Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behov av hjälp från hundkunniga.

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Har en liten vovve som heter Herman. Han är en blandning mellan tax-drever (mamman) och Jack Russel (Pappan).

post-1829-1211722758_thumb.jpg

Han är en väldigt sällskaplig liten prick som i början hade svårt att lämna stövlaskaften men på senare tid har jag fått börja hålla BRA koll på han för att han inte skall sticka från tomten.

Nu till problemet.

Strax efter det att jaktsäsongen var över så gick jag ut på tomten, en lördagförmiddag, för att låta den lille rackaren få pinka lite så upptäckte jag för sent att det stog en bock och betade 35m från dörren.

Givetvis fick jag inte tag i hunden innan det var för sent så han stack efter bocken MEN helt utan skall!! Tilläggas kan att han har drivit med skall tidigare.

Detta upprepade sig tyvärr igen ett par veckor senare men då lyckades han dra sig ur kopplet.

Han är nyss fyllda 2år så han är lite vrängd i huvet, kan det vara det som bär skulden eller är det nått annat?

Hur märker man att dom har fått noskvalster och finns det olika grader på hur hårt dom är drabbade av kvalstren?

Min polare Peters tax betedde sig likadant ett tag (också i början av hans jaktkarriär) men det gick över.

Jag är djupt tacksam för all hjälp/support jag kan få då jag är en människa av den lite "oroliga" karaktären.

Mvh. Robban

Publicerat

Hur länge va han borta?

Publicerat

Ta det lugnt du, och invänta oktober och se hur han funkar då. Ingen ko på isen.

Publicerat

Ingen ko på isen som sagt och noskvalster yppar sig som kraftiga inåtdragningar genom nosen och nysningar, det kliar väl helt enkelt, brukar vara markant och inget jag direkt kopplar ihop med tyst drev.

Publicerat
  • Författare

Puh det var snabbt svar.. :rolleyes:

Hylsan! Jo han var borta minst 30 minuter båda ggr.

BäckaBengtsson & Pertan! Svärfar sa samma sak men jag kan inte låta bli att tänka på't. Men tack för klapp på axeln. :D

Pertan.. Kan du förklara mera? Han lät som en trasig cyckelpump häromnatten och han låter likadant när han börjar dra i kopplet.

Mvh. Robban

Publicerat
Puh det var snabbt svar.. :rolleyes:

Hylsan! Jo han var borta minst 30 minuter båda ggr.

BäckaBengtsson & Pertan! Svärfar sa samma sak men jag kan inte låta bli att tänka på't. Men tack för klapp på axeln. :D

Pertan.. Kan du förklara mera? Han lät som en trasig cyckelpump häromnatten och han låter likadant när han börjar dra i kopplet.

Mvh. Robban

Så lät min jycke förra våren. Ja behandla mot noskvalster o då sluta han.

Sen gick allt bra igen.

Publicerat

Hunden "snurkar". Blir väldigt koncentrerad och stöter fram huvudet i ett knyck, samtidigt som han drar in med ett snarkande luft genom nosen.

Detta är ett sätt för hundar att reagera på allsköns otrevligheter i andningsorgan och luftvägar, och är alltså inte ett idiotsäkert tecken på just noskvalster.

Som Pertan även nämnde, så kommer också nysningar oftare än vanligt.

Noskvalser och skabb dyker upp i olika frågeställningar här på forumet, och min personliga erfarenhet är den att det väldigt sällan är just skabb som är orsaken till de olika problem man (hoppas) tror de är grund för. Erfarenheten av faktiska noskvalster är också den, att de gånger den verkligen varit besvärlig, är de gånger då man inte får några som helst tecken på hunden om att den besväras av dem, för det händer, det också.

Det finns idag väldigt bra preparat att spruta hunden med som är helt oskadliga, och jag brukar rekommendera folk som frågar att spruta hunden så kan man koncentrera sig på ev andra problem. Så skulle hunden visa på mer problem med luftvägarna så kontakta din vetrinär.

Publicerat

Visst man kan ge honom en kur och hoppas, men det brukar vara mer frekvent om det är noskvalster, du gör helt rätt lyssna på gamla hundgubbar och ta lite åsikter från oss ä på forumet, jag kännr inte din svärfar , men rent statistikt sätt så ligger han kvar i gamla banor, de snarklingar han har kommer oberoende av belastning och ansträngning, kan vara en ren förkylning.

Publicerat
  • Författare

Hej igen gubbs!

BäckaBengtsson! - "Snurkar" var ett bra ord som passar alldeles utmärkt till vad han gör. <_< Men han gör det endast när han drar för hårt i kopplet samt att han gjorde det häromnatten, eller vänta nu... det har bestämt hänt vid andra tillfällen också men det kan nog inte handla om mer än 3-4 ggr allt tillsammans.

Nyser det gör han däremot ganska ofta så jag skall nog ta han till veterinären.

Pertan! - Ja svärfar har haft ett par hundar men det är svårt att ta till sig "goda råd" från han för att när det gäller vissa saker, typ uppfostran och lydnad så kan han inte ett skit men när det gäller hundar i skogen så kan han, om han får säja det själv, så det känns ganska svårt att ta till sig hans ord om du förstår vad jag menar.

Mvh. Robban

Publicerat
Hej igen gubbs!

BäckaBengtsson! - "Snurkar" var ett bra ord som passar alldeles utmärkt till vad han gör. :lol: Men han gör det endast när han drar för hårt i kopplet samt att han gjorde det häromnatten, eller vänta nu... det har bestämt hänt vid andra tillfällen också men det kan nog inte handla om mer än 3-4 ggr allt tillsammans.

Nyser det gör han däremot ganska ofta så jag skall nog ta han till veterinären.

Pertan! - Ja svärfar har haft ett par hundar men det är svårt att ta till sig "goda råd" från han för att när det gäller vissa saker, typ uppfostran och lydnad så kan han inte ett skit men när det gäller hundar i skogen så kan han, om han får säja det själv, så det känns ganska svårt att ta till sig hans ord om du förstår vad jag menar.

Mvh. Robban

Va fan Robban! Har vi samma svärfar?? :huh::o

Det är samma visa här nämligen... <_<

Publicerat
  • Författare
Va fan Robban! Har vi samma svärfar?? :angry::angry:

Det är samma visa här nämligen... B)

I så fall är vi buksvågrar :mellow:

Mvh. Robban