Publicerat Juni 5, 200817 yr Jag har tänkt låta min unga vorsteh få simma en hel del i sommar som komplement till att springa bredvid cykeln. Jag tänkte ro i båt och låta henne simma efter men är osäker på hur upplägget bör vara. Hur mycket orkar dom simma? Hon är 14 månader gammal och i god kondition. Hon gillar att vara i vattnet så den biten är inga problem. Ska man köra typ tids-intervaller eller längre kontinuerlig simning? Hur långa tider ska man köra? Jag tycker det är svårt att avgöra när dom blir trötta när dom är i vattnet, cyklar man är det ju en annan sak... Hur gör ni som simtränar era hundar? Är det nått särskilt man bör tänka på? Vid vilken vattentemperatur börjar ni träna?
Publicerat Juni 5, 200817 yr Jag har tänkt låta min unga vorsteh få simma en hel del i sommar som komplement till att springa bredvid cykeln. Jag tänkte ro i båt och låta henne simma efter men är osäker på hur upplägget bör vara.Hur mycket orkar dom simma? Hon är 14 månader gammal och i god kondition. Hon gillar att vara i vattnet så den biten är inga problem. Ska man köra typ tids-intervaller eller längre kontinuerlig simning? Hur långa tider ska man köra? Jag tycker det är svårt att avgöra när dom blir trötta när dom är i vattnet, cyklar man är det ju en annan sak... Hur gör ni som simtränar era hundar? Är det nått särskilt man bör tänka på? Vid vilken vattentemperatur börjar ni träna? Jag brukarf simma en hel del med mina hundar på sommaren, det är den bässta träning en hund kan få. Brukar börja med en 15-20 min o sen jobba mej uppåt i tid. Du kan se på hunden om den är trött, genom att hålla koll på bakdelen för när hundens bakdel börjar gå ner i vattnet så är det dags o sluta för då är den trött
Publicerat Juni 6, 200817 yr Låter som en fin fin idé detta, men jag har nästan problem med "för mycke" vattenpassion i min vovve... Direkt han servatten ska han hoppa i, måste nog vistas på stranden å passivitetsträna han lite där, han blir nästan stressad av sin passion! Men om sagt, det är sjukt mycke mildare träning att simma än att cykla!
Publicerat Juni 6, 200817 yr Simma är outstanding, även om man behöver cykeln också hoppas badkrukan hänger på i sommar, annars får han väl slita brevid cykeln i 30 graders värme om det nu är så farligt att bli blöt, har aldrig tidigare haft en badkruka men den här är lite mesig, vappen kanske får fart på honom. Tillbaka till träningen, jag brukar variera kör med apporter som hundarna får kämpa om att nå först, de har inga agg mellan sig ska jag väl tillägga, men också långsim på i början 20 min och så ökar man för var dag, håller med det är svårt att se på hunden på samma sätt, men sen lägger man på mer och mer och gärna över timmen ligger jag i och kör inga tempoväxlingar utan lungt och behagligt, sen finns det olika teknik, de som flyter runt och bara hänger med och sen de som är på helspänn och jobbar som besatta bara på att försöka hålla sig flytande, det går åt lite rivsår, men jag brukar förska lugna de ivrigaste nere i vattnet.
Publicerat Juni 6, 200817 yr Författare Så bra att ni skriver om ungefärliga tider, jag hade ingen aning nämligen!
Publicerat Juni 6, 200817 yr Jag simmtränar mina hundar från båt, i med alla i båten sen ror man ut en bit och sen hoppar dom i sen ror man bara då har du mycket lättare o se när dom blir trötta.
Publicerat Juni 6, 200817 yr Intressant att höra hur ni gör! Har ni hundarna fritt simmandes? Tror min jycke skulle välja närmsta väg till land för att börja jaga! Vilka vattentemperaturer kör ni i? Bara insjö eller? Sälv kör jag många o långa vattenapporter samt cykling dagligen med min jycke före jaktstart. Skulle dock kunna tänka mig att låta honom simma mer o cykla mindre!
Publicerat Juni 7, 200817 yr Jag har inga problem med att ha mina hundar lösa bakom båten, visst man får ju prata lite med dom ibland men dom följer så snällt med. Tempen på vattnet är nog bra nu skulle jag tro hundarna är ju inte lika kännsliga för det här med kyla som vissa tror,bara torka dom torra när man kommer upp och sträcka ut dom lite
Publicerat Juni 7, 200817 yr Föredrar lös hund och temp på vattnet över 15 grader, en grej med hunden i lina är att om den sjunker så är det bara dra upp den och den sticker inte upp på land och hittar på bus, har ni lina så använd en sele som inte kan glida av