Publicerat Augusti 10, 200520 yr Hur tror ni att regnet påverkar jakten? Uppe vid stugan är alla myrar proppfulla med vatten och istort sett omöjliga att ta sig fram på. Antagligen får man väl leta gråfågeln på lite torrare marker, vad tror ni och vilka erfarenheter har ni?
Publicerat Augusti 10, 200520 yr Tidigt på säsongen finns maten i kantzonerna mellan blött och torrt, är det mkt regn en period kan det vara lönsamt att söka på rktigt torra sandhedar, mitt på dagen. I början är det blåbär som är basfödan, senare lingon, sök maten så hittar du fågeln..
Publicerat Augusti 10, 200520 yr Kommer ihåg att vi såg mer fågel i söderläge på myr och berg. Troligtsvis växer väl det mera bär där samt att solen värmer upp fåglarna längre på dagen.
Publicerat Augusti 10, 200520 yr Författare Jag undrar hur det är uppe vid torrmarkerna vid "hemliga stugan", du vet gaddlandet.
Publicerat Augusti 10, 200520 yr Författare Japp jag tror att det kan vara riktigt bra där och så har vi ju den där underbara skogen i närheten också.
Publicerat Augusti 10, 200520 yr Författare Jag tror att i skogen precis hitanför, där vi satt vid elden kan vara bra.
Publicerat Augusti 10, 200520 yr Ja, åt det hållet var det ju fuktigare. Ännu längre åt det hållet finns det ju en jättemyr om jag inte minns fel ???
Publicerat Augusti 10, 200520 yr Författare Japp, sedan har vi ju skogen vid "spikvägen" där tror jag att det är riktigt, riktigt bra.
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Ett säkert fågeltillhåll är alltid kantzoner mellan myr och torrbacke så här i början av säsongen. Att det har regnat mycke har nog ingen betydelse, fågeln ligger nog där ändå. Ett annat ställe man bör leta skogshönsen på är vid bäckkanter och sjökanter. Visst kan man hitta någon gammelfågel redan nu på torrbacken, men kullarna ligger nästan alltid blött och besvärligt till de första veckorna.