Publicerat Maj 30, 200817 yr Som rubriken lyder ska vi grilla vildgris i helgen då några goda vänner kommer på besök. Har ni något bra tips på sjyst sås till? Har tröttnat på bea och café de paris så det sjunger om det Grillbiten består av en stek som skivas upp och marineras. Till det någon form av potatis.
Publicerat Maj 30, 200817 yr Jag brukar servera vildsvin med Aioli, som jag har kryddat med lite sambal olek och sweet chili, det brukar bli skitgott. Sedan serverar jag grillade grönsaker(squash, cocktailtomater, championer, paprika, röd chilifruk) på spett och en sallad med pinjenötter, advokado och fårost eller riven parmesan/peccorini iblandat. Då slipper man potatisen.
Publicerat Maj 30, 200817 yr Författare Orjant> Aioli är aldrig fel, ej heller Tzatsiki. Schaman> Ädelostsås äter vi hela vintrar så det blir nog Orjants förslag
Publicerat Maj 30, 200817 yr hemlagad aioli är fan inte fel det heller nej. Ädelost kanske inte heller passar vildsvin. (vet inte aldrig ätit svin)
Publicerat Maj 30, 200817 yr Ska oxå grilla vildgris ikväll. Välmarinerad benfri kotlettrad. Pänslas med honung-hpsås-svartpeppar-olja-ingefära. klyftpotäter i ugn till. Balsamredution, Tzatziki, o nån BBQ sås oxå. Vitkålsallad ala huset Tar nog lite vitlök o timjansfrästa morötter till oxå. Vit chokladmousse o skogsbär till dessert. o jäklar va jag ska ha kall öl till
Publicerat Maj 30, 200817 yr Ska oxå grilla vildgris ikväll.Välmarinerad benfri kotlettrad. Pänslas med honung-hpsås-svartpeppar-olja-ingefära. klyftpotäter i ugn till. Balsamredution, Tzatziki, o nån BBQ sås oxå. Vitkålsallad ala huset Tar nog lite vitlök o timjansfrästa morötter till oxå. Vit chokladmousse o skogsbär till dessert. o jäklar va jag ska ha kall öl till Det är väl inte så långt till Småland. Jävlar vad gott det lät.
Publicerat Maj 30, 200817 yr Författare Så här blir det! En kall fördrink på flädersaft och gin, mumma! Grillade vildgris kotletter med hasselbackspotatis och tzatsiki (frun gör underbar sådan och jag orkar ej göra Aioli) samt även en BBQ sås. Till det dricks det kall Staropramen eller Rawsons Retreat från tetra. Desserten blir en mandel/chokladkaka med grädde, avnjuts med kaffe samt Baileys till damerna och Highland Park till herrarna. Skål på er!
Publicerat Maj 30, 200817 yr Vildsvin må vara hyfsat gott, men inget mot det älgkalvsinnanlåret som ligger på min grill i afton. Precis som tamdjur med fläsk och nöt. Fläsk är för vardag nöt/älg för fest
Publicerat Maj 30, 200817 yr Författare Vildsvin må vara hyfsat gott, men inget mot det älgkalvsinnanlåret som ligger på min grill i afton. Precis som tamdjur med fläsk och nöt. Fläsk är för vardag nöt/älg för fest Ähh, i och med att man alltid har färskt älgkött i frysen har man ätit sig less..
Publicerat Maj 30, 200817 yr Ähh, i och med att man alltid har färskt älgkött i frysen har man ätit sig less.. Alltså FÄRSKT kött har aldrig varit fryst . Sen har ni fel båda två. Till fest har man kronvilts kött. PS Mickel: Är du helt less på älgköttet kan du skicka ner en halv kalv
Publicerat Maj 30, 200817 yr Författare Alltså FÄRSKT kött har aldrig varit fryst Nej men kött som är nyskjutet är väl ändock färskare än en stek som legat i 3 år? Har föressten ändrat desserten till nougatglass med espresso och grädde över.
Publicerat Maj 30, 200817 yr Blev så sugen att jag tog fram vildsvinsfilé ur frysen, har marinerat den i Hickorymarinad, kommer serva en skön grönsallad till, toppad med grillade, färska gul- och rödlökar, som sås har jag Fruns Rabarberchutney och jag dricker Heineken till det hela. Sitter själv på landet och bara myser, jaktmöte i morgon. Det är inte synd om mig.
Publicerat Maj 31, 200817 yr Ähh, i och med att man alltid har färskt älgkött i frysen har man ätit sig less.. Och det har man inte med vildsvin menar du? Håller med Att kron är gott håller jag med om, men kron har jag inget i år, dov och rådjur finns men det är inte riktigt lika gott som Kron. Visst, jag har ätit älg i alla dess former sedan jag fick egna gaddar men ledsnar aldrig på det.
