Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spårträning/älghundar

Featured Replies

Publicerat

Gick ett spår med tiken häromkvällen och de funkade mycke bra,hon har lugnat ner sig en del mot förra året. mer spårnoga, och ett lämpligare tempo.

Hur ofta tränar ni spår med era älghundar/eftersökshundar?? hur lägger ni upp de hela? längd,blod,liggtid mm mm??????

har inte gått så många spår me henne, men jag brukar simulera en skottplats,som jag går fram till själv först, hunden 5-10m bakom,platsad el kopplad.. går nyfiket igenom "skottplatsen", tar på hunden selen,nosa igenom platsen..beröm när hon hittar nå vitalt... sen -sök! . använder sele som "arbetstecken", 15m spårlina.. håller mig 7-8m bakom hunden.

hur gör ni?

Mvh/johan

TREVLIG HELG!!!

Publicerat

Ja, nu är ju min jämtvalp bara 4 månader men de spår som jag går med honom är relativt okomplicerade med endast dragen klöv, dvs. inget blod.

Min jaktspaniel däremot tränade jag riktigt mycket. 1-2 blod spår i veckan. 2 dl/600 m. Spåren låg faktiskt inte sååå länge men upp mot en 8-9 timmar ungefär. Är faktiskt lite besviken på mig själv då hon inte har fått gå ett spår på ett bra tag nu.

Skillnaden mellan älghundar och övriga raser när det gäller spårträning är nog inte så stor. Alla har vi våra trix. Kommer dock inte på något mer just nu! ;)

Publicerat
  • Författare
Ja, nu är ju min jämtvalp bara 4 månader men de spår som jag går med honom är relativt okomplicerade med endast dragen klöv, dvs. inget blod.

Min jaktspaniel däremot tränade jag riktigt mycket. 1-2 blod spår i veckan. 2 dl/600 m. Spåren låg faktiskt inte sååå länge men upp mot en 8-9 timmar ungefär. Är faktiskt lite besviken på mig själv då hon inte har fått gå ett spår på ett bra tag nu.

Skillnaden mellan älghundar och övriga raser när det gäller spårträning är nog inte så stor. Alla har vi våra trix. Kommer dock inte på något mer just nu! ;)

Gick ett spår igår. ca700m 1dl blod med flera vinklar å en återgång.. de gick riktigt bra.. ska lägga några till sen blir de spårprov. har tänkt till junsele å se va hon säger om nallarna där.

Publicerat
Gick ett spår igår. ca700m 1dl blod med flera vinklar å en återgång.. de gick riktigt bra.. ska lägga några till sen blir de spårprov. har tänkt till junsele å se va hon säger om nallarna där.

Det låter kanon! Det kommer säkert att gå bra!

• 4 weeks later...
Publicerat

Ni har tur som har hundar som gillar konstgjorda spår. Min laika gillar/bryr sig inte över dem alls. Han är dessutom inte direkt interesserad av döda ting, typ en klöv eller liknande så att gå konstgjorda spår funkar helt enkelt inte. Lite tråkigt då det skulle ha varit kul och åka till orsa eller junsele.

Det positiva är att det funkar i skarpt läge, dock så har han för bråttom och går för mycket på vind så han är inte optimal tyvärr. Vi har dock flera andra hundar i jaktlaget som är rena spårhundar så det är inget större problem faktiskt.

Jag har prcis beställt en laika till nu och hon hoppas jag att jag lyckas bättre med. Jag tror att det största felet jag gjorde var att han fick spåra en skjuten älg ganska tidigt i sin karriär och då blev det inte interessant med fusk-spår.

Jag gick en spårkurs med honom men när vi gick provet så gick det inte så bra och det visade sig bero på dessa förbaskade noskvalstren som verkar finnas lite överallt. Åtminstonde tror jag det för han fick medicin mot det en bit in på jakten och redan efter en vecka så jagade han mycket bättre.

På spårkursen fick jag dock lära mig att man fick tydligen se upp med att träna förmycket spårträning då hundarna dels genomskådade det och dels kunde de tappa intresset. Man skulle se till att öka svårighetsgraden så att hunden fick aktivera hjärnan mer och mer. Dock sa läraren att man behövde dock inte göra spåren så jättelånga utan det var antal vinklar och uppehåll, samt hur gammalt spåret var som var viktiga saker att tänka på.

/Henrik

Publicerat

Jag tror inte att det har nån större betydelse om man har spårat på skarpa eftersök eller ej om hunden gillar att spåra. Gillar dom spår så tar dom det oavsett upplägg. Det är i alla fall min erfarenhet av dom hundar jag haft. En del är bättre o en del är sämre....

Det viktiga tror jag är att börja med små enkla spår när dom är små och successivt öka svårighetsgraden allt eftersom.

Dom ska alltid tycka det är kul att följa spåret när man tränar.

Kör man för hårt med dom när dom är unga eller ökar och vill för mycket är det nog lätt att dom tappar lite fokus.

Jag tror heller inte att man ska lägga och träna spår för ofta när dom är ung, dom behöver oxå få mogna och smälta allt dom tar in.

Har man gått ett anlagsklass i viltspår när dom är unghund så tror jag man ska fortsätta öva det resten av den säsongen,

istället för att bli allt för positiv och gå in på öppen klass för snabbt.

Ddå är bara risken att man själv blir besviken och att det i slutändan kommer att gå ut över hunden som sen inte tycker det är speciellt kul.

Bäst av allt är ändå att få träna på skarpa eftersök...det ger både förare och hund den bästa träningen. Tyvärr lite svårt för många ekipage.

Mvh Thomas ;)