Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på gäss

Featured Replies

Publicerat

Har en mark utanför uppsala på runt 700 ha Där jag jagar allt från småvilt till älg...grymma rådjursmarker :D

Men jag har en outnyttjad resurs Gäss....tusentals på höstkanten :D

Vi har väldigt stora öpppna fält där dom gärna hänger.

Brukar skjuta en då & då med kula men jag är intresserad av att komma igång med lite mer organiserad jakt på gås.

Mitt problem är att jag inte kan något alls om gåsjakt.

Jag har ingen fågelhund, inga bulvaner & inga gömmslen.

Vill gärna ha tips & råd från kunnig & erfaren gåsjägare... & vem vet, kanske vi rentutav behöver någon med hund & bulvaner som vill vara med som lite handledare :D

Publicerat

Studera gässen och se vilka fält som favoriseras.. Dagen innan jakt så gräver du hål mitt på fältet som ni ska sitta i. Naturligtvis efter att gässen lämnat fältet. Vinden får styra hur / var du placerar lockfåglarna. Jag anser att det bästa är om gässen flyger över där man sitter när dom ska slå. Det är lite bökigt med att gräva hålen men är det bästa.

Alternativt sätt ut stora halmbalar innan gässen börjar komma och låt dom stå där hela tiden. Gäss är otroligt alerta på nya saker där dom ska gå ner.

Lockfåglarna sätter du ca 30 m ut från ditt gömsle. Jag har alltid satt dom med huvudet mot vind för oftast slår gässen mot vind. Sätt dom lite som ett V med utrymme för nya att slå i bakkanten/mitten av flocken.

MVH

En skåninmg med 2-3 gäss på sitt samvete :D

Publicerat

Taktiskt operativt underättelsearbete!

Kolla vilken åker de käkar på och när det är som mest gäss där en dag så ringer du mej :D

Har bulvaner o hund och inte tokstor erfarenhet av gäss men tillräckligt skulle jag tro för att det ska räcka till.

Ska du ha både hängslen och svångrem så tar vi med Matte forumägare, han har kläm på hela kittet!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ja det kanske inte skulle vara någon dum idé, i dagsläget innan jag kommit igång så vet jag inte om jag vill köpa på mig en massa bulvaner mm mm så kan vara bra att testa lite med några som kan :)

Vet presis var dom är dom brukar slå på ett fält som är ca 300 ha, mitt i detta fält så finns det ett stort krondike & det går även en kraftledning där.

Skjutit gäss där, fick 6 st på ett skott :D

2 st dog av kulan & 4 flög upp i kraftledningen :D

Men vi kan väl höras mer om det, pma mig så tar vi kontakt med varandra.

Publicerat
Ja det kanske inte skulle vara någon dum idé, i dagsläget innan jag kommit igång så vet jag inte om jag vill köpa på mig en massa bulvaner mm mm så kan vara bra att testa lite med några som kan :)

Vet presis var dom är dom brukar slå på ett fält som är ca 300 ha, mitt i detta fält så finns det ett stort krondike & det går även en kraftledning där.

Skjutit gäss där, fick 6 st på ett skott :D

2 st dog av kulan & 4 flög upp i kraftledningen :D

Men vi kan väl höras mer om det, pma mig så tar vi kontakt med varandra.

:D:D:(

• 2 weeks later...
Publicerat

behövs mer skyttar så säg gärna till! :)

Publicerat
Studera gässen och se vilka fält som favoriseras.. Dagen innan jakt så gräver du hål mitt på fältet som ni ska sitta i. Naturligtvis efter att gässen lämnat fältet. Vinden får styra hur / var du placerar lockfåglarna. Jag anser att det bästa är om gässen flyger över där man sitter när dom ska slå. Det är lite bökigt med att gräva hålen men är det bästa.

Alternativt sätt ut stora halmbalar innan gässen börjar komma och låt dom stå där hela tiden. Gäss är otroligt alerta på nya saker där dom ska gå ner.

Lockfåglarna sätter du ca 30 m ut från ditt gömsle. Jag har alltid satt dom med huvudet mot vind för oftast slår gässen mot vind. Sätt dom lite som ett V med utrymme för nya att slå i bakkanten/mitten av flocken.

MVH

En skåninmg med 2-3 gäss på sitt samvete :)

Väl talat, lite tillägg bara:

Ett alternativ till att få dem att flyga in över dig är att ha bulvanerna så gässen slår i sidled framför dig, brukar ge fler skottchanser per flock då de är inom håll längre tid, men lite sämre skott då halsskotten blir svårare att få till.

Sätt inte bulvanerna slaviskt mot vinden, sätt dem ungefär mot vinden varierat inom 45grader eller så, sedan kan man sätta enstaka vända med vinden. Att sätta alla i en rikting signalerar flykt.

Placera bulvanerna i familjegrupper om 3-6 fåglar med en meter mellan varje bulvan och några meter till mellan grupperna.

Använd få vakande gäss, se till att de inte är vänd mot potentiella faror (läs, ditt gömsle).

Sätt de bästa bulvanerna närmast landningzonen, se även till att landningzonen är tillräckligt stor för de största flockarna annars ökar risken att de slår utanför bulvanbilden.

Skräm upp gäss som landar utom håll, annars kommer de garanterat att få sällskap av nästa flock. Ligger döda gäss med buken upp, ta in dem direkt även om det kommer fler flockar.

Lycka till i höst

Mvh En gåsjägare från norr som inte tolererar att en flock gäss flyger förbi utan att slå.