Publicerat Juni 6, 200817 yr Skulle vara kul att höra era erfarenheter i dessa rasers jaktliga egenskaper, jag skulle helt klart kunna tänka mig en skällkung, men vad jag fattat så har NOBSen högre "skalltröskel"? Stämmer det? För & nackdelar av båda vill jag ha, vill själv ha en NOBS för att dom är lite tystare, iaf de jag träffat!
Publicerat Juni 6, 200817 yr Det är väl två väldigt likvärdiga raser och skiljer mer mellan olika individer än vad det gör mellan raserna. Själv har jag bara haft finnar och även mina jaktkamrater har mest hållit sig med finnar så mina erfarenheten om nobsar är liten. Det är på jaktprov jag sett en del nobsar och kan väl inte påstå att det är någon större skillnad det jag personligen upplevt är att nobsarna oftast är bra på att finna fågel men förvaltar dem lite sämre och sedan tycker jag att finnen håller en högre lägsta nivå. Jag har egentligen för liten erfarenhet av nobsar för att kunna jämföra raserna men jag försöker väl ändå Nobsens + Tystare och snällare hemma och med andra hundar Bra sök Hörbart skall Nobsens - Vanligare med skalldrivare sämre på att lyssna Ojämnare Glesare skall
Publicerat Juni 18, 200817 yr Jag har lite statestik om jaktprov i västerbottens lappmark. Det är inte hela sanningen när man läser siffrorna. Men det man kan utläsa är att båda raserna fungerar jaktligt. Antalet förstapris skillde det 2% till finnens fördel, men nobsen hade 3% fler 2.a pris. Finnen hade 3% fler tredjepris och nobsen 2% fler nollor. Detta på 174 starter (fin104-nob70). Sedan kan man gå in och titta på vilka som tagit förstapris, och då ser man att tre nobsar tagit mer än hälften av förstaprisen, sedan har sex st. ett var. En finne har tre förstapris, fem st har två förstapris, tio st har var sitt förstapris. Av dessa ettor gällande finskspets är 12 st tagit i Åsele, 1 st juktan, 2 st Storuman och 8 st Rörliga. Nobsen har 5 st i Åsele, 2st i Juktan, 1 st i voutjaure och 6 st rörliga. Vad kan man utläsa av detta annat än att Åsele är ett bra prov, men då är det prov i sex dagar, med många hundar startandes.
Publicerat Juli 19, 200817 yr Det är väl två väldigt likvärdiga raser och skiljer mer mellan olika individer än vad det gör mellan raserna. Själv har jag bara haft finnar och även mina jaktkamrater har mest hållit sig med finnar så mina erfarenheten om nobsar är liten. Det är på jaktprov jag sett en del nobsar och kan väl inte påstå att det är någon större skillnad det jag personligen upplevt är att nobsarna oftast är bra på att finna fågel men förvaltar dem lite sämre och sedan tycker jag att finnen håller en högre lägsta nivå. Jag har egentligen för liten erfarenhet av nobsar för att kunna jämföra raserna men jag försöker väl ändå Nobsens + Tystare och snällare hemma och med andra hundar Bra sök Hörbart skall Nobsens - Vanligare med skalldrivare sämre på att lyssna Ojämnare Glesare skall Finns egentligen inget att säga.......jag jagar själv med nobs och kan bara hålla med Lars till 100 %!
Publicerat Mars 24, 200917 yr Jag har lite statestik om jaktprov i västerbottens lappmark. Det är inte hela sanningen när man läser siffrorna. Men det man kan utläsa är att båda raserna fungerar jaktligt. Antalet förstapris skillde det 2% till finnens fördel, men nobsen hade 3% fler 2.a pris. Finnen hade 3% fler tredjepris och nobsen 2% fler nollor. Detta på 174 starter (fin104-nob70).Sedan kan man gå in och titta på vilka som tagit förstapris, och då ser man att tre nobsar tagit mer än hälften av förstaprisen, sedan har sex st. ett var. En finne har tre förstapris, fem st har två förstapris, tio st har var sitt förstapris. Av dessa ettor gällande finskspets är 12 st tagit i Åsele, 1 st juktan, 2 st Storuman och 8 st Rörliga. Nobsen har 5 st i Åsele, 2st i Juktan, 1 st i voutjaure och 6 st rörliga. Vad kan man utläsa av detta annat än att Åsele är ett bra prov, men då är det prov i sex dagar, med många hundar startandes. Finns det någon statistik på hur stor andel av hundarna som föds inom respektive ras som går till pris på jaktprov????
Publicerat Mars 24, 200917 yr Gäller de jaktprov som diskuterats här enbart trädskällning, eller startar spetsar på älgprov också?
