Publicerat Maj 25, 200818 yr Efter att tagit del av bla. NS eftersöksberättelser så infinner sig följande fråga i mitt imbecilla huvud ; Är det dags att förbjuda åteljakten även på svin ??? Kan ju inte vara rimligt att så många grisar springer omkring mer eller mindre allvarligt skadskjutna. Om det dessutom är en sugga så är ju saken än värre vid denna tiden på året. Alternativt MÅSTE det bli tillåtet med belysta åtlar. Det finns allt för många chanstagare i jaktbranchen tyvärr. Jag menar att det är bara några få eftersöksekipage som skriver här. Hur många andra ute i landet som har samma erfarenheter som tex. NS ??
Publicerat Maj 25, 200818 yr Att kontrollera grisstammen utan åteljakt blir nog svårt. Belysning, nattkikare o sånt.. tja jag är kluven. Om det hjälper och inga kultingförande suggor blir fällda så är jag klart för men hur vi än vänder på´t så är det fingret på avtryckaren som avgör om det smäller eller inte. Känner ibland att det finns ett våldsamt hat mot viltet i vissa byar eller jaklag. Blir det tillåtet med belysning eller nattkikare så kommer det nog ändå smälla så fort det visar sig en gris på vissa håll oavsett kön o dragna spenar. Är ytterst svårt att läxa upp någon när man är inringd som e-skösekipage. Va är bäst? Knyta näven i fickan o så kommer de att ringa igen när de behöver hjälp= mindre risk att någon gris lider i onödan. Eller gå fram som en ångvält o förklara hur j-vla dumt de beter sig= kommer aldrig ringa mig igen om de ringer någon överhuvud taget o så ligger det en gris och lider innan döden befriar den? Inte eftersökarens uppgift att läxa upp folk. Sorry hamnade nog lite utanför tråden
Publicerat Maj 25, 200818 yr Skulle det visa sig att jägarkåren inte klarar av åteljakt på svin, utan den skulle "förbjudas", så är ett totalförbud mot jakt ett strålande alternativ. Mycket sällan har en jägare en sådan chans att studera sina bytesdjur som jägaren med en väl fungerande vildsvinsåtel, och hållen kan man ha minst sagt acceptabla. Utan att förstöra glädjen eller förringa någon inbiten vildsvinsjägares insatser, så vill jag påstå att vak på gris är en av de enklaste jaktformer vi har. Enda problemet är ljuset, men ser man inte vad man skjuter på, så är det ju själva f-n att folk skjuter över huvud taget. Sådant går ju aldrig att försvara i någon debatt av något slag.
Publicerat Maj 25, 200818 yr Nej ett förbud mot åteljakt är nog inte lösningen. För på många håll kommer den att behövas för att hålla stammen på en lämplig nivå. Men jag tror vi skulle ha nytta av ett längre förbud på vuxen gris. T.ex febr-juli. För att få bort en del av felskjutningarna.
Publicerat Maj 25, 200818 yr Skulle det visa sig att jägarkåren inte klarar av åteljakt på svin, utan den skulle "förbjudas", så är ett totalförbud mot jakt ett strålande alternativ. Mycket sällan har en jägare en sådan chans att studera sina bytesdjur som jägaren med en väl fungerande vildsvinsåtel, och hållen kan man ha minst sagt acceptabla. Utan att förstöra glädjen eller förringa någon inbiten vildsvinsjägares insatser, så vill jag påstå att vak på gris är en av de enklaste jaktformer vi har. Enda problemet är ljuset, men ser man inte vad man skjuter på, så är det ju själva f-n att folk skjuter över huvud taget. Sådant går ju aldrig att försvara i någon debatt av något slag.Visst har du rätt i att det låter märkligt att det ändå skjuts en del dåliga skott vid åteljakt. Man tycker ju att närma håll, bra stöd, gott om tid skulle göra det till enkla skott. Men så är det tydligen inte. Tror att det framförallt är två faktorer som spelar in. Ofta mycket djur att hålla reda på och det större problemet ljuset. Man tycker inte att det skulle vara något större problem men vad kan det annars vara som gör att det ändå blir en del dåliga skott?
Publicerat Maj 25, 200818 yr Men jag tror vi skulle ha nytta av ett längre förbud på vuxen gris. T.ex febr-juli. För att få bort en del av felskjutningarna. ...jo, det är ju sant... Det blir mindre felskjutningar under fredad tid... men i fallet vildsvin, så är ju saken just den, att suggan grisar året om, därav så har man helt enkelt inte kunnat plocka ut en viss tid på året där man fredar grisen på samma sätt som man gjort med andra viltslag. Jag har personligen inget emot en fredad vår och sommar för våra vilda djur, och jag ägnar mig själv inte åt någon direkt form av jakt under denna tiden, men som sagt - att motivera det på sakliga grunder i fallet vildsvin är nog knepigt. Vi får nog inse att vi fått ett vilt som kräver mer av oss var och en som har dessa på våra marker, och kan helt enkelt inte förlita oss till att någon myndighet skall kunna göra jobbet lättare åt oss med att sätta upp enkelt följbara "ramar". Man får väl hoppas att de problem vi ser i dag, är att betrakta som "nybörjarfel" och att det sker en utveckling/självsanering bland jägare med tiden. Det är nog lätträknade de jaktlag, som ser med blida ögon på en jaktkamrat som precis har nedlaggt en älgko med mjölk i ljuvren, och jag ser ingen anledning till att det inte kommer att bli ett liknande synsätt på jägare som fäller lakterande suggor. Vi får hålla tummarna på att denna utveckling kommer att gå lika snabbt som grisarnas spridning...
