Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fan nu är jag trött på det här!!!!

Featured Replies

Publicerat

Har en Lee krutdoserare som jag nu är så j..la trött på att den snart åker ut gemon fönstret. Ställer jag in en grain vikt på tex 47,5 så får jag till 99 % fel när jag doerar. Det blir 47,1, 47.9, 48 osv. Ska kolla på RCBS doserare och undrar då om jag kan förvänta mig någon förbättring. Håller RCBS doserare måttet eller?? Kan jag förvänta mig att den håller den vkten jag ställt in och inte flaxar runt som Lee gör. Är för övrigt nöjd med resten av utrustningen från Lee så den ska jag inte hänga ut.

Publicerat

Vår RCBS doserare är pålitlig .

Publicerat
  • Författare
Vår RCBS doserare är pålitlig .

vad är det för modell av rcbs??

Publicerat

Laddar du krut som har lite längre krutkorn, t.ex. MRP. Så kan man inte använda krutdoserare.

Spelar ingen roll om de är RCBS, Lee eller Redding.

Jag har prövat med RCBS doseraren i kombination med MRP och det gick åt skogen :rolleyes:

Publicerat

Min Lee krutdoserare funkar klockrent :rolleyes:

Mvh.

Publicerat

tror inte jag hört talas om en ända doserare som klarar N160, mrp osv men vad tusan vågen ska väl användas den också, med trickler tycker jag att det går jäkligt snabbt att mängdladda precisionsladdningar.

Publicerat

Tröttnade rätt snabbt själv på doserare som inte var riktigt exakta. Körde sen allt på vågen med trickler istället, bra men lite omständigt. Skaffade sen RCBS automat doserare kopplad till en PACT våg med IR port. Bland de bästa investeringar jag gjort. Superenkelt handhavande och exakta laddningar samtidigt som jag själv kan tex sätta i kulor eller annat medan maskinen doserar. Rekommenderas !!

Mvh

Publicerat

Med vissa krut (långsamma) diffar doseraren några 10-delars grains - men det spelar ingen roll när man laddar som jag gör, med över 70gr i hylsan. Det blir inte många procents diff...

• 6 months later...
Publicerat

Funderar starkt på en krutdoserare, Jag tycker det tar för lång tid o sitta o trickla o mixtra i vågen.

Kör MRP krut till Klass 1an och 201 till .222an

Rekomendationer,

Ps det är jul ekonomin tillåter inte leksaker för många många tusen peningar.

Fast det frugan inte vet et vet hon ju inte :lol:

/Lasse

Publicerat
Har en Lee krutdoserare som jag nu är så j..la trött på att den snart åker ut gemon fönstret. Ställer jag in en grain vikt på tex 47,5 så får jag till 99 % fel när jag doerar. Det blir 47,1, 47.9, 48 osv. Ska kolla på RCBS doserare och undrar då om jag kan förvänta mig någon förbättring. Håller RCBS doserare måttet eller?? Kan jag förvänta mig att den håller den vkten jag ställt in och inte flaxar runt som Lee gör. Är för övrigt nöjd med resten av utrustningen från Lee så den ska jag inte hänga ut.

Du får ett sex pack för den, jag står för frakten.

/C

Publicerat

Jag är iofs ny på handladding men min Lee-doserare är inte heller helt exakt. Däremot så verkar de små variationerna inte spela någon roll för precisionen, inte på 30-06 i alla fall. Men MRP har en tendens att stocka sig så att man måste ge den ett knäpp med fingret får att doseraren ska fyllas upp och sedan för att tömma den i hylsan, det har hänt ett par gånger att den inte tömmer sig helt förrän efter att jag tagit bort hylsan och 30-40 Gr krut strömmar ut på bänken :lol:

Publicerat

Hej

Hemligheten att få jämna vikter ligger i att föra spaken i jämn och lika hastighet , ca 1-1,5 sek per cykel är lagomt tycker jag .

Ni kan kolla vilken skillnad det blir om man öppnar krutkammaren sakta eller fort och väga sedan :lol: , det skiljer upp till 0,5 grains eller mer kan jag lova med en 50 gr laddning som utgångspunkt

Det skall inte hållas på och trixas några med knackningar ody utan bara up och ned i en jämn rörelse som en robot , alla mått med kammare fungerar på liknande vis och är känslig för fyllnads hastigheten särskilt med större laddningar över 50 gr.

Prova att ta 5 hylsor i laddbrättet och fyll dom med en laddning med en robotaktig likadan rörelse för alla hylsor , sedan kontroll mäter du varje laddning så skall du se att det duger :huh:

Ett tips angående Lee måttet , det går det att ställa trögheten i sliden med centrumskruven och om den är för hårt ställd så kan man inte göra den "robot" rörelse som behövs .

Om man tex fyller en patron med krut och sedan laddar den så tappar man oftast den "robotfealing"som behövs så jag rekomenderar att man fyller minst 10 hylsor åt gången i ett laddbrätte vid mängdladdning .

Publicerat

Mitt Harrellmått "klipper" både MRP och N150 ibland, men det funkar fint ändå. Bara att mata på med robotrörelse precis som Anders skriver.

Publicerat

Kör med lee´s mått och dubbelknack och får ca 0,2 grain i skillnad. Kör i alla fall med trickler och våg, känns tryggare och går rätt fort. Men nu kanske en Dillon 550 är på g in och då blir det annat :D

Publicerat
Kör med lee´s mått och dubbelknack och får ca 0,2 grain i skillnad. Kör i alla fall med trickler och våg, känns tryggare och går rätt fort. Men nu kanske en Dillon 550 är på g in och då blir det annat <_<

Jag kör också med LEE med dubbelknack och kontrollmäter var 3-5:e hylsa och normalt är spridningen 0,1-0,2 grain vilket inte påverkar vid normal jakt. Toppfågel skulle jag nog vara nogrannare med.

Publicerat

Bockade till en plåtbit i min Lee doserare som fördelar trycket från krutet, spelar ingen roll om magasinet är fullt eller halvt.

I övrigt gör jag som Anders Ö skriver "robotarm" :D

/ Kruger

post-1057-1229449955_thumb.jpg

post-1057-1229449967_thumb.jpg

• 4 weeks later...
Publicerat

För att ett krutmått ska fungera riktigt bra så bör man ha en baffel i det. Ex en sådan bockad plåtbit som visades av Kruger

Sedan är det den där exakta repeterbara rörelsen. Varje gång kan stöter till bordet, lägger an hylsan mot måttet osv så packas krutet lite grann. Därför byter jag hylsa med mätcylindern i tömningsläge, vrider upp o väntar tills krutet slutar rinna och ner igen utan att släppa spaken eller annat trix. En robotrörelse som Anders skrev om.

Innan dessa två knep så kastade vikten en hel del. Idag så ligger jag oförskämt exakt. +-0.1 Och jag har Lee's mått. Laddar nästan uteslutande med Norma 204, VV N140, VV N150.

Mikael