Publicerat Mars 24, 200917 yr Nog håller finnen lika mycket käften som nobsen hemma, det är vad man gör den till. Min röding är den första och enda hund jag hittils ägt och den säger inte ett smack inomhus. Om man skaffar en hund med inställningen att "det här är en skällig ras", då kan jag garantera att det blir livat hemma och då spelar det inte nån roll vad det är för sort.
Publicerat Mars 24, 200917 yr Det är väl två väldigt likvärdiga raser och skiljer mer mellan olika individer än vad det gör mellan raserna. Själv har jag bara haft finnar och även mina jaktkamrater har mest hållit sig med finnar så mina erfarenheten om nobsar är liten. Det är på jaktprov jag sett en del nobsar och kan väl inte påstå att det är någon större skillnad det jag personligen upplevt är att nobsarna oftast är bra på att finna fågel men förvaltar dem lite sämre och sedan tycker jag att finnen håller en högre lägsta nivå. Jag har egentligen för liten erfarenhet av nobsar för att kunna jämföra raserna men jag försöker väl ändå Nobsens + Tystare och snällare hemma och med andra hundar Bra sök Hörbart skall Nobsens - Vanligare med skalldrivare sämre på att lyssna Ojämnare Glesare skall du glömde att nobsen är snyggare fast ska jag vara seriös så har jag bättre erfarenheter att nobsen har högre skalltröskel i hemmet, jaktligt kan jag inte bedömma dem då jag bara haft nobsar Andreas - som saknar sin nobs, men tål dottern inte hunden finns inte så mycket att göra.
Publicerat Mars 24, 200917 yr du glömde att nobsen är snyggare fast ska jag vara seriös så har jag bättre erfarenheter att nobsen har högre skalltröskel i hemmet, jaktligt kan jag inte bedömma dem då jag bara haft nobsar Andreas - som saknar sin nobs, men tål dottern inte hunden finns inte så mycket att göra. Precis jag glömde det och titta på Jämtas bild så blir det ännu en - punkt på för nobsen för den kommer aldrig i närheten av en vacker finne!
Publicerat Mars 25, 200917 yr Nånå.. Inget är vackrare än detta.. Förutom det här då! Men det var en riktigt grann finne du har.
Publicerat Mars 25, 200917 yr Inte alls pjåkig må jag säga, bara det inte är dom där nobsarna som ser ut som grisar, rosa tryne och kroppen som jämte med taxben.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Precis jag glömde det och titta på Jämtas bild så blir det ännu en - punkt på för nobsen för den kommer aldrig i närheten av en vacker finne!
Publicerat Mars 26, 200917 yr Jag gillar finnarna bättre. Riktigt duktiga jakthundar. Och vackra! Vet en nobs som skäller bra och göra ett fint arbete, men så fort dom får en fågel i säcken så är de slutjagat för då hänger hunden baki säcken hela tiden Grannen har också nobs. Dom skäller konstant när dom är ute, morrar och har ett allmänt aggressivt beteende. Gillar dem inte!!! Nu ska man väl inte dra alla över en kam, men men....... tilläggas kan att dessa två galningar har även attackerat min gammelhund. Dock är hon av sådan typ att hon styr upp det hela så de blir aldrig slagsmål även om dom kommer farande som bålgetingar (fråga mig inte hur hon gör ). Men de är inte roligt när dom kommer farande för vem vet hur det slutar den dag min tik bestämmer sig för att det får vara nog
Publicerat Mars 26, 200917 yr Jag gillar finnarna bättre. Riktigt duktiga jakthundar. Och vackra! Vet en nobs som skäller bra och göra ett fint arbete, men så fort dom får en fågel i säcken så är de slutjagat för då hänger hunden baki säcken hela tiden Grannen har också nobs. Dom skäller konstant när dom är ute, morrar och har ett allmänt aggressivt beteende. Gillar dem inte!!! Nu ska man väl inte dra alla över en kam, men men....... tilläggas kan att dessa två galningar har även attackerat min gammelhund. Dock är hon av sådan typ att hon styr upp det hela så de blir aldrig slagsmål även om dom kommer farande som bålgetingar (fråga mig inte hur hon gör ). Men de är inte roligt när dom kommer farande för vem vet hur det slutar den dag min tik bestämmer sig för att det får vara nog Efter en grundlig analys av ditt inlägg så kan jag meddela att du just dragit alla nobsar över en kam. Det hade varit ödmjukare om du hade dragit en kam över alla nobsar...
Publicerat April 28, 200917 yr Eller gör som jag. Köp en som är både ock. 9 månader nu, 50 cm hög och snabb som tusan på benen. Längtar verkligen till hösten. Min 14 åriga finnspets tik njuter en välbehövlig pennsionering just nu. Vet inte hur man får in bilden,,,men här är en länk till den. http://www.jaktsnack.se/index.php?act=atta...st&id=20554 Här är en länk på pensionären hösten 2007 http://www.jaktsnack.se/index.php?act=atta...st&id=20559