Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fasanjakt, vart är skyttens position?

Featured Replies

Publicerat

Ja, som rubriken lyder,vart är skyttens position?

Har vart med om lite olika varianter där en del känns

helt livsfarliga för den som går som hundförare.

Senaste jakten var det 4 st hundförare som gick på linje

med utställda skyttar på sidorna,vilket kändes helt galet

då dom var så tröga på att förflytta sig och sprang fram

och tillbaka och stundom var en bit bakom ekipagen

men sköt ändå, varpå vi bröt för det kändes inte säkert.

Jag hade för mig att skytten ska gå relativt jäms med hundföraren?

inte bakom??

Hur ska det se ut egentligen?

Publicerat

När jag går som hundförare/drevfolk så kan man ju ta ex. att det är en skogs/slån-dunge med åkrar på sidorna. Skyttarna är uppställda i en cirkel runt denna dunge. Vi går inne i dungen från ena änden till den andra och driver av. Skyttarna skjuter ju fåglen som stöts fram och ofta så blir skotten riktade mot dungen. Visst hör man haglet "regna" inne i dungen men det är ju inget som har någon kraft med sig.

Minns när jag gick med spanieln på hjortjakt. Var en bokföryngring mellan mig och skytten som stod i ett torn. Varken jag eller skytten visste om varandra. Jag visste bara att det fanns dov där som skulle drivas ut. Helt plötsligt går det loss ett par skott 20-30 m från mig och jag slänger mig bokstavligen på marken. Snacka om att jag blev förvånad där. Man visste ju inte vilken riktning det sköts i.

Kan ju tillägga att skyttarna har fasta positioner och flyttar sig ej under drevets gång.

Publicerat
När jag går som hundförare/drevfolk så kan man ju ta ex. att det är en skogs/slån-dunge med åkrar på sidorna. Skyttarna är uppställda i en cirkel runt denna dunge. Vi går inne i dungen från ena änden till den andra och driver av. Skyttarna skjuter ju fåglen som stöts fram och ofta så blir skotten riktade mot dungen. Visst hör man haglet "regna" inne i dungen men det är ju inget som har någon kraft med sig.

Minns när jag gick med spanieln på hjortjakt. Var en bokföryngring mellan mig och skytten som stod i ett torn. Varken jag eller skytten visste om varandra. Jag visste bara att det fanns dov där som skulle drivas ut. Helt plötsligt går det loss ett par skott 20-30 m från mig och jag slänger mig bokstavligen på marken. Snacka om att jag blev förvånad där. Man visste ju inte vilken riktning det sköts i.

Kan ju tillägga att skyttarna har fasta positioner och flyttar sig ej under drevets gång.

Huuu, Skulle jag vara i din sits så skulle jag nog leta efter andra jakter. Vid slån, öar eller dylikt där skyttarna omringar ön så är skott bakåt alt. uppåt tillåtna, in mot holmen är totalt förbjudet och tycker det är helt sjukt att man som hundförare räknar med att det kommer att regna hagel.

Vid hjortexemplet tycker jag lika. Skott in mot såten när man vet att det är ett eller flera hundekipage där inne låter ju helt bisarrt.

Möjligtvis om man sitter i torn och har ett skottfång, men annars så skulle jag vägra att gå in i en såt där det finns risk för att bli träffad.

Svar på Swecul fråga så är linje förmodligen det mest vanliga, en eller ett par personer är ansvariga för att linjen hålls, detta för att inte linjen ska bli en båge och utgöra fara vid ev. skott.