Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Foderspridare??

Featured Replies

Publicerat
post-2195-1211817361_thumb.jpgSka köpa 2 st foderspridare för utfodring av vildsvin. Har hört mig för på jaktaffärerna om detta med analog eller digital, och jag har fått EN DEL :) versioner av vad jag ska välja. Kan köpa digital för 550 kr. Det är den digitala foderatomaten Gen II hos vildsvinsbutiken.se. Men vad anser ni om digitala alt analoga spridare.
Publicerat

Jag har 2 Analoga av modellen du visar. Den ena fungerar klanderfritt medans den andra inte "håller tiden". Tidbrickan glappar liksom, så den kan vara inställd på 22.00 och sprida 21.00 en kväll för att nästa kväll sprida vid 23.00. Jag har haft dessa i ca 2 månader. Spridlängden är ingen jättehöjdare heller 2 meter om du monterar spridarn ca 160 cm upp. Om jag skulle köpa ny idag hade jag satsat på någon annan spridare.

Publicerat

Jag har också en analog. Den funkar bra. Håller tiden perfekt. Spridningen kan också bero på hur högt man justerat "paddeln" den ska vara olika högt beroende på vilket foder man använder. Min sprider 3m drygt med vete och sitter också på ca 1,6m.

Om det rör sig mkt folk i närheten skulle jag inte kosta på mig en dyrare med tanke på sabotage och stöldrisk.

/Peter

Publicerat
  • Författare
Jag har också en analog. Den funkar bra. Håller tiden perfekt. Spridningen kan också bero på hur högt man justerat "paddeln" den ska vara olika högt beroende på vilket foder man använder. Min sprider 3m drygt med vete och sitter också på ca 1,6m.

Om det rör sig mkt folk i närheten skulle jag inte kosta på mig en dyrare med tanke på sabotage och stöldrisk.

/Peter

Jo det förstås. Men det är inte mycket folk i rörelse där.

Jag hittade också denna: Digítal Foderautomat Moultrie för 495 på http://www.vildsvin.se/ .

Andra tar ca 700 för den, påstår sig ha en spridning på 10-12 meter. är det någon som har erfarenhet av denna??

Publicerat
Spridningen kan också bero på hur högt man justerat "paddeln" den ska vara olika högt beroende på vilket foder man använder. Min sprider 3m drygt med vete och sitter också på ca 1,6m.

Jo, jag vet det. Det kan ju eventuellt bero på att majsen är tyngre?

Publicerat

hej

Ni som har provat dessa spridare kan ni säga något om batteri tiden?

Jag har 3 acufeeader och de håller mer än 1år med 2 spridningar 7 sek/dygn.

Då använder jag 6v från biltema

Trident

Publicerat

Ungefär lika länge

Publicerat

Vilken spridare är det då du har?

Den som visas på första inlägget?

trident

• 2 weeks later...
Publicerat

jag beställde precis en Digítal Foderautomat Moultrie för 495 kr från vildsvinsbutiken, plusett batteri, skall se hur den funkar, kommer väl framför allt användas till änderna till att börja med, tills man lärt sig den, sen får den stå i skogen

Publicerat
post-2195-1211817361_thumb.jpgSka köpa 2 st foderspridare för utfodring av vildsvin. Har hört mig för på jaktaffärerna om detta med analog eller digital, och jag har fått EN DEL :D versioner av vad jag ska välja. Kan köpa digital för 550 kr. Det är den digitala foderatomaten Gen II hos vildsvinsbutiken.se. Men vad anser ni om digitala alt analoga spridare.

Har en dylik, analog historia. För min del spelar det ingen roll med hur exakta tiderna är då den står mitt inne i en plantering och är enbart för utfodring. skält till en billig variant är ju som ngn skrev ovan, att folk stjäler som korpar.. :D

Publicerat

När jag köpte min Pfeiffs Feeder så frågade jag om just detta med stöldrisk osv.. Enligt Calle så kände han till att någon blivit av med batterier vid något tillfälle men i övrigt så hade de fått vara orörda såvitt han visste.

När jag kör min spridare så sprider den typ 6 meter ut från spridaren men nu har jag inte orkat fylla den på länge..

Mvh!

Publicerat

Jag har 5 stycken analoga American hunter som går på 4e eller 5e året, problemet är spridningsbilden annars funkar dom väldigt bra. Har också en Pfeiff och den är ju förtåss betydligt bättre när det gäller spridningsbild men dessa 5 kostade tillsammans mindre än Pfeiffen.

Publicerat

Jag har de analoga som visas på bilden.

En sak man kan göra för att bevara spridaren är att man lägger något enkelt skärmtak över tunnan så att vatten inte kan rinna utmed tunnan och ner i spridaren. Det kan skapa lite problem med att det blir lite oxid på axeln som gör att den går trögt. Går lätt att åtgärdas med lite smörj. Men med ett litet skärmtak så slipper man det lilla underhållet.

• 1 month later...
Publicerat

Vi har problem med våra fodertunnor att det blir kondens i dom under varma sommar dagar så köttar det igen i "munstycket" ner till spridaren... Någon som har tips om hur man löser detta???