltiken höll spåret vetigt men en spene bortskjuten så borde de va nått mer blodstänk tänkte vi. Grisen blöder ju från underredet, borde ge blodspår på vegitationen. Höll igen lite och kollade på Astron vart Raja befann sig. 100 m framför oss så har hon stuckit iväg i bra fart rakt ut åt vänster. Vi dividerar en del men spårar fram till där ståndhunden varit. Där luktar gris men vi lyckas inte hitta någon lega. Gjorde iofs inte så stort försök.. Vi avbröt och ringde på bil för att hänga på Raja. Hon håller garanterat på men gris, troligast den påskjutna så väl känner jag henne. Hoppar ur bilen efter en bit o ståndhundsföraren kör en bit till för att försöka komma närmare. Jag ska försöka gena o få kontakt. Jag ville gärna komma i närheten av hund o gris, tiken är gammal o nu är det fel säsong= otränad hund, dessutom har hon nästan inga hörntänder kvar. Efter en liten språngmarsch på 7-800 m så möter jag hundägaren. Raja har grisen på andra sidan en utdikad mindre sjö. Vi tar var sitt håll runt sjön för att stänga av flyktvägen för grisen. I mitt håll är det en å som stilla flyter förbi. Hoppa över med min korta ben kommer inte gå så bra. Där det är som smalast ser jag botten på andra sidan. Dit borde det gå att hoppa o ”bara” bli blöt om fötterna.. Va visst en liten kant jag såg… de va något djupare än jag trodde.. Blöt upp till kalsongerna/grenen fortsatte vi mot ståndet. Hade en av killarna i laget som skadskjutit med också och utan bössa. Han hade längre ben o klarade sig bättre i ån. Vi tar oss in på ståndet direkt, 10 m till hunden. Försöker få kontakt med ståndhundsföraren för att kolla var han är. Min mobil har ingen täckning. Då får medföljaren ett samtal från Rajas husse. Jag tecknar att vi är 10 m från hund o gris. Medföljaren försöker viskande svara… en del viskar väldigt högt… Va som hände var att hundskallen hördes i Rajas husses mobil så han la på direkt o medföljaren försökte svara igen o då lite högre.. Jag ruskar på huvet o tecknar att han bör va tyst. Hundägare valde ”fel” håll runt sjön, han lyckades inte ta sig runt så han postade i andra änden. Grisen gör ett utfall o Raja är vid mina fötter. Ser som vanlig bara massa löv o grönska som flyttar sig. Skymtar grisen när den stannar till. Nu går jag ner på knä för o se om det går o se nått bättre. Har redan bestämt mig för o skjuta denna gris. Ett snabbt överläggande i skallen.. det måste vara rätt gris. Suggan visste att vi var där, säkert både hört o känt oss, ändå drog hon inte iväg trotts att hon fick några sekunder fri lejd från hunden. Enl Astron så såg det också ut som Raja fik tag på rätt gris. Nu har jag Raja någon m till höger mellan mig och där jag tror grisen står. Ser då en rörelse, de är ett framben som jag ser kanske 5 cm av och grisen rör sig lite åt höger. Beräknar snabbt var bröstet på grisen bör vara, kollar hunden o klämmer till. Grisen rusar 10 m o blir liggande. Känns himla bra o få tag på den suggan. Tragiskt att hennes 8 kultingar kommer dö svältdöden. Skyttens kula har gått in genom höger framben, rivit upp spenor och så slagit av vänster bakben. Vita pilarna visar vad kulan har träffat och slagit sönder. Grov missbedömning på vilken vinkel suggan hade i skottögonblicket. Skytten är minst sagt bedrövad. Sköt grisen en bra bit in på grannmarken så köttet får de inte heller. Troligen en smärre avhyvling är o vänta också. Men jag känner mig ändå nöjd med dagens gärning, även om en viss olustkänsla river i magen.. Kommunens hjältinna som gjort det så många gånger förr o ännu kan visa hur en slipsten ska dras. Då har man rätt o bli lite sömning när allt är över. Skottplats vid blå punkt, trolig sårlega vid blå pil o markering med "Truck" sköts grisen. Den vita linjen är jag+spårhund o den gula Raja.
Publicerat Maj 24, 200818 yr Fetstort USCH... Grymt snyggt eftersöksjobb, man upphör aldrig att imponeras över era bedrifter. Lider med skytten, det där kan inte vara skoj att ha på sitt samvete.. Mvh!
Publicerat Maj 24, 200818 yr Fetstort USCH... Grymt snyggt eftersöksjobb, man upphör aldrig att imponeras över era bedrifter. Lider med skytten, det där kan inte vara skoj att ha på sitt samvete.. Mvh! Jag tycker det är uruselt att inte se att det var en sugga. Hade det varit hos mig hade den jägaren jagat här för sista gången. Måste bara berömma eftersöket, jag också.
Publicerat Maj 25, 200818 yr Alltid tråkigt när fel gris skjuts. Men mycket beröm för ett väl utfört eftersök NS. Som vanligt vill jag tillägga. Har nog sagt det tidigare men din kompis laika verkar vara en kanonhund till griseftersök. En sådan som man själv önskar att man kunde få till.
Publicerat Maj 25, 200818 yr Författare Alltid tråkigt när fel gris skjuts. Men mycket beröm för ett väl utfört eftersök NS. Som vanligt vill jag tillägga. Har nog sagt det tidigare men din kompis laika verkar vara en kanonhund till griseftersök. En sådan som man själv önskar att man kunde få till. Jo, älskar den jycken. Hon hänger nog med en säsong till, tror hon är 9 år ev på sitt 10:onde Hennes erfarenhet är rejäl. tyvärr tror jag inte husse har hållit räkningen på fällda grisar för henne men det bör va över 100 st. Enda skadan hon fått är en sprucken läpp. Hon har bergkoll på motståndet, tar det alltid lite försiktigt i början o lixom mäter grisen. Även om det är små grisar men de ligger tyvärr risigt till när hon väl är klar med mätandet... Hon har alldrig varit nån vass spårare o rätt liten i söket, plockar hellre löpor, men när det väl är kontakt med gris så hänger det bara på skytten o komma till skott. Visst hon lägger väl av om ingen kommer in på ståndet på typ 4 timmar eller så men är hon klar över att någon är där eller kommer ifatt emellanåt så kämpar hon till slutet. Lite kul är det emmellanåt o se hennes husses min när vi kommit fram till en åtel där grisblodet sprutat vida omkring på marken o det jycken prioriterar är o käka bröd Är det fler hundar i en såt så lullar hon mest vid husses fötter.. Hon skäller annars gris ihop med andra hundar, inget bekymmer alls men när väl skottet gått så är det något annorlunda. Det tråkiga är att det iofs finns en kull valpar efter henne men va jag vet så har det inte blivit samma riv avkomman. Möjligt att det var kombinationen som inte blev bra eller så är det nedärvningen som inte va nått vidare.