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Ska oxå grilla vildgris ikväll.Välmarinerad benfri kotlettrad. Pänslas med honung-hpsås-svartpeppar-olja-ingefära. klyftpotäter i ugn till. Balsamredution, Tzatziki, o nån BBQ sås oxå. Vitkålsallad ala huset Tar nog lite vitlök o timjansfrästa morötter till oxå. Vit chokladmousse o skogsbär till dessert. o jäklar va jag ska ha kall öl till När man läser detta så inser man fördelen och skillnaden mellan hobbygrillaren (Jag) och med att vara kock till profetionen. Tack för ett bra recept NS. Björnhunden
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Om ni ska grilla vildsvin hoppas jag på att ni gör som Asterix och Obelix!!!
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Undrar om jag inte har ngt knas i smaklökarna.. Älg är i stort sett bäst som köttfärs tycker jag, möjligen att innerfilén kan vara lite kul men sådär supersmarrig vet jag inte om jag tycker att den är. Gris.. snäppet godare än älg.. men godast tycker jag nog att rådjur är på grillen! Synd att det blir så lite, man grillar ryggbitarna bara resten är inte lika kul. Som mat föredrar jag allrahelst faktiskt dov, käkat kron några gånger men nej gillar dem inte. De är dessutom rätt trista i slaktrummet med skum lukt.. Mvh!
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Undrar om jag inte har ngt knas i smaklökarna..Älg är i stort sett bäst som köttfärs tycker jag, möjligen att innerfilén kan vara lite kul men sådär supersmarrig vet jag inte om jag tycker att den är. Gris.. snäppet godare än älg.. men godast tycker jag nog att rådjur är på grillen! Synd att det blir så lite, man grillar ryggbitarna bara resten är inte lika kul. Som mat föredrar jag allrahelst faktiskt dov, käkat kron några gånger men nej gillar dem inte. De är dessutom rätt trista i slaktrummet med skum lukt.. Mvh! Testa att skära lagom stora bitar av baklåret och gör grillspett av rådjur. Blir väldigt mört och gott. mvh
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Undrar om jag inte har ngt knas i smaklökarna.. Jo, defnitivt En älgkalvsfilé på grilllen likt nedan kan inte mäta sig mot något annat viltkött enligt mig iaf.
Publicerat Augusti 5, 200817 yr Jo, defnitivt En älgkalvsfilé på grilllen likt nedan kan inte mäta sig mot något annat viltkött enligt mig iaf. Et älghjärta el. ett hjärta av annat klövvilt broder! Finns inget mörare kött än ett hjärta men man ska inte avslöja för gästerna vad det är. En del gillar det inte, men det sväljer rätt bra med salt och andra kryddor. Torkat hjärta ska Vi inte tala om. Ännu godare!
Publicerat Augusti 9, 200817 yr Hmm grillade någon del av älgbak, någon del av grisbak samt rådjurs innerfilé igår. Iofs kryddade jag rätt hårt men älgen vart faktiskt helt ok. Dessvärre var det någon del av en gammal kossa så det var segt som vanligt. Blir mer och mer fast i övertygelsen att mala allt älgkött utom filéerna... Grisen var helt ok och rådjuret.. ouj ouj Mvh!
Publicerat Augusti 10, 200817 yr Hmm grillade någon del av älgbak, någon del av grisbak samt rådjurs innerfilé igår. Iofs kryddade jag rätt hårt men älgen vart faktiskt helt ok. Dessvärre var det någon del av en gammal kossa så det var segt som vanligt. Blir mer och mer fast i övertygelsen att mala allt älgkött utom filéerna... Grisen var helt ok och rådjuret.. ouj ouj Mvh! Nu tycker jag att du är lite gnällig, älgen var inte alls seg den var skitbra, visst var den segare en vad grisen var med se ska den vara. O rådjuret, kan bara hålla med ouj ouj ouj
Publicerat Augusti 11, 200817 yr Hoppa o skit Älgen var seg men klart ätbar.. Synd att det vart så lite whiskey, man var rätt sliten efter två nätters arbete och därefter den här skumma dygnsrytmen som blir när man ska sitta och ljuga hela nätterna för att sen gå upp och jaga Mvh!
Publicerat Augusti 11, 200817 yr Jopp, dygnet fick sig en liten rubbning. Du får väl ta fram någon bild på oss andra två o svepa det som blev över
Publicerat Augusti 11, 200817 yr Författare Tog fram innanlåret från den ena älgen jag sköt i höstas och grillade i söndags. Till det fixade kära svärmor rostade grönsaker och en pepparsås. Gissa vem som hade den godaste matlådan på jobbet imorse..