Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilket typ av vapen ska jag skaffa?

Featured Replies

Publicerat

Eftersom jag är helt okunnig när det gäller vapen så tänkte jag fråga här om lite tips.

Jag skulle vilja ha ett klass 2 vapen som passar dels för skogsfågeljakt men även som är lämpligt att jaga rådjur med.

Jag vill oxå att det ska vara relativt tyst eftersom min ena hund har börjat visa en aning skottberördhet. Skott går fortfarande bra men det är värre med fyrverkerier. Men eftersom jag inte vill riskera att rädslan blir så stor att det påverkar jakten så vill jag försöka hitta ett vapen som är relativt tyst.

Nån som har nåt förslag på vad jag ska välja?

/ Narren

Publicerat

En rekylomladdad halvautomat känns som ett bra val.

Smäller inte så hårt, och uppfyller ju klass kraven.

Är inget proffs på automater men har för mig att det är så.

Publicerat
Eftersom jag är helt okunnig när det gäller vapen så tänkte jag fråga här om lite tips.

Jag skulle vilja ha ett klass 2 vapen som passar dels för skogsfågeljakt men även som är lämpligt att jaga rådjur med.

Jag vill oxå att det ska vara relativt tyst eftersom min ena hund har börjat visa en aning skottberördhet. Skott går fortfarande bra men det är värre med fyrverkerier. Men eftersom jag inte vill riskera att rädslan blir så stor att det påverkar jakten så vill jag försöka hitta ett vapen som är relativt tyst.

Nån som har nåt förslag på vad jag ska välja?

/ Narren

Idag är det ju rätt enkelt att få licens för ljuddämpare för jakt med klass 1-2 vapen, behövs inga läkarintyg osv, så jag personligen hade nog valt en gammal hederlig 6,5x55, den känns rätt allround. Finns en hel del olika kulor att välja på om man laddar sin egna ammunition.

Publicerat
  • Författare
Idag är det ju rätt enkelt att få licens för ljuddämpare för jakt med klass 1-2 vapen, behövs inga läkarintyg osv, så jag personligen hade nog valt en gammal hederlig 6,5x55, den känns rätt allround. Finns en hel del olika kulor att välja på om man laddar sin egna ammunition.

tack för tipset! ska kolla upp det.

Publicerat
  • Författare
En rekylomladdad halvautomat känns som ett bra val.

Smäller inte så hårt, och uppfyller ju klass kraven.

Är inget proffs på automater men har för mig att det är så.

Tackar för tipset!

Publicerat

Håller med fullständigt!

Visst finns det flr kalibrar som passar dom kraven du ställer, men en 6,5x55 är en perfekt kaliber i klass 2, och du har en klass 1 också i samma om du skulle behöva det.

Dessutom finns det ju en uppsjö av bra begagnade 6,5:or till en billig penning. :)

Lycka till!

Publicerat

låter som du ska ha antingen en 223 eller en 243 :) 223an är tystare än 243 sen är det ju rätt så lätt att få ljud dämpare till bössan :D:D

Publicerat
Håller med fullständigt!

Visst finns det flr kalibrar som passar dom kraven du ställer, men en 6,5x55 är en perfekt kaliber i klass 2, och du har en klass 1 också i samma om du skulle behöva det.

Dessutom finns det ju en uppsjö av bra begagnade 6,5:or till en billig penning. :rolleyes:

Lycka till!

låter som du ska ha antingen en 223 eller en 243 :rolleyes: 223an är tystare än 243 sen är det ju rätt så lätt att få ljud dämpare till bössan :P:D

Fick för mig att det bara var hagelvapen du letade efter då tråden ligger under hagelvapen! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Fick för mig att det bara var hagelvapen du letade efter då tråden ligger under hagelvapen! :rolleyes:

Ah jag la inlägget lite fel kanske. Det var ju inte specifikt hagel vapen. Mitt fel :rolleyes:

Publicerat

:rolleyes: FInns det 6,5x55 som går under Klass 2 vapen???n:O

Publicerat
:rolleyes: FInns det 6,5x55 som går under Klass 2 vapen???n:O

Ska man vara petig så är det ju inte själva vapnet som delas in i klasser utan det är kulpatronen (kulvikten och anslagsenergin).

Publicerat
Ska man vara petig så är det ju inte själva vapnet som delas in i klasser utan det är kulpatronen (kulvikten och anslagsenergin).

Men jag som inte har tagit "högvilt" på jägarexamen kan väl inte ha en 6,5x55? Den räknas väl som ett klass 1?

Publicerat

tror att att du kan skaffa en 6,5x55 om du säjer vad du ska jaga och holler dej under 9grams kulor

Publicerat

Varför inte en 222, tråkig men funkar till allt upp till rådjur utan problem.

Sedan vad gäller skottberördhet och fyrverkerier. Se till att ha kul med hunden och skjut lite, skotträna helt enkelt. Har en jämte som inte bryr sig för fem öre om skott med är rädd för åska och fyrverkerier.

Publicerat
tror att att du kan skaffa en 6,5x55 om du säjer vad du ska jaga och holler dej under 9grams kulor

Låter ju ytterst intressant, måste ta reda på mer ang detta.

Publicerat
Varför inte en 222, tråkig men funkar till allt upp till rådjur utan problem.

Sedan vad gäller skottberördhet och fyrverkerier. Se till att ha kul med hunden och skjut lite, skotträna helt enkelt. Har en jämte som inte bryr sig för fem öre om skott med är rädd för åska och fyrverkerier.

Japps, jag håller med... Sen är det skillnad på knall & knall! Jag har haft hundar tidigare som inte brytt sig alls om skott men vart livrädd för smällare & fyrverkerier.

Men börja ha hunden en bit bort å skjut medan nån leker med hunden & dess favvo-lekis tex. Då börjar den associera smällen med nått skoj, detta brukar funka då hunden inte är föör smällrädd.

Publicerat

det kanske räcker med att kapa pipan lite så blir det en klass två bössa.

Publicerat

Går det att få licens på en 6,5x55 som klass II så är det ett perfekt vapen och finns massor på begagnat marknaden till bra priser.

Publicerat
Men jag som inte har tagit "högvilt" på jägarexamen kan väl inte ha en 6,5x55? Den räknas väl som ett klass 1?

Kan nog bli svårt i första taget, men som det skrevs tidigare, en "tillräckligt" kort pipa och en räffelstigning som inte kan stabilisera tunga kulor osv. Komplettera med en en del uträkningar och intyg osv. Har dock inte hört någon som har en licens. Tyvärr så litar inte myndigheten på intyg av typen "Jag looooovar att inte använda 9 grams kulor eller tyngre" :rolleyes: