Publicerat Maj 25, 200818 yr I fredags kväll ringde en kompis som avtalat med hjälp om något gick fel när han skulle vaka. Han hade skjuit på en ensam galt runt 50-60kg. Grisen hade efter skottet rusat ut över ett hygge. Han hade kunnat följa ljudet av den i ca 50m. Han var nöjd med skottet och var rätt säker på att den låg ute på hygget. Jag slängde in hundarna i bilen och åkte dit. När jag kom dit 20min efter skottet gick vi fram och kollade skottplatsen. Hittade omedelbart ett 10tal droppar med lungblod. Jag hämtar unghunden och sätter på spårlinan. När vi kommer fram till spåret går hon rätt över det med siktet inställt på brödlådan. Visar på henne på blodet och hon tar an spåret direkt. Går ut över hygget vinklar en gång och sen stannar hon i högt gräs med en gris under nosen ca 75m från skottplatsen . En skaplig spårning även om husse trodde hon var ute och cyklade. Nu undrar ni förstås varför tokfan skriver om detta? Jo jag ville bara påminna er om hur viktigt det är att vi låter vara kompisar med unghundar i träning få chansen på de här lättare dödsöken. För blodspår träning i all ära men det här ger mer. Så tack Jens för att du ringde fastän du har hund själv som enkelt hittat denna grisen.
Publicerat Maj 25, 200818 yr Lyfter på hatten! De är så otroligt viktigt att få möjlighet att gå skarpa e-sök med unghundarna.
Publicerat Juni 7, 200818 yr Kul!... helt rätt att ta med hunden!.. grattis till ett bra avslut!... visst e hundar å deras nosar fantastiska!... ... Mvh Mamre!..
Publicerat Juni 14, 200817 yr Författare Kan väl skriva någon rad om Funnys andra dödsök också. Kompisen ringde från kojan för några timmar sedan. Han hade skjutit på en galt som rusat in i björket intill åteln. Han hade hört den ligga och sparka också. När vi kom dit hittade vi rikligt med lungblod på skott platsen. Visade på hunden men hon tog an ett av slagen före skottet. Så jag fick ta tillbaka henne. Men då gick det bättre. Hon hittade den efter 25m.
Publicerat Juni 15, 200817 yr De tar sig Är så himla trevligt o jobba med unghund. Grattis! Jag tycker att träning och injagning av unghund osv ger mig mycket mer än jaga med färdiga hundar. En färdig hund vet man ungefär vad som väntar o blir det inte så så blir man förb.. En unghund väntar man sig mindre av o då blir man så varm inombords när det går som man tänkt
Publicerat Juni 15, 200817 yr Lyfter på hatten alltid roligt när man lyckas och extra roligt när det är en ung hund man holler på med
Publicerat Juni 15, 200817 yr Författare Jo men kan ju inte säga att det såg så bra ut. Var ju tur att det var så enkelt, gick ju inte att missa.
Publicerat Juni 15, 200817 yr Håller med om blodspår i all ära, men riktiga eftersök är det bästa. Grattis till att det gick bra iallafall! skitskoj! Bara han/hon vet vad det handlar om så småningom borde starterna se bättre ut tycker man. Har ju ingen erfarenhet själv men jag har sett dendär skillnaden på unghundar o erfarna hundar. När vi tog unghunden till skottplatsen så drog han likväl rakt upp i skogen och letade färska löpor.. Den erfarna hunden gick rakt på spåret. så det är nog saker som tar sig automatiskt med tiden TROR jag, när dom vet vad blodlukt innebär. På Tisdag ska jag köra mitt första blodspår med ungtyskan. Hoppas det går bra också. Nu när det är fler som vet allt om eftersök i denna tråd kan jag passa på och fråga: Måste man ha en rådjursklöv eller så? För jag har inget sånt att lägga i slutet på spåret.. Vad kan jag ta istället?? dränka in en tygtrasa med blod? .. Skulle jag kommit ihåg det i höstas hade man ju sparat klövar men hunden dök ju in sådär passligt till säsongslutet så då var det ju lite för sent. mvh C-A
Publicerat Juni 15, 200817 yr Hippen! Inte va lessen.. Du får ändra riktpunkt så får du iallafall någon meter spår. Annars så får du göra släpspår me nassen. Schaman! Ingen kan allt om e-sök men de vet vi ju. Viktiga i din träning av lill tjt är att spårslutet ska va skitroligt. Det är den motivationen som oftast gör att jycken verkligen vill komma till spårslut. Spårslut kan va matskålen, favvoleksaken, köttben, leverpastej eller vad som nu gör jycken extra motiverad att reda ut spåret.
Publicerat Juni 15, 200817 yr Författare Mina grisar bara dör på skottplatsen Mvh! Ja det är ju inte bra. Eftersom jag inte åteljagar själv så får jag förlita mig på kompisar. Som igår, jag blev glad för att jag fick spåra. Och kompisen blev glad för att han fick hjälp att dra ut grisen. Man får va tacksam för att dom ringer. Igår hade han 4 hundar i bilen som hade skött det lika bra.
Publicerat September 5, 200817 yr Mina grisar bara dör på skottplatsen Mvh! Såg en fin sexånhalva häromdagen som var till salu, kanske kan vara till hjälp?
Publicerat September 5, 200817 yr Såg en fin sexånhalva häromdagen som var till salu, kanske kan vara till hjälp? *ASG* Tackar för omtanken men jag hoppar den, kör vidare på mina 150 grains kulor och hoppas på det bästa Gjort ett släpspår med nyskjuten nasse men det är ju så konstlat patetiskt enkelt för jyckarna, man följer ju spåret visuellt även om han har både grå och grön starr typ.. Mvh!
Publicerat September 8, 200817 yr Min halta unghund fick göra ett dödsök i fredags. Sköt en 90 kg galt som gick ca 50 meter i skog. Han skötte sig bra, lugn och sansad och inte det minsta rädd/tveksam
Publicerat September 8, 200817 yr Glömde säga att jag sköt den med en 6,5:a....inga bekymmer med det inte, genomslag och ok med blod. Kulan var en Lapua mega 10.1 grams
Publicerat September 8, 200817 yr Författare Min halta unghund fick göra ett dödsök i fredags. Sköt en 90 kg galt som gick ca 50 meter i skog. Han skötte sig bra, lugn och sansad och inte det minsta rädd/tveksam Kul för hunden. Varför haltar den? Något allvarligt?
Publicerat September 8, 200817 yr Återkommer med varför när veterinären uttalat sig. Har tid på onsdag, men ser just nu att jag måste ändra den pga jobb