Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

I väntan på första bössan

Featured Replies

Publicerat

Då så, då är jägarexamen äntligen klar. Intresset väcktes förra juli, när vi hyrde en stuga i Järvsö av en äldre herre. Han frågade vad jag jagade för något med våra hundar och efter att ha förklarat att vi mest tränade apportering med dom så såg han lite förvånad ut. Efter ett par samtal om jakt med honom och ett besök på Delsbo vapen så var jag såld. Självklart skall jag jaga lite fågel med mina hundar!

Försökte läsa in examen på egen hand under hösten, men materialet är för omfattande. Det fick bli en kurs i Studiefrämjandets regi istället med start i slutet av januari. Skrev provet för tre veckor sedan och det gick galant. Sköt upp förra onsdagen med godkänt resultat och har idag skickat in licensansökan på mitt första vapen. Det blev en ny Beretta UL DL med 71cm pipor, tycker att den är helt underbar. Kanske inte det smartaste valet som förstabössa och kanske inte heller helt optimal på lerduvebanan. Provade en mängd vapen och det var inget som kom i närheten av denna, så jag går på min magkänsla.

När vi hade vår sista lektion på kursen så avslöjar min bänkgranne att hon äger 110 Ha skogsmark i Halland där det finns möjlighet att bl a jaga rådjur och fågel. Hon vill att jag pratar med ytterligare två killar från kursen och sedan organiserar ihop det hela. Snacka om goda nyheter när man som bäst sitter och funderar på att det är svårt att hitta marker att jaga på (bor i Göteborg). Vi hoppas på att även få med oss en erfaren jägare till eventuella jakter i höst.

Just nu känns väntan som en evighet, jag tror att det tar runt 3-4 veckor för en förstagångs-licens här i Göteborg. Jag vill ju bara ut till klubben och testa bössan på lerduvorna! Efter att ha skrivit av mig här känns det dock lite bättre. B)

/Mikael

Publicerat

Ett stort grattis till examen!! :mellow:

Och välkommen hit samtidigt! B)

Publicerat

Grattis till examen och välkommen hit B) Att vänta på första licensen är som ett barn som väntar på jultomten på julafton. MAn vankar fram o tillbaka kollar posten. När Licensen äntligen dyker upp så är man ivrig o få lägga vantarna på bössan. Jag vet vad du går igenom.

Publicerat
  • Författare
Ett stort grattis till examen!! ;)

Och välkommen hit samtidigt! :D

Tackar!

Grattis till examen och välkommen hit :D

Tackar igen!

Jag vet vad du går igenom.

Skönt att någon har lite mer förståelse än min sambo... :D

Publicerat
  • Författare

-

Publicerat

förstår precis din känsla. sitter själv och väntar på första vapnet här. som jag bad en butik ta hem från sako den 15 maj. sthlm-gbg. bössfan har inte kommit än! att folk inte kan sköta sina uppgifter gör mig förbannad. väntat snart 2 veckor på att den ska komma hem o sen 3-4 på licens. fy fan.

fick en till skrivit av sig ;)

Publicerat
  • Författare
förstår precis din känsla. sitter själv och väntar på första vapnet här. som jag bad en butik ta hem från sako den 15 maj. sthlm-gbg. bössfan har inte kommit än! att folk inte kan sköta sina uppgifter gör mig förbannad. väntat snart 2 veckor på att den ska komma hem o sen 3-4 på licens. fy fan.

fick en till skrivit av sig ;)

Tungt. Vad är det för bössa?

Publicerat
Tungt. Vad är det för bössa?

benelli supernova pump.