Publicerat Juni 6, 200817 yr Telefonen ringde 04.15 i morse, polisen som informerade om en trafikolycka med en älg inblandad. Fick lite lustig vägbeskrivning så jag ringde upp damen som kört på älgen och fick lite mer detaljerad information. Bl.a. att älgen var påkörd i framändan och legat på vägen. Beslutade efter lite övervägande att ta lite hjälp för Zorro, min Wachtel är lite av ett oprövat kort på eftersök på älg. Ringer upp en av kommunens mest erfarna eftersöksjägare och han är villig att hjälpa till med en av sina jämthundar. Nu är det så turligt att en annan av kontaktmännen har marken där älgen är påkörd så jag sparkar upp även honom ur sängen. Så klockan 06.00 är vi på plats, inte särskilt svårt att hitta olycksplatsen för där ligger säkert tio nävar med älghår mitt på vägen. Vi hittar även någon benbit men väldigt svårbestämt varifrån, verkar vara en skada väldig långt ner i ett framben. Vi beslutar starta med en jämthund i spårlina först, den verkar så där intresserad men den spårar ett hundratal meter men sen är den tvärt ointresserad . Omöjligt att se några slag för allt är snustorrt. Tillbaka till olycksplatsendär vi släpper jämten men hon bara snurrar runt lite ute på ett hygge. Tröttar och hämtar Zorro i bilen han vädrar direkt på olycksplatsen och börjar dra åt samma håll som jämten. Går lite trögt i början men sen verkar det gå som på räls, men är fortfarande osäker på vad det han spårar. Efter ca 700 spårning så stannar han upp och skäller några skall jag manar på honom på nytt och vi spårar fram till en grusväg där det är tydliga spårstämplar efter en älg. Efter lite eftertanke så bryter jag här för att försöka få hit jämten, för den borde vara bättre att få stånd på älgen. Men döm om min förvåning när den bara snurra runt lite och kommer tillbaka på nytt. Fortsätter att spåra med Zorro i lina men ute på ett stort hygge tar han slut och börja leta efter vatten. Bryter på nytt och går ned till en sjö bara hundrameter bort där han får svalka av sig. Återupptar spårarbetet ute på hygget men nu med Zorro lös, han börja att spåra så sakteliga för att sen dra iväg. Är väl borta en tio minuter för att sen komma tillbaka skickar honom på nytt och nu blir det ett upptag efter ett tag, hör något enstaka skall från samma ställe och ser på GPS:en att han är på samma ställe. Tar mig dit och smyger in bara för att hitta Zorro inkrupen under rotvälta förmodligen skällande på en grävling. Kopplar upp Zorro och vi beslutar försöka med en älghund till men denna snurrar också bara runt lite vid olycksplatsen osv. utan något resultat så klockan elva bryter vi! Känns rätt tungt att lämna en förmodad skadad älg i skogen men vad gör man, lite efterklok skulle jag givetvis släppt Zorro då vi hade kontakt med älgen. Men jag var osäker på hans förmåga och kunde inte läsa min hund tillräckligt väl. Men nu har jag lärt mig att jag nog har en riktigt bra hund. Kan det sen vara så att älghundar har det svårare när det är så otroligt torrt och varmt i skogen som nu, då dom arbetar mer på vind osv. För det här var riktigt bra och välmeriterade hundar vi hade att tillgå med många uppklarade eftersök! mb
Publicerat Juni 6, 200817 yr Är alltid tråkigt när man inte får tag på det skadade djuret. Är ju lite märkligt att inte jämten funkade. Tror ju inte riktigt på att det bara skulle vara värmen och dålig vittring som gjorde det. Den skulle ju åtminstone känt spåren vid grusvägen där ni stötte älgen. Tycker nog inte ni kunde gjort så mycket annorlunda. Möjligen provat med någon annan ställande hund. Om det fanns någon tillgänglig?
Publicerat Juni 6, 200817 yr Håller med Musköt, märkligt att jämten inte tog an älgen. Varmt är det nog lite överallt i landet, påverkar givetvis en hund med tjock päls. Har varit med om liknade, ungefär samma tid på året. Tyvärr är det inte alla som håller älghund i trim nu, eller andra jakthundar heller för den delen vilket kan påverka resultatet... Har oxå uplevt någon gång att ståndhund är totalt ointresserad av att spåra, allt för lite träning på momentet är nog orsaken. Att älgen är skadad är ju helt säkert, som det låter nått ben av. Kan inte direkt tro att benbitarna kommer från nått annat än de fyra benen. Inte många andra ställen som släpper benflis i en viltolycka vilket betyder att älgen inte går på alla fyra, tyvärr... Jag vet, det är tungt som faen o behöva ge upp. Kan inte heller se att du kunde gjort så mycket annorlunda. Möjligen att spåra med din hund o samtidigt gå med ståndhund bakom. När ni då misstänker att älgen är på benen så har ståndhunden störsts chans att göra vad den ska och ska givetvis släppas vid kontakt. Förutsätter att spårhunden fungerar med en hund i släptåg och att ståndhunden gör va den ska utan att störas av spårhunden. Du har en säker jycke, verkar det som. Har själv wachtel o spårar det mesta men ståndtiderna räcker inte riktigt till. Vill självklart att det ska göra det men handen på hjärtat så fungerar en utpräglad ställare så mycket bättre. Nu vet du iallafall att jycken kan spåra älg och fungera vettigt. Dock tror jag att en ståndhund med í koppel bakom gör det säkrare och valmöjligheterna så mycket större. Risken med en wachtel på en skadad älg är ju att vi får ett drev rakt ut åt helsifyr.... På tal om älgeftersök så hörde jag om ett här i närheten förrra veckan. Mycket blod, spårades med border terrier o så släpptes älghund, men tyvärr utan pejl... Hunden borta i 4 timmar o ingen vet vart älgen o hund tog vägen. Så j-kla onödigt...
Publicerat Juni 7, 200817 yr Författare Vi hade ju faktiskt två olika jämthundar på plats men inte samtidigt. Sen tyckte vi det var kört och dom hålls nog i trim då dom går på eftersök rätt ofta båda två! Men fortfarnde känns det surt mb
Publicerat Juni 7, 200817 yr Där missuppfattade jag också. Trodde det var samma jämte ni provade. Tycker ändå att det verkar märkligt att de inte känner en nyss stött älg. Tycker inte värme och torka skulle påverka lika mycket för en hund som går mycket på luftvittring. Noskvalster?
Publicerat Juni 7, 200817 yr Författare Där missuppfattade jag också. Trodde det var samma jämte ni provade.Tycker ändå att det verkar märkligt att de inte känner en nyss stött älg. Tycker inte värme och torka skulle påverka lika mycket för en hund som går mycket på luftvittring. Noskvalster? Trodde hundägaren med men jag tror det är lite av en bortförklaring. Tyckte NS hade en poäng med följande Möjligen att spåra med din hund o samtidigt gå med ståndhund bakom. Hade säker varit det bästa nu med facit i hand. Är lite imponerad av min Wachtel att han forsatte spårandet trots att jämten snodde runt honom i spåret, kul med ett så bra fokus. Detta var efter det att vi släppt jämten där jag stötte älgen. Fortfarnde obegripligt att jämten inte kände älgen. Hade vi haft den andra jämtem i detta läget hade vi kanske kunna fått kontakt för hon är trots allt lite mer erfaren! mb