Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Elefantbössa"...

Featured Replies

Publicerat

Min svärmor har en gammal Mauser i kaliber 10,5 som jag kan ta över om jag vill. Jag känner inte till den här kalibern och har några frågor:

Hur svårt är det att få tag på ammunition till den här bössan?

Har den här kalibern ett annat mer känt namn?

Vad skulle man kunna använda den här kalibern till? Jag tänker osökt på ex eftersök på gris i trång terräng.

Ammunitionen till bössan är märkt 10,75x68. Varför skillnad från vapnets kablier 10,5?

Publicerat

10,5 är nog måttet mellan bommarna. Förr angav man kalibern så.

Publicerat

Ja, men då är det väl en 10,75x68. Den använder samma kulor som 404 Jeffery (10,75x73), vilken dock är en kraftigare patron. Woodleigh gör hel- och halvmantlade kulor.

Ska du pyssla med denna bössa så är det nog handladdning som gäller. Verktyg kan vara svåra att hitta, så det lär aldrig "löna" sig rent ekonomiskt att använda denna bössa. Dock är det en mysig patron och om lusten och intresset finns så tycker jag att du bör ge den en chans. Det har funnits ett par herrar i min socken som jagat älg med dessa bössor med gott resultat, men å andra sidan är det inte direkt förvånande att en 10,75x68 klarar att ta livet av en älg heller B)

Publicerat

Ja, det måste vara bommåttet. Ammunitionen har ju använts med gott resultat tidigare.

Det lär väl inte bli så mkt jagat med det här vapnet men det vore synd att sälja/skrota. Är det något ekonomiskt värde i dessa gamla Mauserbössor? Den är i mkt fint skick med helt ok nätskärning, fint lopp och väl fungerande delar.

Hur jäklig är rekylen i den, tror ni? Den är ju lätt, lättare än min Husqvarna 30-06.

Kanske kan vara bra att ta till vid eftersök eller drevjakt på gris. (På 30-06an kommer det att sitta ett 50 eller 56 mmm sikte.)

Är det synd att göra ingrepp, t ex att sätta dit ett Aimpoint?

Publicerat
Är det synd att göra ingrepp, t ex att sätta dit ett Aimpoint?

Beror lite på hur skicket är, kan jag tycka, men det är ju upp till dig. Du kanske kan kränga av den annars till nån villig forist ;)

Vad rekylen beträffar så skulle jag tippa på att den är ganska otrevlig. Min bror har en liknande lättviktare fast i 9,3x62 med bakelitbakkappa, och den slår värre än nåt annat jag provat, och då har jag ändå haft bössor i 340 Wby, 358 Norma, 375 H&H, 416 Rem Mag/Rigby/Wby Mag, och 458 Win Mag...

Publicerat

Man bör stocka om dom där gamla pjäserna, min 358 var inge rolig med krokikolven ;)

Publicerat

Värdet är inte noll, det är ingen gammal hva 146:a det handlar om.

Hur högt värdet är beror på vilken modell det är.

Eller för att du enklare skall förstå, Hur mycket är en gammal volvo värd?

Kan du lägga upp lite bilder?

Håkan

Publicerat

Hittade en Mauser i samma kaliber för 10800:- på Blocket:

http://www.blocket.se/vi/16131943.htm?ca=21_s

Ingen bild på annonsen så jag kan inte avgöra om det är samma typ av vapen, kanske även svårt att avgöra om priset säljaren begär är rimligt?

Ska försöka hinna lägga upp lite bilder under helgen!

• 4 weeks later...
Publicerat

Sköt en runda med 10,75an och det var minsann en "manlig" rekyl men inte direkt otrevlig och inte rappare än 30-06an. Bara tyngre och mäktigare. (Detta var med gammal RWS hålspets, bara 14 kvar nu...) Men jag antar att det inte är trevligt att skjuta i bänk med den... Får väl ta på seglarvästen.

Det här med ammunition är ju ett bryderi. Det kommer inte att skjutas speciellt mycket med den här bössan men jag vill ju åtminstone lära känna riktmedlet samt skjuta älg- och grisbana och det vill jag ju inte slösa RWS-termosarna på.

Såg i en gammal Jaktvapenguide (2006) att Gunsammo i Löddeköpinge för kalibern med Woodleighkulor, till det facila priset av 1350:- - 1650:- för 20 st. Har för mig att jag har läst minst sagt tveksama rapporter om kvaliteten på hylsorna. Någon som känner till deras kvalitet nu för tiden?