Publicerat Maj 25, 200818 yr Känner nog att felskjutningarna orsakas av folk som är nya på viltet. Lite skjutkåthet kan trigga ett skott i halvtaskigt läge. Mörkret är stor bov i sammanhanget. Flertalet gånger så hör man att det var enda chansen o släppa skott eller jag har sett grisen i flera nätter nu men inte fått skottschans. Jag höll där o där för att få grisen på plats. Nervositet har stor skuld tror jag oxå. Vi ska oxå ha klart för oss att alla jägare har inte skaffat sig kunskapen att bedömma kön och storlek. Har till o med varit med om att få höra att man skjutit på största grisen för den måste ju vara galten De uppdrag ang påskjutningar jag får så är det övervägande åteljakt. Anledningen är givetvis att dagtid och hundjakt så är ju hunden redan på plats så att säga. Men vi kommer alldrig komma åt de som helt enkelt hatar grisen och dess framfart oavsett om orsaken är jordbruk eller att man tycker de sabbar övrig jakt med hund osv. Sen så får vi här på forumet ingen info om alla de tusentals grisar som fälls på åtel där allt går som det ska. Hur man ska få fram något procent tal på hur många som felskjuts i förhållande till det stora hela är kanske inte så lätt. Om jag bara går till egna laget så är det 21 grisar i år, ingen sugga dock en gylta med foster i sig. Ingen påskjuten kvar i skogen men hund har använts för att dödsöka några gånger. Vi har "bara" fällt en stor sugga sen grisen dök upp men utan mjölk i ljuvren, det skedde på hundjakt. Så ska jag gå efter detta så är det åteljakt som är det rätta o syssla med...
Publicerat Maj 25, 200818 yr Vi har ju haft den här diskusionen förut på andra sett angående andra djur och andra tillfällen. Man måste först och främst inse att Sverige har inte lika förutsättningar över hela landet. Att man skjuter sönder stammen på sina håll tyder på två faktorer, högt generellt jakttryck i orådet och lättjagde marker. Längre norrut än vad Amakulu är boendes råder andra förutsättningar för att hålla grisstammen i schack. Man kan aldrig nå samma resultat här uppe med hundjakt då dom helt enkel bara chappar till marker med lägre jakttryck och stammen fortsätter att växa. Således är vi helt beroende av vakjakt för att nå de avskjutningsmål vi anser vara behövliga för att förhindra skador på kulturgrödorna. Skadeskjutningsfrekvensen i sig är defnitivt högre på hund/tryckjakt än vad den är på nattsittning dessutom, skillnaden är att det får mindre notiser pga att botemedlet av hundar och folk som regel redan finns på plats att hantera situationen. Lösningen heter inte förbud, det heter övning och och kunskaper om sina egna begränsningar. Håller med om att detta tar tid för att vissa att inse då jag själv har ett par seniorer i laget som är på tok för trigger happy för såväl sin omgivning som för grisarnas skull. Belysta åtlar skulle kunna leda till överuttag av mindre seriösa, dessutom är grisen att vanedjur som skulle koppla ihop det med fara ganska kvickt. MVH
Publicerat Maj 25, 200818 yr Om vi ser till felskjutningarna så tror jag att ett längre förbud på vuxen gris vore bra. För som det är nu så är det väl lagligt sett inget fel att skjuta ensam sugga? För det står väl sugga som åtföljs av kultingar i jakttabellen?
Publicerat Maj 26, 200818 yr Om vi ser till felskjutningarna så tror jag att ett längre förbud på vuxen gris vore bra. För som det är nu så är det väl lagligt sett inget fel att skjuta ensam sugga? För det står väl sugga som åtföljs av kultingar i jakttabellen? Citerat från jägarförbundet. "Sugga som åtföljs av smågrisar är fredad hela året." Iget lagbrott att fälla sugga om kultingarna ligger i boet alltså!
Publicerat Maj 26, 200818 yr Vi kan lösa problemet på två sätt. Antingen följa jägaraförbundets rekomendationer med icke förädlade foderprodukter och jakt med hjälp av fast belysning. Eller Fortsätter vi som idag utan någon förändring där vi föder upp mer gris än vad som skjuts av. Åtel eller foderplats, sak samma då bägge alternativen spårat ut helt gällande foderslag och mängd. Får vi jaga med fast belysning då skall banne mig lampan alltid vara tänd på kvällen/natten. Grisarna skall själva få välja om de vill gå fram utan risk att få en fet ljusstråle mitt i nyllet när någon slår till strömbrytaren. De grisarna blir inte lätta att ha och göra med vid ett eventuellt eftersök. Sen har vi den skjutkåta skaran av jägare som ser grisen som något icke levande och som går att behandla hur som helst. De vet inget om vad de håller på med och är inte intresserade mer än att få frysarna fulla och skrävla för sina kompisar hur många grisar de skjutit. Glöm allt vad mörkersikten heter för de ger inget djur någon chans under de 24 timmarna vi har på ett dygn. Tillåts lampor i någon form så får vi alltid grisar som skyggar och samtidigt slipper vi många skadeskjutningar.